VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koncert není nikdy definitivně hotový

České Budějovice - Dirigentský stupínek v Jihočeské komorní filharmonii patří od minulého týdne šéfdirigentovi se slavným jménem.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Milovníci klasické hudby uvidí Jana Talicha v následujícím období v metropoli spíš s taktovkou v ruce. Foto: Archiv Jan Talich

Návštěvníci úvodního koncertu podzimní sezony v Jihočeské komorní filharmonii si minulý týden nemohli nepovšimnout nové tváře, která vstoupila s taktovkou v ruce na dirigentský stupínek.

Po desetiletém vedení filharmonie Stanislavem Vavřínkem přichází šéfdirigent, jehož jméno figuruje v české hudbě už po tři generace. Dirigent Václav Talich proslavil Českou filharmonii, jeho synovec Jan Talich založil slavné kvarteto a prasynovec Jan Talich junior (houslista a dirigent) se na tři roky ujme role šéfdirigenta Jihočeské komorní filharmonie.

Do Českých Budějovic nepřicházíte úplně poprvé. Máte tady zapuštěny hluboké rodinné kořeny…
Ano. Moje maminka se narodila v Českých Budějovicích, moje babička bydlí ve Velešíně, kde jsem trávil vesele každé prázdniny. Takže jsem tady napůl vyrůstal a znám to tady dobře.
Nejdříve jsem tady vystupoval jako sólista s filharmonií. Když jsem se začal věnovat dirigování, byl jsem tady na podzim, a intenzivnější spolupráce vyústila k mojí radosti v nabídku tříletého působení na postu šéfdirigenta v Jihočeské komorní filharmonii. Když pominu práci s mým komorním orchestrem, který umělecky vedu už 15 let, je to jiná práce. Je to státní orchestr, který má propracovanou strukturu zázemí, takže tato práce nebude pouze o umělecké stránce; ale myslím, že to zvládnu.
Největší změna je to, že já byl dosud 80% houslista a teď si budu zvykat na to být více– procentním dirigentem. Hraji nejen sólově, ale těžiště mojí činnosti je v Talichově kvartetu. Což je největší „žrout“ času. Jsme v tom stadiu, kdy máme vybudovaný široký repertoár, což mi poskytlo více prostoru, abych mohl rozvíjet i dirigování.

Co znamená změna ve vedení pro vás a co pro orchestr ?
V dnešní době už není takový rozdíl mezi hostujícím dirigentem a dirigentem šéfem, jako to bylo dřív, protože na všechno je stejně málo času. Doby, kdy měl Václav Talich s filharmonií osmnáct zkoušek na jeden koncert, jsou dávno pryč. Žádný orchestr na světě si finančně nemůže dovolit dělat deset zkoušek, což je fakt tržní ekonomiky, která vládne hudebnímu byznysu. Jsou zkrátka tři zkoušky, ať je repertoár jednodušší nebo těžší a náročnější.
Na druhou stranu, když už ví vzájemně orchestr s dirigentem, co od sebe mohou očekávat, je spolupráce jednodušší a určité detaily se dělají automaticky. Samozřejmě, je hezké, když je čas na detaily a připravit koncert, který by se blížil nějakému ideálu…Ale ono to vlastně nikdy nebude hotové; za rok nebo pod jiným dirigentem to bude zase jinak.

Mohl byste prozradit, jakým způsobem se snažíte zprostředkovat nastudované hudební dílo divákovi?
Hodně čtu knihy o Václavu Talichovi a stále víc s ním souhlasím, že je vlastně trochu nefér dělat koncerty. Protože tady prezentujeme věc, která je pořád ve zrodu. A jestli je uprostřed nebo ve třech čtvrtinách, to se neví, vždy je to jakýsi polotvar.
Další otázkou je, zdali by vůbec publikum dnes poznalo, jestli jsem na to měli tři zkoušky nebo patnáct. A já už ze svého opotřebovaného cynického pohledu mám pocit, že bohužel ne.
Je tragédie dneška, že práci klasických muzikantů úplně ocení dvě procenta lidí, a to ti, kteří se tomu věnují a rozumí tomu. Lidi už neposlouchají klasickou muziku doma, navíc se nedokážeme soustředit. Média nám předkládají krátké rychlé informace, a tak se nám rozdrobuje pozornost.
Takže divák není schopen poslouchat nebo se koncentrovat hodinu na koncertu. Dříve byli lidé zvyklí skladbu znát, než přišli na koncert. Ale naděje tady je, mladší lidé začínají chodit na koncerty víc a víc.
Ačkoli je to z důvodů snobských, tedy ukázat se, přesto je to fajn, že přijdou a nějak je to poznamená. A v minulosti to nebylo jinak – hrálo se pro vrchnost, která tomu Mozartovi nerozuměla možná ani víc než ta dnešní.

