Jižní Čechy – Jedna ukazuje snímky krajin od našich známých fotografů, druhá špičková díla ruského umění, další průlet dílem zajímavých českých výtvarníků včetně ikon jako Adolf Born či Jan Saudek. Tři velké výstavy začínají v těchto dnech na jihu Čech.

Druhou sekci stálé expozice Moc médií II. otevře 1. července jindřichohradecké Muzeum fotografie a moderních obrazových médií. „Zatímco její první část se zaměřuje na fotografický portrét a kromě nich představuje originální přístroje, velké ateliérové fotoaparáty a pomůcky především ze sbírek Národního technického muzea, tématem této části je krajinářská fotografie a v návaznosti němý 
a zvukový film,“ řekla ředitelka muzea Eva Florová.

Mezi snímky jsou záběry krajin od fotografů jako František Fridrich, Jindřich Eckert, Rostislav Košťál, Jiří Bárta, Karel Plicka nebo Jan Reich. K zajímavostem patří fotografická reprodukce výřezu Maroldova panoramatu, největšího obrazu v Česku, 
v měřítku 1:10 společně s digitálním leteckým snímkem současného stavu bojiště od Libora Sváčka.

Muzeum fotografie a MOM v Jindřichově Hradci otevře 1. července další část stálé expozice Moc médií. Jejím tématem je krajinářská fotografie a film. Na snímku železniční most v Klášterci nad Ohří, kolem 1885, z archivu Národního technického muzea.

Expozice se dále zaměřuje na zvukový a nezvukový film. Ve srovnání s fotkou předestírá nový rozměr práce s časem – zachycení pohybu. „Téma filmu představíme i v souvislosti s prostorem kinosálu jako přenesené Platónovy jeskyně s přikovanými diváky a stíny idejí, míhajícími se na plátně bez možnosti jakkoli pohyb 
a běh času ovlivnit,“ popsal kurátor Petr Kliment.

Další připravovaná část expozice přiblíží rozhlas a televizi, především jejich úlohu ve vypjatých okamžicích 
20. století. Závěrečný díl kolekce, věnovaný videoartu 
a novým médiím, se opře o dílo významného experimentátora českého původu Bohumila Woody Vašulky.
Expozici Moc médií chce muzeum dokončit v roce 2017. V přízemí, kde bude začátek prohlídkové trasy, zabere plochu asi 510 metrů čtverečních.

Tradiční výstava začíná 27. června v 16 hodin ve vltavotýnské galerii U Zlatého slunce. Nabízí jména jako Adolf Born, Bohumil Eliáš, Kristian Kodet, Martin Němec, Jan Saudek, Josef Velčovský, Olbram Zoubek; z Jihočechů jsou zde mj. Teodor Buzu, Petr Fidrich, Ladislav Hodný, Václav Johanus, letos 70letý Miroslav Konrád, Marie M. Šechtlová, Renata Štolbová nebo Michal Trpák.

Ilustrátor Adolf Born ve svém ateliéru se sbírkou čepic. Expozice Vltavotýnské výtvarné dvorky, která loni přilákala 3000 lidí, je prodejní, a oproti předchozímu roku se zhruba polovina umělců obměnila. „Jsou tam i mladší, jinak vyzývám osvědčené autory. Cizince nacházím přes internet nebo díky kontaktům od výtvarníků, kteří mi je doporučí. Díla zaplní celou galerii, dvůr i kuchyň, je tam spousta krásných věcí, lidé se zase budou mít na co koukat. Již dlouho před začátkem Dvorků mi sami volají, kdy výstava bude,“ řekla kurátorka galerie Marie Hanušová.

Letošní ročník je pro ni významný i tím, že Dvorky vydržely tak dlouho, že dokázala 21 let udržet vysokou laťku. 
I známí výtvarníci, kteří získávají různá ocenění, v Týně rádi vystavují. „Nemám problém, že by mi sem díla nedali,“ říká kurátorka.

Dvorky jsou letos ale naposledy. Kurátorka galerie a zakladatelka výstavy Marie Hanušová končí, z pozice odejde 30. září, dala výpověď. „Byla bych ráda, aby v Týně někdo připravil jiný projekt: Dvorky jsou spojeny s mým jménem, vymysleli jsme je s manželem jako soukromou iniciativu, nerada bych, aby v nich někdo pokračoval,“ řekla Marie Hanušová.

Marie Hanušová.Co do prodejů výtvarných prací, zažila s Dvorky největší zájem v letech 1996 – 1998, kdy byl podle ní hlad po umění 
a ceny proti dnešku o dost nižší. Každý rok se ale některá díla prodají, loni třeba obraz skoro za 70 000 korun, jistotou jsou práce Kristiana Kodeta či drobné grafiky.

„Když Dvorky rekapituluji, tak v poklidu, že mě nikdo do ničeho netlačil. Vzhledem 
k lékařskému posudku, který mám v kapse a ze kterého jsem smutná, teď nic neplánuju, ale co vám budu povídat: výtvarníci jsou moje děti…,“ říká Marie Hanušová.

Kromě Dvorků začíná 27. června i hlavní sezonní výstava, kterou otevře Alšova jihočeská galerie na Hluboké. Má název Ilja Repin a ruské umění, nabízí přes sto prací z českých sbírek, se záběrem od 19. do první poloviny 20. století, včetně tří zápůjček z Treťjakovské státní galerie v Moskvě. Této výstavě věnuje kulturní rubrika Deníku samostatný prostor příští týden.