VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koncert není nikdy definitivně hotový

České Budějovice - Dirigentský stupínek v Jihočeské komorní filharmonii patří od minulého týdne šéfdirigentovi se slavným jménem.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Milovníci klasické hudby uvidí Jana Talicha v následujícím období v metropoli spíš s taktovkou v ruce. Foto: Archiv Jan Talich

Návštěvníci úvodního koncertu podzimní sezony v Jihočeské komorní filharmonii si minulý týden nemohli nepovšimnout nové tváře, která vstoupila s taktovkou v ruce na dirigentský stupínek.

Po desetiletém vedení filharmonie Stanislavem Vavřínkem přichází šéfdirigent, jehož jméno figuruje v české hudbě už po tři generace. Dirigent Václav Talich proslavil Českou filharmonii, jeho synovec Jan Talich založil slavné kvarteto a prasynovec Jan Talich junior (houslista a dirigent) se na tři roky ujme role šéfdirigenta Jihočeské komorní filharmonie.

Do Českých Budějovic nepřicházíte úplně poprvé. Máte tady zapuštěny hluboké rodinné kořeny…
Ano. Moje maminka se narodila v Českých Budějovicích, moje babička bydlí ve Velešíně, kde jsem trávil vesele každé prázdniny. Takže jsem tady napůl vyrůstal a znám to tady dobře.
Nejdříve jsem tady vystupoval jako sólista s filharmonií. Když jsem se začal věnovat dirigování, byl jsem tady na podzim, a intenzivnější spolupráce vyústila k mojí radosti v nabídku tříletého působení na postu šéfdirigenta v Jihočeské komorní filharmonii. Když pominu práci s mým komorním orchestrem, který umělecky vedu už 15 let, je to jiná práce. Je to státní orchestr, který má propracovanou strukturu zázemí, takže tato práce nebude pouze o umělecké stránce; ale myslím, že to zvládnu.
Největší změna je to, že já byl dosud 80% houslista a teď si budu zvykat na to být více– procentním dirigentem. Hraji nejen sólově, ale těžiště mojí činnosti je v Talichově kvartetu. Což je největší „žrout“ času. Jsme v tom stadiu, kdy máme vybudovaný široký repertoár, což mi poskytlo více prostoru, abych mohl rozvíjet i dirigování.

Co znamená změna ve vedení pro vás a co pro orchestr ?
V dnešní době už není takový rozdíl mezi hostujícím dirigentem a dirigentem šéfem, jako to bylo dřív, protože na všechno je stejně málo času. Doby, kdy měl Václav Talich s filharmonií osmnáct zkoušek na jeden koncert, jsou dávno pryč. Žádný orchestr na světě si finančně nemůže dovolit dělat deset zkoušek, což je fakt tržní ekonomiky, která vládne hudebnímu byznysu. Jsou zkrátka tři zkoušky, ať je repertoár jednodušší nebo těžší a náročnější.
Na druhou stranu, když už ví vzájemně orchestr s dirigentem, co od sebe mohou očekávat, je spolupráce jednodušší a určité detaily se dělají automaticky. Samozřejmě, je hezké, když je čas na detaily a připravit koncert, který by se blížil nějakému ideálu…Ale ono to vlastně nikdy nebude hotové; za rok nebo pod jiným dirigentem to bude zase jinak.

Mohl byste prozradit, jakým způsobem se snažíte zprostředkovat nastudované hudební dílo divákovi?
Hodně čtu knihy o Václavu Talichovi a stále víc s ním souhlasím, že je vlastně trochu nefér dělat koncerty. Protože tady prezentujeme věc, která je pořád ve zrodu. A jestli je uprostřed nebo ve třech čtvrtinách, to se neví, vždy je to jakýsi polotvar.
Další otázkou je, zdali by vůbec publikum dnes poznalo, jestli jsem na to měli tři zkoušky nebo patnáct. A já už ze svého opotřebovaného cynického pohledu mám pocit, že bohužel ne.
Je tragédie dneška, že práci klasických muzikantů úplně ocení dvě procenta lidí, a to ti, kteří se tomu věnují a rozumí tomu. Lidi už neposlouchají klasickou muziku doma, navíc se nedokážeme soustředit. Média nám předkládají krátké rychlé informace, a tak se nám rozdrobuje pozornost.
Takže divák není schopen poslouchat nebo se koncentrovat hodinu na koncertu. Dříve byli lidé zvyklí skladbu znát, než přišli na koncert. Ale naděje tady je, mladší lidé začínají chodit na koncerty víc a víc.
Ačkoli je to z důvodů snobských, tedy ukázat se, přesto je to fajn, že přijdou a nějak je to poznamená. A v minulosti to nebylo jinak – hrálo se pro vrchnost, která tomu Mozartovi nerozuměla možná ani víc než ta dnešní.

Lze podle vás rozpoznat interpretační rozdíly mezi jednotlivými orchestry?
Určitě. Nejvíc je znát, jestli je orchestr vychovaný, jestli má vedení anebo ne. Lze poznat i rukopis šéfdirigenta. Dnes hraje například jeden z nejlepších orchestrů na světě -berlínská filharmonie jinak pod Rattlem, než hrála pod Abbadem. A ještě více je to markantní u menších orchestrů. Čím více jdete do komorní hudby, tím je zvuk průhlednější, transparentnější, choulostivější a tím víc se projeví práce s orchestrem.

Jak moc se ve vaší činnosti prolínají obě role: houslisty a dirigenta?
Vidím věci z jiné perspektivy. Jsou různé kategorie sólistů: ten, který zná svůj part a tím to končí, jiný zná také ostatní, což je ideální. Myslím, že dělat komorní muziku by mělo být součástí hudebního vzdělání, protože je to komplexnější přístup k hudbě. Nakonec coby sólista vnímám, že jdu do interpretačních detailů, které by mě bez zkušenosti dirigentské a kvartetní ani nenapadly. S touto praxí by asi odpadla spousta nevkusných věcí, které člověk občas na pódiích slyší.

Jsou pro vás jako dirigenta na pódiu důležité gestikulace a mimika, které vyjadřují emoce?
Přiznám se, že pro mě jako muzikanta, který to vidí i z druhé strany, je ideální dirigent, který je přehledný a umí pracovat s orchestrem. Jestli jeho gesta nejsou přesně podle učebnice, není pak tolik podstatné. Pokud je čitelný a má přesnou představu, co chce…
Práce dirigenta totiž nespočívá v koncertu. To už je třešnička. Práce je ve zkouškách a přípravě orchestru, který by měl v podstatě na koncertě už být schopen z 90% hrát sám. A to, co lidi vidí na koncertě, je snaha dodat orchestru nějakou náladu, charakter, energii, která na zkouškách třeba není. Dirigent na koncertě pro diváky třeba zvýrazňuje či dává najevo, co se děje v orchestru, ale není to zásadní – alespoň pro mě .

Budeme mít možnost vás vidět také s houslemi v ruce?
Doufám, že budu vystupovat i jako houslista. Teď v říjnu budu hrát Dvořákovu romanci.Budu koncert dirigovat i vystoupím jako solista. To také dělám se svým orchestrem. V klasických věcech se dá hrát i bez dirigenta, my hráli bez dirigenta i Beethovenův koncert…

Jan Talich( 1967)

Vystudoval pražskou konzervatoř, AMU u Václava Snítila, dále v USA u Shmuela Ashkenasiho a v Anglii u Yfraha Neamana. Je vítězem Mezinárodní houslové soutěže Václava Humla v Záhřebu.

Jako sólista a komorní hráč vystoupil Jan Talich v prestižních koncertních síních na celém světě: Londýn, Birmingham, Paříž, Brusel, Basilej, Bonn, New York, Chicago a jinde.

V současné době je primáriem Talichova kvarteta a věnuje se dirigentské činnosti.