Lze podle vás rozpoznat interpretační rozdíly mezi jednotlivými orchestry?
Určitě. Nejvíc je znát, jestli je orchestr vychovaný, jestli má vedení anebo ne. Lze poznat i rukopis šéfdirigenta. Dnes hraje například jeden z nejlepších orchestrů na světě -berlínská filharmonie jinak pod Rattlem, než hrála pod Abbadem. A ještě více je to markantní u menších orchestrů. Čím více jdete do komorní hudby, tím je zvuk průhlednější, transparentnější, choulostivější a tím víc se projeví práce s orchestrem.

Jak moc se ve vaší činnosti prolínají obě role: houslisty a dirigenta?
Vidím věci z jiné perspektivy. Jsou různé kategorie sólistů: ten, který zná svůj part a tím to končí, jiný zná také ostatní, což je ideální. Myslím, že dělat komorní muziku by mělo být součástí hudebního vzdělání, protože je to komplexnější přístup k hudbě. Nakonec coby sólista vnímám, že jdu do interpretačních detailů, které by mě bez zkušenosti dirigentské a kvartetní ani nenapadly. S touto praxí by asi odpadla spousta nevkusných věcí, které člověk občas na pódiích slyší.

Jsou pro vás jako dirigenta na pódiu důležité gestikulace a mimika, které vyjadřují emoce?
Přiznám se, že pro mě jako muzikanta, který to vidí i z druhé strany, je ideální dirigent, který je přehledný a umí pracovat s orchestrem. Jestli jeho gesta nejsou přesně podle učebnice, není pak tolik podstatné. Pokud je čitelný a má přesnou představu, co chce…
Práce dirigenta totiž nespočívá v koncertu. To už je třešnička. Práce je ve zkouškách a přípravě orchestru, který by měl v podstatě na koncertě už být schopen z 90% hrát sám. A to, co lidi vidí na koncertě, je snaha dodat orchestru nějakou náladu, charakter, energii, která na zkouškách třeba není. Dirigent na koncertě pro diváky třeba zvýrazňuje či dává najevo, co se děje v orchestru, ale není to zásadní – alespoň pro mě .

Budeme mít možnost vás vidět také s houslemi v ruce?
Doufám, že budu vystupovat i jako houslista. Teď v říjnu budu hrát Dvořákovu romanci.Budu koncert dirigovat i vystoupím jako solista. To také dělám se svým orchestrem. V klasických věcech se dá hrát i bez dirigenta, my hráli bez dirigenta i Beethovenův koncert…

Jan Talich( 1967)

Vystudoval pražskou konzervatoř, AMU u Václava Snítila, dále v USA u Shmuela Ashkenasiho a v Anglii u Yfraha Neamana. Je vítězem Mezinárodní houslové soutěže Václava Humla v Záhřebu.

Jako sólista a komorní hráč vystoupil Jan Talich v prestižních koncertních síních na celém světě: Londýn, Birmingham, Paříž, Brusel, Basilej, Bonn, New York, Chicago a jinde.

V současné době je primáriem Talichova kvarteta a věnuje se dirigentské činnosti.

Autor: Vladimíra Pavlová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 900 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Zednické práce na zakázkách firmy Asarko v Jihočeském kraji, zpět návrat na sídlo firmy - Jivno 101, Rudolfof, 373 71.. Pracoviště: Asarko s.r.o., 373 71 Rudolfov. Informace: Filípková, +420 734 202 604.

Gastronomie - Gastronomie Pomocníci v kuchyni 100 Kč

Pomocníci v kuchyni POMOCNÁ SÍLA - VÝDEJ JÍDEL. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: výdej obědů, pracovní doba 9:30 - 13:30 , Požadujeme: spolehlivost,obratnost,příjemné vystupování, Zaměstnavatel si přeje být kontaktován v době od ( 7:00 - 15:30 ) , Možnost také jako DPP nebo zkrácený úvazek. Pracoviště: Záruba gastro a.s. - u sirkárny groz beckert, U Sirkárny, č.p. 739, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Jaromír Pípal, +420 737 277 530.

