Jakou příchuť mají nostalgické vzpomínky mezi přáteli, kamarády, rodinou, z nichž jedni odešli ze své země a jiní zůstali doma? Mají e–maily nebo mobil moc překonat tu časovou a šestisetkilometrovou vzdálenost? Nebo je dělí něco víc než jen jedno časové pásmo? Podobné otázky rozvíjí hra Krátká spojení, kterou uvede ve středeční premiéře činohra Jihočeského divadla.

„Základní linii tvoří příběh o různých způsobech a formách emigrace. Emigranti z bývalé Jugoslávie se rozutekli po světě, ale spojuje je minulost, společné zážitky z dob míru. V tuto chvíli jakoby doznívají zážitky z války a odloučení, lidé se ve vzpomínkách vracejí ke své minulosti bez ohledu na to, jak dávná či nedávná je, “ uvedla autorka hry, rodačka ze srbské Vojvodiny Vladislava Fekete.

Krátká spojení vyhrála letos Cenu Alfréda Radoka. Téma zapadá do divadelního projektu Smršť, který už nabídl dvě novinky světové dramatiky – Mobil a Uprchlíky.

Podle režiséra Petra Štindla jsou mobily a e-maily jen prostředkem než samotným tématem. „Tím je vyrovnávání se s emigrantstvím, ale toto emigrantství není nutné. Každý má volbu, může zůstat, nebo se vrátit, ale už se v té chvíli třeba ani vrátit nechce. Není totiž ani kam, protože země, lidé i podmínky se změnily,“ říká Štindl.

Krátké sondy vytvořené formou filmových střihů či záběrů nechávají diváka nahlížet na vzájemně propletené vztahy několika postav. Ona – odešla do cizí země za studiem, on – tvrdí, že ji miluje, Milija nemůže nikdy pozvat své rodiče na návštěvu, Boro možná byl v jedné zásadní vojenské akci a Dara dává své dceři vše, co ona sama nepoznala – a to doslova. Jediné společné jsou všem vzpomínky z minula, které jsou ale pryč.

Inscenace v sobě skrývá autobiografický prvek, který představuje hlavní ženská figura ve čtveřici přátel, jejichž země zmizela z mapy, ale ne z mysli.„Vnitřní pocit samoty nebo problém začlenění se do společnosti má každý z nás. Já jsem původem Pražák, který přišel do Budějovic. Jsem tady už zabydlená, ale chvilku to trvá, než si člověk vytvoří pevné body,“ komentovala svoji postavu bezejmenné ženy Dana Verzichová.

Roli hrají i kamery

V porovnání s dalšími částmi projektu Smršť nesahají Krátká spojení přímo do války a postrádají akční scény. Naopak mají téměř shodné scénické ztvárnění, s Mobilem je navíc propojuje postava průvodce. „Věděl jsem, že musím nějak zhmotnit scénické poznámky. Vznikla plnohodnotná postava, bez které si hru nedovedu představit, komentátor, hybatel a propojovatel děje,“ vysvětluje Štindl a dodává, že roli opět hrají digitální kamery a filmové projekce na obrazovky.

Světová premiéra hry začíná ve středu v 19 hodin. Po představení mohou diváci s herci a režisérem pobesedovat.