Na jedné straně detailní záběry technických přístrojů a obchodů, proti nim pak jednoduché přírodní motivy nebo snímek hrajících si dětí. Takové výjevy nabízí výstava fotografa Christophera Williamse, která je k vidění v českobudějovickém Domě umění.

Představuje celkem 13 nových fotografií tohoto autora, které jsou v galerii rozmístěné podle přísných pravidel. „Prostor je rozdělený na čtyři části. Každá z nich má jeden technický obraz zachycující přístroj nebo nějakou práci, například čistírnu. Dále je v každé sekci fotografie okna a poté ještě něco jiného, co narušuje ten technický ráz jako příroda či děti,“ popsal Williams.

Některé fotografie mají podle něj jasné vyznění, u jiných je jen na divácích, jak je budou vnímat. „Je tu snímek prázdné výlohy. To může být buď obchod se šperky, které jenom uklidili na noc, ale i obchod, který právě zkrachoval. Může to tedy být optimistický i pesimistický obraz,“ komentoval.

Inspirace z obchodu

Williams pochází ze Spojených států amerických, nyní však žije v Německu. Tam také vznikly všechny vystavené snímky. Přírodní obrazy nafotil Williams v okolí Baden–Badenu, interiérové záběry v düsseldorfském ateliéru. Inspirací mu přitom byly obchody, které denodenně míjí, ale také jablka v supermarketu či technické návody.

Když Williams fotografuje předměty, vše je podle něj předem důkladně připravené a promyšlené. Při práci s lidmi více improvizuje. Dílem náhody například vznikl snímek zachycující dívku se špinavýma nohama. „Na chvíli jsem odešel a modelka mezitím chodila po studiu, které nebylo úplně uklizené. Asistentka jí pak chtěla nohy umýt, ale já jsem si uvědomil, že to je naopak dobré,“ vzpomněl Williams. Tento motiv se navíc podle něj objevuje již na mnoha starých obrazech. „Když pojedete do Louvru, uvidíte hodně špinavých nohou,“ dodal s úsměvem.

Expozice v Domě umění je Williamsovou vůbec první samostatnou výstavou v postkomunistických zemích. Podle teoretika umění Karla Císaře stojí za vidění. „Jeho dílo vypadá na první pohled velmi přitažlivě a krásně, ale zároveň skrývá mnoho dalšího. Když se podíváte pozorněji, objevíte nové významy,“ vysvětlil. I proto jsou fotografie pověšené poměrně nízko a lidé je mohou zkoumat z bezprostřední blízkosti.

Právě samotná instalace výstavy byla pro Williamse před vernisáží velice důležitá. Jednotlivé fotografie se snažil rozmístit tak, aby je divák mohl vnímat v různých průhledech naráz. „On kvůli tomu někdy dokonce zbourá stěnu galerie. Tady to naštěstí dělat nemusel, prostor Domu umění pro něj byl ideální,“ doplnil Císař.

Výstava v Budějovicích potrvá do 12. června. Otevřeno je každý den mimo pondělí od 10 do 13 hodin a od 13.30 do 18 hodin.

O autorovi
Christopher Williams se narodil roku 1956 v Los Angeles. V 70. letech absolvoval California Institute of Arts, studoval u zakladatelů konceptuálního umění Johna Baldessariho a Douglase Hueblera. Od 80. let se zabývá otázkou, jak fotografické obrazy ovlivňují náš pohled na svět. Nejprve pracoval s materiálem z fotoarchivů, na konci 80. let začal tvořit vlastní snímky. Od roku 2008 je profesorem na Umělecké akademii v Düsseldorfu, žije v Kolíně nad Rýnem. Samostatně vystavoval mimo jiné v David Zwirner Gallery v New Yorku nebo Kunsthalle v Baden–Badenu.