VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koncert není nikdy definitivně hotový

České Budějovice - Dirigentský stupínek v Jihočeské komorní filharmonii patří od minulého týdne šéfdirigentovi se slavným jménem.

26.9.2008
SDÍLEJ:

Milovníci klasické hudby uvidí Jana Talicha v následujícím období v metropoli spíš s taktovkou v ruce. Foto: Archiv Jan Talich

Návštěvníci úvodního koncertu podzimní sezony v Jihočeské komorní filharmonii si minulý týden nemohli nepovšimnout nové tváře, která vstoupila s taktovkou v ruce na dirigentský stupínek.

Po desetiletém vedení filharmonie Stanislavem Vavřínkem přichází šéfdirigent, jehož jméno figuruje v české hudbě už po tři generace. Dirigent Václav Talich proslavil Českou filharmonii, jeho synovec Jan Talich založil slavné kvarteto a prasynovec Jan Talich junior (houslista a dirigent) se na tři roky ujme role šéfdirigenta Jihočeské komorní filharmonie.

Do Českých Budějovic nepřicházíte úplně poprvé. Máte tady zapuštěny hluboké rodinné kořeny…
Ano. Moje maminka se narodila v Českých Budějovicích, moje babička bydlí ve Velešíně, kde jsem trávil vesele každé prázdniny. Takže jsem tady napůl vyrůstal a znám to tady dobře.
Nejdříve jsem tady vystupoval jako sólista s filharmonií. Když jsem se začal věnovat dirigování, byl jsem tady na podzim, a intenzivnější spolupráce vyústila k mojí radosti v nabídku tříletého působení na postu šéfdirigenta v Jihočeské komorní filharmonii. Když pominu práci s mým komorním orchestrem, který umělecky vedu už 15 let, je to jiná práce. Je to státní orchestr, který má propracovanou strukturu zázemí, takže tato práce nebude pouze o umělecké stránce; ale myslím, že to zvládnu.
Největší změna je to, že já byl dosud 80% houslista a teď si budu zvykat na to být více– procentním dirigentem. Hraji nejen sólově, ale těžiště mojí činnosti je v Talichově kvartetu. Což je největší „žrout“ času. Jsme v tom stadiu, kdy máme vybudovaný široký repertoár, což mi poskytlo více prostoru, abych mohl rozvíjet i dirigování.

Co znamená změna ve vedení pro vás a co pro orchestr ?
V dnešní době už není takový rozdíl mezi hostujícím dirigentem a dirigentem šéfem, jako to bylo dřív, protože na všechno je stejně málo času. Doby, kdy měl Václav Talich s filharmonií osmnáct zkoušek na jeden koncert, jsou dávno pryč. Žádný orchestr na světě si finančně nemůže dovolit dělat deset zkoušek, což je fakt tržní ekonomiky, která vládne hudebnímu byznysu. Jsou zkrátka tři zkoušky, ať je repertoár jednodušší nebo těžší a náročnější.
Na druhou stranu, když už ví vzájemně orchestr s dirigentem, co od sebe mohou očekávat, je spolupráce jednodušší a určité detaily se dělají automaticky. Samozřejmě, je hezké, když je čas na detaily a připravit koncert, který by se blížil nějakému ideálu…Ale ono to vlastně nikdy nebude hotové; za rok nebo pod jiným dirigentem to bude zase jinak.

Mohl byste prozradit, jakým způsobem se snažíte zprostředkovat nastudované hudební dílo divákovi?
Hodně čtu knihy o Václavu Talichovi a stále víc s ním souhlasím, že je vlastně trochu nefér dělat koncerty. Protože tady prezentujeme věc, která je pořád ve zrodu. A jestli je uprostřed nebo ve třech čtvrtinách, to se neví, vždy je to jakýsi polotvar.
Další otázkou je, zdali by vůbec publikum dnes poznalo, jestli jsem na to měli tři zkoušky nebo patnáct. A já už ze svého opotřebovaného cynického pohledu mám pocit, že bohužel ne.
Je tragédie dneška, že práci klasických muzikantů úplně ocení dvě procenta lidí, a to ti, kteří se tomu věnují a rozumí tomu. Lidi už neposlouchají klasickou muziku doma, navíc se nedokážeme soustředit. Média nám předkládají krátké rychlé informace, a tak se nám rozdrobuje pozornost.
Takže divák není schopen poslouchat nebo se koncentrovat hodinu na koncertu. Dříve byli lidé zvyklí skladbu znát, než přišli na koncert. Ale naděje tady je, mladší lidé začínají chodit na koncerty víc a víc.
Ačkoli je to z důvodů snobských, tedy ukázat se, přesto je to fajn, že přijdou a nějak je to poznamená. A v minulosti to nebylo jinak – hrálo se pro vrchnost, která tomu Mozartovi nerozuměla možná ani víc než ta dnešní.