Právo - Právo Právník 22 160 Kč

Ostatní specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení PRÁVNÍ AUDITOR/AUDITORKA. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22160 kč, mzda max. 33330 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zpracovávání návrhů podání k soudům, správním úřadům a jiným orgánům. Provádění komplexní právní kontroly - audit všech právních jednání v podpisové kompetenci ředitele odloučeného pracoviště, ředitele územního pracoviště, generální ředitelky. Vypracovávání smluv. Specializovaná odborná činnost v oblasti majetkoprávní a restituční. Metodická činnost v oblasti majetkoprávní., Požadujeme: vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu v oboru právo a právní věda; vysokou odbornost a profesionalitu; výbornou znalost občanského práva a právních předpisů upravujících činnost Úřadu (např. zákon č. 219/2000 Sb., zákon č. 201/2002 Sb.); samostatnost, spolehlivost, komunikační schopnosti, pečlivost, loajalitu. Vhodné i pro absolventy (diplom při nástupu do pracovního poměru nutný). Zkušenosti ve státní správě nebo samosprávě v oblasti majetkoprávní výhodou. Znalost práce s PC (MS Office, ASPI, Internet) na vynikající úrovni. Státní občanství České republiky, občanství jiného členského státu Evropské unie nebo občanství státu, který je státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru. Splnění podmínek ustanovení § 17 odst. 2 a odst. 3 zákona č. 201/2002 Sb. Při nástupu do pracovního poměru požadujeme čistý výpis z rejstříku trestů. Řidičský průkaz sk.B., Požadujeme zaslání životopisu s průběhem praxe, motivační dopis, kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání. Zasláním životopisu uchazeč o vyhlášenou pracovní pozici udělujeme souhlas se zpracováním poskytnutých osobních údajů ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, pro účely příslušného výběrového řízení. Přihlášku s požadovanými doklady zašlete mailem nebo poštou na níže uvedenou adresu nejpozději do 15.6.2018 (předmět e-mailu nebo dopisu: VŘ PA ÚP ČB).. Pracoviště: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - prokišova, Prokišova, č.p. 1202, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Dana Němcová, .

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 15 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci ASISTENT/KA - SEKRETÁŘKA V KANCELÁŘI. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplní práce je evidence zakázek, kompletace našich výstupů (zejména odhady a posudky), evidence účetních dokladů, přepisování textu, vyplňování výkazů, práce s pokladnou. Pracujeme v oboru znalecká činnost, reality. Důležitá je spolehlivost, pečlivost, komunikativnost a velmi dobrá práce s počítačem, velmi dobrá znalost českého jazyka. Znalosti cizích jazyků nejsou nutné, ale jsou výhodou. Zkušenosti nebo znalosti z oboru předností., Pracovní doba může být po dohodě flexibilní, obecně je na cca 20-30 hodin týdně, Pokud byste měli v evidenci vhodného kandidáta/kandidátku, prosím zasílat CV (+případný motivační dopis) na email : p.pokorny@pokonem.cz. Pracoviště: Pokorný - nemovitosti s.r.o., nám. Přemysla Otakara II., č.p. 58, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Petr Ing. Pokorný, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Národní park Šumava, srovnání snímků, rok 2017.
18

Jak vypadá Šumava 11 let po orkánu Kyrill a následné kůrovcové gradaci

Ilustrační foto.

Muže odrovnalo skoro pět promile

V neděli přijďte na Den dětí do ZOO Dvorec

Dvorec – Kdo chce zažít báječnou neděli, měl by zamířit do ZOO Dvorec.

Uvidíte to nejlepší za 100 let z Československé republiky

České Budějovice – I v IGY Centru oslaví sto let republiky, a to unikátní výstavou.

Déšť potopil loď

Hluboká na Vltavou - V pátek dopoledne zjistil majitel lodi, že zmizela pod hladinou.

Mariánské je staveniště pro divadlo

České Budějovice –  Studenti připravili v rámci Budějovického Majálesu na čtvrtek debatu o kulturních prostorech ve městě. Řeč byla o aktuálních problémech budějovické kultury.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT