Prodloužit sezonu a přilákat více turistů chtějí českokrumlovské Egon Schiele Art Centrum a Museum Fotoateliér Seidel. Proto tento víkend připravily pro zájemce akci, kdy stačí, že si návštěvník koupí vstupenku do jedné galerie a do druhé bude mít díky ní vstup zdarma. Cena je u obou stejná: 120 korun základní a 70 korun zlevněná. Akci chtějí galerie ještě několikrát zopakovat v zimě.

Společný víkend označila ředitelka Egon Schiele Art Centra Hana Jirmusová za první vlaštovku větší spolupráce. „Návštěvníci se u nás velmi často ptají: Kam máme jít dál? Předpokládám, že do budoucna bychom nezůstali sami, že se připojí třeba Hradní muzeum, a tak by tudy turisté mohli proudit od listopadu do března, což jsou docela kritické měsíce,“ řekla Jirmusová.

Lidé od Seidela upozornili, že nabídku nově doplnilo Regionální muzeum, které zpřístupnilo první část unikátní expozice o městě. Stojí také o spolupráci s památkáři, kteří chtějí Hradní muzeum otevřít na začátku ledna.

Chybí hotely a dobroty

„Příležitost nabídnout dvě expozice najednou je dobrá. Chtěli bychom v ní určitě pokračovat dál, samozřejmě budeme zvědavi na to, jaký bude výsledek,“ podotkl Petr Hudičák z Musea Fotoateliér Seidel.

Záměr spojit se dohromady ocenil Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zároveň ale nevěří, že tím stoupne návštěvnost, protože městu chybí západoevropský turistický standard.

„Dát do jedné karty i další místa jako zámek a nabídnout slevu je ověřená metoda, která funguje na Západě. Že k tomu konečně v Krumlově dospěli, není převratné, nicméně je to dobře. Vliv na návštěvnost to ale mít nebude,“ myslí si Okamura.

Argumentuje tím, že 63 procent zahraničních turistů v Česku míří pouze do Prahy, která podle něj nabízí skutečný západní standard. Krumlov má dle jeho slov základní problémy spjaté s cestovním ruchem: málo vhodných ubytovacích kapacit a žádné kulinářské speciality.

„Největší konkurencí Krumlova je Salcburk a ten mimo historické centrum postavil hotely za řekou. A gastro: Vídeň má Sacher, Salcburk Mozartovy kuličky, Krumlov nic. Přitom by stačilo vytáhnout středověké kuchařky, udělat soutěž mezi občany o tři recepty a vše nabízet na hlavních silničních tazích jako ve Francii. Všechny lidi totiž zajímá jídlo, až pak galerie,“ vysvětlil svůj názor Okamura.

Čísla hovoří pro Okamuru. Zatímco v roce 2008 přijelo na jih 936 032 turistů, loni jich dorazilo o 12 tisíc méně. A v prvním pololetí letošního roku to bylo 309 tisíc, což je o šest procent méně než loni. Mírně ovšem stoupl počet cizinců. „Z toho máme radost, je to první známka toho, že se blýská na lepší časy,“ komentovala Pavla Konopová, šéfka Jihočeské centrály cestovního ruchu.

Zahraniční návštěvníci tvoří v zimě u Seidela většinu. České turisty válcují tři ku jedné. V létě se poměr trochu vyrovnává, ale v zimě vládne němčina a angličtina. Za problém označil Petr Hudičák ze Seidela českokrumlovskou kartu. „V zahraničí je běžné, že všichni chodí s něčím, co je opravňuje k návštěvám mnoha různých institucí, ale u nás se zatím neosvědčila,“ připomněl.

Za figuríny se stydí

Ředitelka Egon Schiele Art Centra považuje za další nedostatek to, že dlouhá léta, než otevřel Seidel, neměla návštěvníky kam dál odkázat, aby se nemusela stydět.

„Přece je nemůžu z výstavních sálů od nás posílat do hladomorny, kde jsou voskové figuríny. Máme zájem, aby do Krumlova lidé jezdili a aby tady vždy měli program aspoň na jeden den. Troufnu si říci, že naše dvě instituce jsou nabídkou, která stojí za to přijet sto, možná i dvě stě kilometrů,“ věří Hana Jirmusová.