Čtyři metry sametu, okruží skládané ze šestimetrového pruhu látky, pozlacený řetěz a čtrnáct dnů trpělivé práce. To všechno bylo třeba na dva renesanční kostýmy, které Zuzana Rubešová z Českých Budějovic ušila speciálně pro výstavu Rok růže na Pražském hradě.

Rubešová do pražské rožmberské expozice dodala jeden dámský a jeden pánský oděv. „Neznázorňují žádné konkrétní postavy, ale samozřejmě jsem při navrhování nahlédla do knih. Pro dámský kostým jsem se nakonec inspirovala portrétem Bohunky z Rožmberka, vzorem pánského bylo oblečení jejího bratra Viléma z Rožmberka,“ vysvětluje Rubešová.

Samet s brokátem

Oba kostýmy jsou ušité ze sametu a zdobené vytkávaným brokátem. Ačkoli je samet poměrně těžký, pracuje s ním Rubešová ráda, je na něj totiž zvyklá a vždy ví, co od něj může čekat. Kromě čtyř metrů sametu ale spotřebovala ještě mnohem více jiných materiálů, například pouze na límec pánského oděvu padlo šest metrů krajky a také dámské okruží je složené z šestimetrového pruhu látky.

Pánský kostým navíc doplňuje pozlacený řetěz a plášť s kožešinou. „To je takové české specifikum. Rožmberkové převzali módu ze španělského dvora, kde se nosily jen takové lehké pláštíky. Protože ale u nás byla větší zima, začali si na ně přidávat kožešinu,“ doplňuje Rubešová.

I když ušila již například padesát kostýmů pro divadelní představení Romeo a Julie na Hluboké, práce na exponátech pro Rok růže byla poměrně obtížná. „Je to náročnější na vypracování a chce to velkou trpělivost. Když se na divadle dělají kostýmy pro méně důležité postavy, nemusí být tak propracované, ale tady jsem si skutečně musela vyhrát s detaily,“ říká. Výstava na Pražském hradě je totiž interaktivní, lidé si mohou kostýmy prohlížet velmi zblízka a dokonce si na vlastním krku vyzkoušet okruží. Proto Rubešová ušila rovnou okruží dvě a navíc z materiálu, který mohou pořadatelé s klidným svědomím vyprat v pračce.

Všechny historické oděvy tvoří Rubešová ve svém českobudějovickém bytě. Nezřídka si je u ní objednávají i nadšenci, oblékala už účastníky nejrůznějších slavností nebo šermíře. I když dokáže ušít kostým prakticky z jakékoli doby, právě renesanci, kam spadá i móda Rožmberků, má nejraději. „To je moje srdeční záležitost, jsou krásné. Takové baroko je už moc přezdobené,“ uzavírá.