Akční, brutální a temné. Thriller připomíná Shakespearovo drama Macbeth v provedení Jihočeského divadla, které jeho premiéru uvede dnes od 21.30 hodin před otáčivým hledištěm v Krumlově, čímž zároveň na této scéně otevře sezonu.

Po letech, kdy činohra spoléhala před točnou na zábavné kusy, navazuje na vážnější tituly Peer Gynta či Bouře, které tam inscenovala dříve. „Ač je to nejkratší Shakespearova hra, pro otáčivé hlediště jsme ji zkrátili o 37 procent. Tím se sice možná ztratily některé krásné básnické obrazy, ale doufáme, že o to víc se posílila dramatická akční linka,“ řekla dramaturgyně Olga Šubrtová.

Inscenátory, kteří drama uvádějí v překladu Martina Hilského, oslovilo téma: co se stane, když lidská duše podlehne svým temným záhybům. Tomu podřídili i vnitřní část úprav. „Zdůraznili jsme téma Macbethovo temných stránek tím, že jsme razantně interpretovali postavy tří čarodějnic, které jsou ikonami dramatu. Shakespeare je napsal jako ti pohádkové postavy, v našem případě zhmotní to temné z Macbetha, získaly řadu nových scén i textu. To je zásadní posun v interpretaci,“ vysvětlil šéf činohry a režisér Martin Glaser.

Park jako hrozivá síla

Atmosféru středověkého bažinatého Skotska navodí kontrastní a expresivní svícení. Světlo bude i v místech, odkud se ještě nikdy nelinulo. „Když už se tam ten klasický, romantický park s průhledy vůbec objeví, tak v takovém kontextu, že ho vnímáte jen jako další hrozivou sílu,“ naznačil Glaser s tím, že v bažinu se promění i letohrádek. O tom, že jde vskutku o thriller, svědčí i následující historka: jeden externista prohlásil, že parkem sám na autobus nepůjde, protože se bojí.

Temno ještě umocní futuristicky laděné meče a souboje v choreografii šermíře Petra Nůska. Jde o brutální vraždu jednoho z Macbethových protivníků a dvouminutový souboj hlavního hrdiny s Macduffem. „I tato scéna se vyznačuje neobyčejnou krutostí. Vyrobili jsme speciální rekvizitu, což je železná protéza ruky, která má místo prstů tři háky,“ popsal Nůsek.

Macbetha ztvární Ondřej Volejník, Lady Macbeth Věra Hlaváčková. Pro ni bylo nejtěžší, aby její postava nepůsobila jen jako 'krvelačná svině'. „Ráda bych tam nalezla člověka, který je hnán svými touhami a nebude monstrum. Takovou roli dostane člověk jednou za život a pak jen prosí boha a všechny kolem, aby to neprošvihl. Užila jsem si ji a zároveň se už těším, že se té hnusné vražedkyně po šesti nedělích zbavím, protože čím zacházíte, tím taky scházíte.“

Velkou roli hrají hudba Pavla Kaliny a kostýmy Lenky Raškové, které připomenou fantasy – ani bažinatě skotské, ani současné. „Prolínají se tam staré prvky jako zlaté pláště a vedle nich dobře funguje kožený křivák a současná baterka,“ nastínil režisér.

Většina vstupenek v cenách od 300 do 600 korun je už vyprodána. Hrát se ale bude i příští rok, kdy do Česka přijede 800 shakespearologů a zastaví se i v Krumlově.

A nebojí se divadelníci, že diváci chmurný kus odmítnou? „Lidé se chtějí v prvé řadě smát,“ uznává Glaser. „Ale naší povinností je vracet se k typu dramatiky, pro kterou hlediště vzniklo. Joan Brehms rozhodně nevymýšlel turistickou atrakci, ale chtěl zkoumat možnosti současného divadla v exteriéru a prvotně se tam hrály vážné tituly,“ reagoval Glaser. Ostatně, do budoucna tam plánuje i antické drama…