Autor: Vladimíra Pavlová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

2475 - Zdravotničtí asistenti (praktické sestry)20 000 Kč

Zdravotničtí asistenti (praktické sestry) ZDRAVOTNICKÝ ASISTENT. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Provoz dvousměnný, Zaměstnanecké benefity: mateřská školka pro děti od 1 roku věku přímo v zařízení, výuka anglického jazyka, masáže, náborový příspěvek, 13. plat.. Pracoviště: Ac facility, s.r.o. - čb, Husova tř., č.p. 1651, 370 11 České Budějovice 11. Informace: Oldřiška Nusková, +420 773 377 030.

2475 - Všeobecné sestry s osvědčením VŠEOBECNÁ SESTRA.24 000 Kč

Všeobecné sestry s osvědčením VŠEOBECNÁ SESTRA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Provoz dvousměnný, Požadavky: práce bez odborného dohledu, Zaměstnanecké benefity: mateřská školka pro děti od 1 roku věku přímo v zařízení, výuka anglického jazyka, masáže, náborový příspěvek, 13. plat. Pracoviště: Ac facility, s.r.o. - čb, Husova tř., č.p. 1651, 370 11 České Budějovice 11. Informace: Oldřiška Nusková, +420 773 377 030.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka75 Kč

Uklízeči výrobních prostor (kromě potravinářské a farmaceutické výroby) a skladů PRACOVNÍK ÚKLIDU ČB. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 75 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracovní úvazek 6 - 8 hod. denně, nástup od 1.5.2018., Požadavky: čistý rejstřík trestů, potravinářský průkaz, samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, vyhrazeno pro invalidní důchodce,OZP/OZZ, Náplň práce: úklid výrobních prostor, šaten, sociálního zázemí (v případě zkráceného úvazku úklid kanceláří, chodeb, sociálního zázemí), Hlavní pracovní poměr, pracovní doba po - pá 6:00 - 14:00 hod. (po domluvě možnost upravit pracovní dobu, zkrácený úvazek), pracoviště České Budějovice, nástup dle domluvy , Volejte Po - pá 9:00-16:00 hod.. Pracoviště: Simacek hs, spol. s r.o. - vrbenská ul., Vrbenská, č.p. 1070, 370 06 České Budějovice 6. Informace: Dana Harudová, +420 727 981 957,281 869 306.

Služby - Služby Uklízeč, uklízečka8 000 Kč

Uklízeči a pomocníci v administrativních objektech UKLÍZEČ/KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 8000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: úklid v odpoledních hodinách, doba určitá - zástup za nemoc, s možností prodloužení. Pracoviště: Krajské státní zastupitelství české budějovice, Goethova, č.p. 1949, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Šilhavecká, +420 386 798 127.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čtyři osobní automobily se srazily u Kaplice. Dopravní nehoda se stala poblíž křižovatky u Penny marketu.
7

OBRAZEM: Čtyři osobní automobily se srazily na E 55 u Kaplice

Neviděli jste, jak z kamionu zmizely součástky do vozů za více než 30 milionů korun?

Zmizely součástky do aut za více než 30 milionů

Věřím, že se v play off hráči vrátí nohama na zem, přeje si Stanislav Bednařík

České Budějovice – Klíčová fáze sezony je tady. Hokejisté ČEZ Motoru České Budějovice v úterý vstupují do čtvrtfinále play off jako druhý celek základní části první WSM ligy. S generálním manažerem klubu Stanislavem Bednaříkem jsme hovořili o dosavadním průběhu sezony i o tom, jak by mohla vypadat její rozhodující část.

Jelen Standa na smrt nemusí. Odstěhuje se do Lán

Šumava, Kvilda - Jelen Standa se stěhuje z Návštěvnického centra ve Kvildě do obory na zámku v Lánech.

Ubylo rybízu, slivoní i jabloní. Ty navíc stárnou

Jižní Čechy - V kraji je asi 800 hektarů ploch ovocných sadů. Nejvíce je jabloní, které ale stárnou. Nejmladší věkovou strukturu mají hrušňové sady. Vyplývá to z aktuálních výsledků šetření Českého statistického úřadu.

Strakoničtí policisté pátrají po ženě

Strakonice - Kriminalisté pátrají po ženě na kterou vydal Obvodní soud pro Prahu 1 příkaz k zatčení pro podezření ze zločinu Podvodu spáchaného ve spolupachatelství.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT