Byla to náhoda. Když si volarský malíř Vít V. Pavlík promítal své obrazy na zeď pomocí projektoru, náhodou před jedním prošel a manželka mu řekla, že na jeho tričku vypadají dobře. To ho inspirovalo a nyní dokončil sérii 4 Unlimited, kterou tvoří fotografie, kde na nahé tělo své ženy promítá různé snímky. Je to unikátní technika, kterou Jihočech možná použil jako první na světě.

Třiatřicetiletý Pavlík, předseda Asociace jihočeských výtvarníků, je malíř a grafik. Snaží se ale neustále objevovat něco nového a zajímavého, a když se dostal k fotoaparátu, technologie ho hodně upoutala.

„Nechtěl jsem ale dělat jenom klasické dobré fotky, protože těch je celá řada a do toho oboru bych se ani nechtěl zaplétat,“ vysvětluje Vít V. Pavlík. Ve fotografiích se pokoušel nalézt něco výtvarného a obrazového. A náhoda s obrazem na oblečení byla tím pravým impulzem.

„Zjistil jsem, že lepší a zajímavější než na moje ošklivé tričko bude promítat to na manželku. Nechala se dobrovolně přemluvit, to je strašná výhoda. Baví ji to, je velice fotogenická, jako vynikající hudebnice nafotila celou řadu reklamních fotografií,“ líčí Pavlík, jehož žena Kateřina je přední česká saxofonistka.

Společně začali hledat způsoby, trvalo to rok. S pomocí projektoru zkoušeli různé náměty, motivy a témata. Vytvořili několik sérií, v každé jsou čtyři snímky. V jedné s názvem Most Extensive Models má Kateřina Pavlíková na těle fotografie luxusních aut, v další živly, v jiné zase snímky architektury.

Renault i Eiffelovka

„Podle nálady, kterou jsme na těch fotografiích zachytili a kde jsou zajímavé fasády a okna, jsem ji nazval Windows Duel. V Paříži, kde jsem vystavoval na Salonu, jsem si vyfotil nejnovější modely renaultu, které ještě nejsou ani na trhu, ty byly hodně futuristické. A detaily Eiffelovy věže jsou taky zajímavé,“ popisuje Vít V. Pavlík. Pracuje i s hudebními nástroji, například s elektrickou kytarou Fender Stratocaster, která je hodně barevná.

Jde o techniku, která se podle jeho zjištění ještě nikde neobjevila. Ačkoli každý výtvarník má spoustu vlastních přístupů, které ještě ani nejsou popsány, oficiálně se s ničím podobným zatím nesetkal. Pavlík svému stylu pracovně říká projekční fotografie, protože využívá projektor, jímž zároveň nasvěcuje tělo. Tvoří v noci a promítá vše, co se dá a připadá mu zajímavé.

„Většinu obrázků jsem si fotil sám, jen ty hudební nástroje jsem stáhl z internetu. Mám digitální zrcadlovku Nikon, ale pak už je neupravuji, nejsou to koláže ani Photoshop. Vznikne to opravdu tím promítáním, nastavením správného času a clony,“ říká volarský rodák.

Hra světel a stínů jeho i manželku pokaždé překvapí, nejvíc při tom, když si fotografie prohlížejí. Snímky samotnými to ale nekončí, jde jen o první fázi, na jejímž konci by mělo být audiovizuální dílo.

„Udělali jsme DVD a manželka vyzvala hudební skladatele, aby přímo pro ni napsali skladby pro barytonový saxofon. K sérii 4 Unlimited složil muziku Američan Jeffrey Herrington, jehož nápad nadchl. Premiéra byla v Prachaticích na výstavě Imaginace, kdy se snímky promítaly a manželka hrála soudobou hudbu na saxofon a takzvaná digitální média – imaginace, souznění obrazů a hudby, zážitek z výtvarné iluze,“ upřesňuje výsledek Pavlík.

DVD pro televizi

Na DVD, které dokončili před měsícem, sestříhali fotografie a dvanáctiminutovou skladbu do filmu, který by rádi nabídli televizi. Originální projekce teď budou zpestřovat jak koncerty Kateřiny Pavlíkové, která působí mimo jiné v Saxofonovém kvartetu Bohemia, tak výstavy jejího muže. Termíny už má domluvené na červen v pražské galerii Epicure, na září pro Intersalon v Písku a na stejnou výstavu v německém Pasově.

Hudbu na expozicích chce Pavlík pozvednout z role povinného doplňku na rovnocennou úroveň k vystavovaným dílům. „Absolvoval jsem šňůru neskutečně stejných vernisáží, kde musí zaznít určité projevy. Ale myslím si, že jsou někdy zbytečně dlouhé a hudba tam funguje jako kulturní vložka k rautu, což je potupné jak pro umělce, tak to svým způsobem obtěžuje i lidi, kteří přišli. Na Intersalonu jsme vernisáž a proslovy maximálně zkrátili a dvacet minut po začátku proběhl koncert,“ přibližuje umělec.

S fotografiemi má řadu plánů. Rád by dokončil cyklus hudebních nástrojů a vyrobil kalendář. Zjistil totiž, že mezi hudebníky je o něj zájem. Ostatně sám má na vizitce snímek, kde tělo jeho ženy zdobí právě kytara Fender.