To si jednou parta historiků umění a kurátorů přijela do dílen pražské AVU ozkoušet, jak je pracné vytvořit grafiku. Ryli a zaleptávali kovové desky zvané plotny. Po dvoudenním úsilí, jehož výsledky zdaleka neodpovídaly námaze, se ironické hodnocení stočilo k tomu, v čem kdo vyniká více. A od ploten – grafických matric nebylo daleko k plotnám kuchyňským…

Tak vznikla expozice s názvem Není plotna jako plotna, která představuje práce sedmi českých grafiček. Do 27. června ji lze navštívit ve Wortnerově domě Alšovy jihočeské galerie v Budějovicích.

„Na semináři jsme každý dostali kovou destičku. První pokus byla opravdu tragédie, nejsme příliš výtvarně nadáni. Při čekání na leptání jsme vtipkovali a vtipkovali, až jsme došli k tomu, že bychom udělali výstavu. Nemá to ale nic společného s genderovými studii a ženským uměním, je to prachobyčejná skupina vynikajích grafiček,“ řekla autorka výstavy Eva Neumannová.

Expozice přináší téměř 70 prací těch nejlepších českých umělkyň. Jde o širokou škálu od linorytu přes řezané šablony, akvatintu až k počítačové grafice. Hravou polohu zastupuje Jaromíra Němcová, jež pracuje s trojrozměrností tvarů. Uvolněnou formu mají i práce Evy Adamcové, která vytváří barevnou prosluněnou krajinu. Čárovému leptu se zase věnuje Marie Blabolilová.

„Dvě diametrálně odlišné polohy nalezneme v grafikách Evy Horálkové: komorní a meditativní akvatintu a až groteskně brutální barevný linoryt. Její věci jsou temné a nelehké jako její osud,“ přiblížila Eva Neumannová.

Zbylou trojici tvoří vedoucí Grafických dílen AVU Magdaléna Vovsová, jež virtuozně zvládá suchou jehlu i lept, legenda počítačové grafiky Jaroslava Severová a bývalá studentka Vovsové Jitka Chrištofová. Ta čerpá z přírody a lesních temnot, ostatně manžel jí přezdívá holčičí Váchal. „Když se dívám na přírodu a potom na své práce, otiskují se do mne,“ podotkla Chrištofová.

Název výstavy zní sice poněkud ironicky, ale obsah je reprezentativní. Na přehlídce jakéhosi Best of českých grafiček člověk také získá přehled o základních technikách.

„Grafika vyžaduje technické znalosti, velkou trpělivost, ale neztratit při ní energii, elán ani nápady. Je trošku kuriozní, že je víceméně technikou dámskou. Dnes, kdy lidé kupují Šímy za strašné miliony, je popelkou. Doufám, že i díky této výstavě se trošičku víc usídlí v našich životech,“ doplnila Neumannová.