VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koncert není nikdy definitivně hotový

České Budějovice - Dirigentský stupínek v Jihočeské komorní filharmonii patří od minulého týdne šéfdirigentovi se slavným jménem.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Milovníci klasické hudby uvidí Jana Talicha v následujícím období v metropoli spíš s taktovkou v ruce. Foto: Archiv Jan Talich

Návštěvníci úvodního koncertu podzimní sezony v Jihočeské komorní filharmonii si minulý týden nemohli nepovšimnout nové tváře, která vstoupila s taktovkou v ruce na dirigentský stupínek.

Po desetiletém vedení filharmonie Stanislavem Vavřínkem přichází šéfdirigent, jehož jméno figuruje v české hudbě už po tři generace. Dirigent Václav Talich proslavil Českou filharmonii, jeho synovec Jan Talich založil slavné kvarteto a prasynovec Jan Talich junior (houslista a dirigent) se na tři roky ujme role šéfdirigenta Jihočeské komorní filharmonie.

Do Českých Budějovic nepřicházíte úplně poprvé. Máte tady zapuštěny hluboké rodinné kořeny…
Ano. Moje maminka se narodila v Českých Budějovicích, moje babička bydlí ve Velešíně, kde jsem trávil vesele každé prázdniny. Takže jsem tady napůl vyrůstal a znám to tady dobře.
Nejdříve jsem tady vystupoval jako sólista s filharmonií. Když jsem se začal věnovat dirigování, byl jsem tady na podzim, a intenzivnější spolupráce vyústila k mojí radosti v nabídku tříletého působení na postu šéfdirigenta v Jihočeské komorní filharmonii. Když pominu práci s mým komorním orchestrem, který umělecky vedu už 15 let, je to jiná práce. Je to státní orchestr, který má propracovanou strukturu zázemí, takže tato práce nebude pouze o umělecké stránce; ale myslím, že to zvládnu.
Největší změna je to, že já byl dosud 80% houslista a teď si budu zvykat na to být více– procentním dirigentem. Hraji nejen sólově, ale těžiště mojí činnosti je v Talichově kvartetu. Což je největší „žrout“ času. Jsme v tom stadiu, kdy máme vybudovaný široký repertoár, což mi poskytlo více prostoru, abych mohl rozvíjet i dirigování.

Co znamená změna ve vedení pro vás a co pro orchestr ?
V dnešní době už není takový rozdíl mezi hostujícím dirigentem a dirigentem šéfem, jako to bylo dřív, protože na všechno je stejně málo času. Doby, kdy měl Václav Talich s filharmonií osmnáct zkoušek na jeden koncert, jsou dávno pryč. Žádný orchestr na světě si finančně nemůže dovolit dělat deset zkoušek, což je fakt tržní ekonomiky, která vládne hudebnímu byznysu. Jsou zkrátka tři zkoušky, ať je repertoár jednodušší nebo těžší a náročnější.
Na druhou stranu, když už ví vzájemně orchestr s dirigentem, co od sebe mohou očekávat, je spolupráce jednodušší a určité detaily se dělají automaticky. Samozřejmě, je hezké, když je čas na detaily a připravit koncert, který by se blížil nějakému ideálu…Ale ono to vlastně nikdy nebude hotové; za rok nebo pod jiným dirigentem to bude zase jinak.

Mohl byste prozradit, jakým způsobem se snažíte zprostředkovat nastudované hudební dílo divákovi?
Hodně čtu knihy o Václavu Talichovi a stále víc s ním souhlasím, že je vlastně trochu nefér dělat koncerty. Protože tady prezentujeme věc, která je pořád ve zrodu. A jestli je uprostřed nebo ve třech čtvrtinách, to se neví, vždy je to jakýsi polotvar.
Další otázkou je, zdali by vůbec publikum dnes poznalo, jestli jsem na to měli tři zkoušky nebo patnáct. A já už ze svého opotřebovaného cynického pohledu mám pocit, že bohužel ne.
Je tragédie dneška, že práci klasických muzikantů úplně ocení dvě procenta lidí, a to ti, kteří se tomu věnují a rozumí tomu. Lidi už neposlouchají klasickou muziku doma, navíc se nedokážeme soustředit. Média nám předkládají krátké rychlé informace, a tak se nám rozdrobuje pozornost.
Takže divák není schopen poslouchat nebo se koncentrovat hodinu na koncertu. Dříve byli lidé zvyklí skladbu znát, než přišli na koncert. Ale naděje tady je, mladší lidé začínají chodit na koncerty víc a víc.
Ačkoli je to z důvodů snobských, tedy ukázat se, přesto je to fajn, že přijdou a nějak je to poznamená. A v minulosti to nebylo jinak – hrálo se pro vrchnost, která tomu Mozartovi nerozuměla možná ani víc než ta dnešní.

Lze podle vás rozpoznat interpretační rozdíly mezi jednotlivými orchestry?
Určitě. Nejvíc je znát, jestli je orchestr vychovaný, jestli má vedení anebo ne. Lze poznat i rukopis šéfdirigenta. Dnes hraje například jeden z nejlepších orchestrů na světě -berlínská filharmonie jinak pod Rattlem, než hrála pod Abbadem. A ještě více je to markantní u menších orchestrů. Čím více jdete do komorní hudby, tím je zvuk průhlednější, transparentnější, choulostivější a tím víc se projeví práce s orchestrem.

Jak moc se ve vaší činnosti prolínají obě role: houslisty a dirigenta?
Vidím věci z jiné perspektivy. Jsou různé kategorie sólistů: ten, který zná svůj part a tím to končí, jiný zná také ostatní, což je ideální. Myslím, že dělat komorní muziku by mělo být součástí hudebního vzdělání, protože je to komplexnější přístup k hudbě. Nakonec coby sólista vnímám, že jdu do interpretačních detailů, které by mě bez zkušenosti dirigentské a kvartetní ani nenapadly. S touto praxí by asi odpadla spousta nevkusných věcí, které člověk občas na pódiích slyší.

Jsou pro vás jako dirigenta na pódiu důležité gestikulace a mimika, které vyjadřují emoce?
Přiznám se, že pro mě jako muzikanta, který to vidí i z druhé strany, je ideální dirigent, který je přehledný a umí pracovat s orchestrem. Jestli jeho gesta nejsou přesně podle učebnice, není pak tolik podstatné. Pokud je čitelný a má přesnou představu, co chce…
Práce dirigenta totiž nespočívá v koncertu. To už je třešnička. Práce je ve zkouškách a přípravě orchestru, který by měl v podstatě na koncertě už být schopen z 90% hrát sám. A to, co lidi vidí na koncertě, je snaha dodat orchestru nějakou náladu, charakter, energii, která na zkouškách třeba není. Dirigent na koncertě pro diváky třeba zvýrazňuje či dává najevo, co se děje v orchestru, ale není to zásadní – alespoň pro mě .

Budeme mít možnost vás vidět také s houslemi v ruce?
Doufám, že budu vystupovat i jako houslista. Teď v říjnu budu hrát Dvořákovu romanci.Budu koncert dirigovat i vystoupím jako solista. To také dělám se svým orchestrem. V klasických věcech se dá hrát i bez dirigenta, my hráli bez dirigenta i Beethovenův koncert…

Jan Talich( 1967)

Vystudoval pražskou konzervatoř, AMU u Václava Snítila, dále v USA u Shmuela Ashkenasiho a v Anglii u Yfraha Neamana. Je vítězem Mezinárodní houslové soutěže Václava Humla v Záhřebu.

Jako sólista a komorní hráč vystoupil Jan Talich v prestižních koncertních síních na celém světě: Londýn, Birmingham, Paříž, Brusel, Basilej, Bonn, New York, Chicago a jinde.

V současné době je primáriem Talichova kvarteta a věnuje se dirigentské činnosti.

Autor: Vladimíra Pavlová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektrotechnici a technici energetici 35 000 Kč

Elektrotechnici a technici energetici projektanti, konstruktéři Elektrotechnik projektant. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: tvorba projektů řídících rozvaděčů chladírenských technologií, příprava výrobní dokumentace, oživování řídících systémů, , Požadujeme: VŠ (SŠ) - obor elektrotechnika, znalost práce v kreslícím softwaru - ELCAD výhodou, , Nabízíme: nástupní mzda od 35 000 Kč hrubého, měsíční a roční odměny dle dosažených výsledků, pracovní smlouva na dobu neurčitou, dovolená 5 týdnů , , Pokud Vás tato nabídka práce zaujala, pošlete nám životopis na e-mail: volnamista@sinop.cz , Bližší informace na tel.387203521 nebo https://sinop.cz. Pracoviště: Sinop cb a.s. - pobočka české budějovice, Pod Stromovkou, č.p. 205, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Marta Bártlová, +420 387 203 521.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ MKD - plat až 59000 Kč měsíčně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 59000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Náplň práce: řidič MKD, potravinářská cisterna (žádná ADR) EU - AT, DE. NL ..., Požadavky:ŘP C + E, základní znalost AJ nebo NJ výhodou (domluva na nakládce/vykládce), ochota dojíždět za prací - AT (okolí Linze, Vídeň). Neděláme každý víkend doma pouze turnusy (14/14,20/10 nebo každý druhý víkend doma).. Pracoviště: Unitrans bohemia s.r.o., U Sirkárny, č.p. 501, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Viktor Janoušek, .