Lze podle vás rozpoznat interpretační rozdíly mezi jednotlivými orchestry?
Určitě. Nejvíc je znát, jestli je orchestr vychovaný, jestli má vedení anebo ne. Lze poznat i rukopis šéfdirigenta. Dnes hraje například jeden z nejlepších orchestrů na světě -berlínská filharmonie jinak pod Rattlem, než hrála pod Abbadem. A ještě více je to markantní u menších orchestrů. Čím více jdete do komorní hudby, tím je zvuk průhlednější, transparentnější, choulostivější a tím víc se projeví práce s orchestrem.

Jak moc se ve vaší činnosti prolínají obě role: houslisty a dirigenta?
Vidím věci z jiné perspektivy. Jsou různé kategorie sólistů: ten, který zná svůj part a tím to končí, jiný zná také ostatní, což je ideální. Myslím, že dělat komorní muziku by mělo být součástí hudebního vzdělání, protože je to komplexnější přístup k hudbě. Nakonec coby sólista vnímám, že jdu do interpretačních detailů, které by mě bez zkušenosti dirigentské a kvartetní ani nenapadly. S touto praxí by asi odpadla spousta nevkusných věcí, které člověk občas na pódiích slyší.

Jsou pro vás jako dirigenta na pódiu důležité gestikulace a mimika, které vyjadřují emoce?
Přiznám se, že pro mě jako muzikanta, který to vidí i z druhé strany, je ideální dirigent, který je přehledný a umí pracovat s orchestrem. Jestli jeho gesta nejsou přesně podle učebnice, není pak tolik podstatné. Pokud je čitelný a má přesnou představu, co chce…
Práce dirigenta totiž nespočívá v koncertu. To už je třešnička. Práce je ve zkouškách a přípravě orchestru, který by měl v podstatě na koncertě už být schopen z 90% hrát sám. A to, co lidi vidí na koncertě, je snaha dodat orchestru nějakou náladu, charakter, energii, která na zkouškách třeba není. Dirigent na koncertě pro diváky třeba zvýrazňuje či dává najevo, co se děje v orchestru, ale není to zásadní – alespoň pro mě .

Budeme mít možnost vás vidět také s houslemi v ruce?
Doufám, že budu vystupovat i jako houslista. Teď v říjnu budu hrát Dvořákovu romanci.Budu koncert dirigovat i vystoupím jako solista. To také dělám se svým orchestrem. V klasických věcech se dá hrát i bez dirigenta, my hráli bez dirigenta i Beethovenův koncert…

Jan Talich( 1967)

Vystudoval pražskou konzervatoř, AMU u Václava Snítila, dále v USA u Shmuela Ashkenasiho a v Anglii u Yfraha Neamana. Je vítězem Mezinárodní houslové soutěže Václava Humla v Záhřebu.

Jako sólista a komorní hráč vystoupil Jan Talich v prestižních koncertních síních na celém světě: Londýn, Birmingham, Paříž, Brusel, Basilej, Bonn, New York, Chicago a jinde.

V současné době je primáriem Talichova kvarteta a věnuje se dirigentské činnosti.

Autor: Vladimíra Pavlová

26.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 20 000 Kč Technici agronomové TECHNIK ZEMĚDĚLSKÉHO PROVOZ - AGRONOM. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hedáme agronoma. Vhodné i pro absolventy, praxe není podmínkou, ale je vítána. , Pozice agronoma v zemědělském podniku se znalostí pěstování a ochrany rostlin. Schopnost řídit kolektiv, obsluha technologické linky (sklizeň), obsluha sušičky, Náplň práce: realizace rostlinné výroby - stanovení technologických postupů při pěstování, řízení a usměrňování agrotechnických a pracovních postupů, řízení a organizace polních prací, vedení agronomické evidence (LPIS, výkazy, dotace), Požadujeme: ŘP B, T, praxe vítána, VŠ, Zaměstnanecké výhody: mobilní telefon, stravenky, osobní automobil, Zaměstnavatel si přeje být kontaktován v době od 7:00 - 16:00 hod.. Pracoviště: Agroprofit s.r.o., 373 62 Chotýčany u Čes.Budějovic. Informace: Pavlína Erhartová, +420 606 429 813. Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 22 000 Kč Pomocní kuchaři POMOCNÝ PIZZAŘ/KA. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadujeme: bezúhonnost, samostatnost, pracovitost, potravinářský průkaz. Praxe není nutná - zaučíme., Směnny:ranní/odpolední, Kontakt telefonicky: 10-12 hod.,14-16 hod.. Pracoviště: Pizza del monte s.r.o. - provozovna české budějovice, Novohradská, č.p. 1810, 370 08 České Budějovice 8. Informace: Lyacine Yakouben, +420 608 607 014. Věda a výzkum - Věda a výzkum Výzkumný a vědecký pracovník 12 000 Kč Vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci na vysokých školách AKADEMICKÝ PRACOVNÍK/CE NA KATEDŘE ZOOTECHNICKÝCH VĚD - úvazek 0,5. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: vysokoškolské vzdělání v oboru zootechnika; absolvované nebo probíhající doktorské studium v oblasti zootechniky; předpoklady pro vědecko-výzkumnou a pedagogickou činnost; aktivní znalost anglického jazyka a práce s PC, Nástup v rozmezí: 1. 12. 2018 - 1. 1. 2019, Písemné přihlášky zasílejte do 18. 11. 2018 mailem na adresu lparizkova@zf.jcu.cz nebo poštou na adresu: , Personální oddělení , Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích - Zemědělská fakulta , Studentská 1668, 370 05 České Budějovice., Přihlášku je nutné doložit strukturovaným životopisem, doklady o vzdělání, seznamem publikační činnosti a seznamem projektů, na jejichž řešení se uchazeč podílel. Pracoviště: Jihočeská univerzita v českých budějovicích - zemědělská fakulta, Studentská, č.p. 1668, 370 05 České Budějovice 5. Informace: Lenka Pařízková, . Výroba - Výroba Strojírenští technici kontroly kvality, 20 000 Kč Technici kontroly kvality, laboranti v ostatních průmyslových oborech DISPEČER/KA ZAKÁZEK - TECHNICKÁ KONTROLA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Popis práce: Jedná se o práci v práškové lakovně.Příjem a výdej zakázek,technická kontrola., Požadavky: Úplné střední vzdělání technického směru(orientace v tech.výkresech). , Práce vhodná i pro absolventy., Zaměstnanecké výhody: čtvrtletní odměny,výkonnostní odměny,příplatky za odpolední směnu,příspěvek na závodní stravování,vánoční bonusy,týden dovolené navíc., Zaměstnavatelé si přeje být kontaktován v době od 7:00 do 14:30 hod., nebo e-mailem. Pracoviště: Kovotex s.r.o., H. Kvapilové, č.p. 2370, 370 10 České Budějovice 10. Informace: Hana Hatáková, +420 387 319 092.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby 2018, ilustrační foto.

Podpis koalice chystají na středu

ilustrační foto

Poslední rozloučení v českobudějovickém krematoriu

Již nejsou mezi námi

České Budějovice - Poslední rozloučení v českobudějovickém krematoriu.

Kradl na benzině a hledají ho

Litvínovice - Policisté pátrají po zloději, který kradl v noci 6. září na benzinové čerpací stanici ÖMV. Vešel tehdy do prodejny a z volně přístupných regálů sebral potraviny za několik set korun.

V Kojákovicích připomenou první světovou válku

Kojákovice – Venkovské muzeum přidá novou expozici.

Za Los Angeles se dočkala omluvy

České Budějovice - Byla obrovským talentem. Takovým, že ve svých čtrnácti se nominovala na olympijské hry. Řeč je o plavkyni z Českých Budějovic Marcele Šmídové Řehulové.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT