Historie této kapely sahá víc než tři desítky let do minulosti, konkrétně do roku 1978, kdy bratři – Zdeněk a Antonín Coufovi, tehdy ve věku 16 a 17 let, společně s bubeníkem Zbyškem Raškou (14) založili rockovou kapelu, k níž se asi po půl roce zkoušení přidala zpěvačka Pavlína Jíšová. Skupina odehrála několik vystoupení pod názvem Satelit, ale odchod Pavlíny na folkovou parketu přinutil zbývající trojici hledat nového zpěváka. Vystřídalo se jich několik, až v kapele zakotvili Roman Doležal a Jiří Malšovský. Nová sestava si dala jméno Patent a vystupovala až do roku 1983, kdy ji tehdejší komunistické orgány zakázaly. Vystupovali však dál tajně a pod různými názvy až do roku 1987, kdy jí tající ledy umožnily zúčastnit se hudebních přehrávek, ovšem pod podmínkou změny názvu. A tak se objevila Boule.

V té době ale již za mikrofonem stál místo Romana Doležala Petr Kolář, který v roce 1989 odešel do Prahy a dnes je z něj muzikálová hvězda. Přesto si občas při svých návštěvách rodného města s Boulí zazpívá – jen tak pro radost… Koláře nahradil tehdy osmnáctiletý Petr Jesenský a v této sestavě fungovala Boule ještě dva roky. Jednotliví hudebníci našli poté prostor v jiných uskupeních, ale dva z nich – Zdeněk Couf a Petr Jesenský – po pěti letech Bouli znovu vzkřísili. Přidali se k nim Jiří Podlešák, Martin Brůžek a Václav Tupý, na krátký čas se v loňském roce do kapely vrací i Antonín Couf, který však ve stejném roce tragicky zahynul. Místo něj nastoupil Vladimír Kaplan a za bicími střídá V. Tupého Zbyšek Raška. A v této sestavě uslyšíte i jejich první letošní koncert v Marty´s klubu. „Náš repertoár byl v té počáteční fázi napůl převzatý a napůl vlastní, ale později už naprostá většina zařazených českých písniček, protože některé věci zpíváme v angličtině, byla z naší produkce, stejně jako v současnosti, kdy stavíme na repertoáru někdejšího Patentu,“ konstatuje Zbyšek Raška, mimo jiné provozovatel bubenické školy, který se velkou měrou podílí na textech prezentovaných skladeb. Kromě toho se autorsky i interpretačně s kytarou uplatňuje i na folkové scéně. „Samozřejmě, že styl textů pro folk je poněkud jiný než pro rock, trochu poetičtější, lyričtější, ale hlavně skládám v tomto případě i hudbu.“

Koncem 80. let vznikl pod hlavičkou Boule singl Větráková show a Správná ženská, který vydal Supraphon. Ale existuje i řada dalších kvalitních nahrávek ze studia jihočeského rozhlasu, které si můžete bez problémů poslechnout na webových stránkách kapely. A dlouho nebudete čekat ani na nahrávky zbrusu nové, které Boule plánuje realizovat v hudebním studiu Petra Jesenského Gain již letos v létě.

Ačkoliv Boule a její předchozí verze byly ve své době na jihočeské rockové scéně legendou, hranice kraje de facto nepřekročily. A rovněž letošní programový itinerář kapely je vymezen hranicemi regionu, ačkoliv všichni svorně tvrdí, že by se nebránili ani účasti na festivalech či jiných hudebních produkcích, dokonce i mimo republiku.

Nejblíže je tedy můžete po vystoupení v Marty´s klubu najít ve Velešíně U Hamerníků (14. 4.), v českobudějovickém Klubu Velbloud (15. 5.), v Milevsku v M-Music clubu (30. 5.), v Českém Krumlově v klubu Antré (13. 6.).