Výroba - Výroba Obsluha strojů 14 500 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu VÝROBCE OBALŮ (UMĚLÝCH STŘEV). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 14. Poznámka: Pracoviště: Průmyslová 377/2, České Budějovice, Smlouva se uzavírá nejprve na dobu určitou, poté na dobu neurčitou., NÁPLŇ PRÁCE:, - zpracovávání materiálů dle platných specifikací/ standardů a kontrola hotového výrobku, - vyřazování výrobků, které se neslučují se specifikací/standardy, - ukládání a označování hotových výrobků dle platné specifikace a standardů, POŽADUJEME: manuální zručnost, odpovědnost, samostatnost, Zam. výhody: stravování, pracovní oděvy, bonus za výkon, Kontakt telefonicky 8 - 15 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Viscofan cz s.r.o., Průmyslová, č.p. 377, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Renata Pavlíková, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 130 Kč

Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ SILNIČNÍCH MOTOROVÝCH VOZIDEL - SILNIČÁŘ - Týn n. Vlt.. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: řidič nákladních vozidel a mechanizace, Požadavky: vzdělání: střední odborné nebo úplné střední odborné, (automechanik, zedník, popř. příbuzné obory), ŘP "C", osvědčení o profesní způsobilosti, platné psychologické a neurologické vyšetření, Platové ohodnocení: podle praxe, tarifní třída 6, od 14 130 Kč + 3500 Kč zvláštní příplatek, po zkušební době osobní příplatek, Nabízíme: 5 týdnů dovolené, stravenky, příspěvek z FKSP, Termín předpokládaného nástupu: 1.9.2018 , Nabídky se strukturovaným životopisem zasílejte na e-mail: brom@susjk.cz nebo písemně na adresu: Nemanická 2133/10, 370 10 České Budějovice. Pracoviště: Správa a údržba silnic jihočeského kraje - týn n. vlt., Havlíčkova, č.p. 36, 375 01 Týn nad Vltavou 1. Informace: Petr Brom, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miroslava Hadáčková (vlevo) a Veronika Plátová (vpravo) organizují první ročník jógové charitativní akce, z níž veškerý výtěžek půjde na českobudějovické Centrum Bazalka.

Přijďte si zacvičit jógu, pomůžete dětem z Bazalky

Poprvé v historii tituly z mistrovství České republiky v paddleboardingu
7

Poprvé v historii tituly z mistrovství České republiky v paddleboardingu

Ukradl houpačky autistům

České Budějovice – Zloděj se nestyděl ukrást autistickým dětem dvě houpačky, tzv. hnízda, a lanový žebřík. V noci na pondělí 13. srpna vlezl na hřiště v zahradě Auticentra na ulici Plzeňská, které bylo nedávno otevřené.

Pátý titul pro golfistku z Hluboké nad Vltavou

Jihočeská golfistka Gabriela Roberta Vítů si v 17 letech připsala na své konto už pátý mistrovský titul.

Pavel Hezoučký sleduje svůj Olešník v krajském přeboru

Písek - Teprve osmnáctiletý fotbalista Pavel Hezoučký mění dres. Už nepůsobí ve Spartě, kam odešel z Dynama, ale v Plzni. Jak se jeho nečekaný přestup zrodil? Proč mění dres? Na dotazy Deníku odpovídal na píseckém fotbalovém stadionu, kde byla plzeňská Viktorka na soustředění.

S Kamilem Benešem se rozloučí i Černá věž

Čtyři zvony se ve čtvrtek 16. srpna v 10 h rozezní na Černé věži. Vyprovodí tak na poslední cestě Kamila Beneše, štábního praporčíka in memoriam, jednoho ze tří vojáků, kteří se 5. srpna na misi v Afghánistánu stali obětí sebevražedného atentátníka.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT