Všechny jmenované skladby zpříjemní středeční večer všem těm, kdo přijdou do studiového sálu Českého rozhlasu České Budějovice. Tam se bude od 19 hodin konat akce případně nazvaná Pocta Josefu Kainarovi s hudbou X-tetu Víta Fialy a zpěvem velké dámy české pop music Evy Pilarové, dále Petra Hanzlíka a vokální skupiny the Swings. Kapelu X-tet tvoří kromě znamenitého kontrabasisty Víta Fialy ještě klavírista Jakub Zomer, hráč na akordeon Ondřej Kabrna a tenorsaxofonista Svatobor Macák.

Prostřednictvím přehlídky písniček nesoucích pečeť slovesného mistrovství básníka, dramatika, novináře, kreslíře a také hudebníka Josefa Kainara, připravené hudební redakcí ČRo ČB, se lze dotknout jeho jedinečného poetického světa a zároveň ponořit do minulosti české swingové i populární hudby. Josef Kainar na svět přišel 29. června roku 1917. Jako student Karlovy univerzity v Praze si vybral češtinu s francouzštinou, a i když vysokou školu nedokončil kvůli nacistické okupaci, seznámil se v tomto městě s Halasem, Nezvalem, Horou a dalšími velikány české poezie.

Válečná léta prožil mimo Prahu a dělal tehdy leccos: byl zaměstnán na dráze, na pile, ale také si vydělával jako kytarista Doležalova orchestru v ostravské kavárně Savoy. Rok po válce vydal svou první významnou sbírku Nové mythy. Ta obsahovala básničku, kterou básník a překladatel Ludvík Kundera považuje za „hotové zjevení“.

Onehdy se stalo, že Kainara spojil cestu s malířem Bohumírem Matalem, který zrovna vedl svého synka k holiči poprvé v jeho krátkém životě ostříhat. Je pozoruhodné, že oba zážitek v oficíně inspiroval k uměleckým dílům. Matal vytvořil k tomu několik obrazů a Kainar napsal fantastickou báseň Stříhali dohola malého chlapečka, která předznamenala jeho časté povyšování zdánlivě všedních životních situací v poetizované „mýty“.

Určitě by však nevešla v tak širokou známost nebýt přesvědčivého zhudebnění rockovým písničkářem Vladimírem Mišíkem, jenž jednu strofu z původní strhující básně Josefa Kainara vypustil.

Po válce komponoval Josef Kainar divadelní a občasně i filmové songy. Z jeho pěkných „bluesáren“ vyjímáme namátkou Bombardovací blues, Blues železničního mostu nebo třeba Blues noční čekárny. Jeho písničkové texty ke swingovým melodiím shrnuje svazeček Miss Otis lituje. Kainar spolupracoval s Jaroslavem Jakoubkem, Harrym Macourkem, Ludvíkem Podéštěm a dalšími skladateli.

Kainarovy sloky měly v reperotáru Eva Olmerová, Jiří Suchý, Judita Čeřovská, Milan Chladil a na přelomu 60. a 70.let i rockoví zpěváci, jako také již zmíněný Vladimír Mišík nebo Michal Prokop. Josef Kainar však coby textař obohatil i hlavní proud populární hudby 50. a 60. let. A inspiruje dál. Písničkář Karel Plíhal dokonce před několika roky natočil album složené výhradně z jeho textů.

Osobní život Josefa Kainara nebyl nějak zvlášť šťastný. Byl dvakrát ženat, ale nikdy neměl stálý domov. Nějaký čas přespával u přátel. Nejdelší čas však prožil ve spisovatelském domě na Ždáni u slapského jezera, kde měl blízko ke svým milovaným rybám, a potom na zámku plném literátů na Dobříši, kde 16. listopadu roku 1971 náš svět náhle opustil.

Jiří Kasal