Sám Jiří Zimola ještě ve čtvrtek nevěděl, kolik lidí chce šéfovat Alšově jihočeské galerii (AJG), a už se objevila první pochybnost. Deník zjistil, že Petr Berkovský, dočasně pověřený vedením AJG, dostal z kraje 'radu', aby projekt do výběrového řízení ladil stejně jako Filip Lýsek, jenž od loňska vede Regionální muzeum v Krumlově. Nabízí se proto otázka, zda mezi 11 lidmi, kteří do konkurzu jdou, nebude zvýhodněn.

Berkovský potvrdil, že s Lýskem, dlouholetým zaměstnancem krajského úřadu, o jeho koncepci mluvil a žádal ho o radu. „Jednalo se ale o strukturu, rozsah a způsob členění. Filipova koncepce vychází ze zažité formy krajských dokumentů a já jsem s jeho svolením a vědomě z tohoto mustru vycházel. Nač znova objevovat Ameriku. Projekt jsem ale psal sám za sebe,“ říká Berkovský.

Uzávěrka přihlášek do konkurzu byla ve středu. Nového šéfa AJG vybere devítičlenná komise a jméno oznámí začátkem dubna. Zdroje blízké AJG tvrdí, že první komisi ale hejtman zrušil, protože byla příliš  'modrá'.  To Jiří Zimola popírá. „Na tom není nic pravdy, žádná první modrá komise neexistovala. Toto je jediné usnesení, byl nějaký první návrh, ale to jsou varianty, na kterých se pracuje, což se děje vždy,“ reagoval hejtman.

Komisi předsedá radní František Štangl, dále v ní figurují bývalý šéf NG Milan Knížák, jeho dlouholetá spolupracovnice Anna Janištinová, ředitelka Náprstkova muzea Eva Dittertová či Tomáš Jirsa, starosta Hluboké, kde AJG sídlí.

KOMENTÁŘ: Madony v bahně?

V komisi zasedne i Martin Bezouška, jenž v galerii loni dělal audit, na jehož základě rezignoval tehdejší šéf AJG Lubomír Bednář. Ten čelil kritice poté, co propustil čtyři zaměstnance, jimž se tak pomstil za petici, v níž kritizovali svěšení výstavy v jízdárně kvůli oslavě firmy Koh–i–noor. O další skandál se Bednář postaral při soudu s pracovnicí Ivanou Johnovou, kdy jednoho svědka nabádal k podvodu.

Složení komise kritizuje kurátor Domu umění Michal Škoda. Schází mu v ní lidé jako historička umění Milena Bartlová a někdo se zkušeností z nějaké krajské galerie.  „Je směšné, že komisi předsedá zemědělský inženýr. Ke Knížákovi mám ambivalentní vztah a pan Jirsa je určitě lepší než pan Dlouhý,“ komentoval Škoda.

Podle hejtmana ale složení komise respektuje to, co od ní kraj čeká: vybrat nejlepšího. A za Knížákem stojí. „Je to nezpochybnitelný odborník a jeho názor by měl být slyšet. Osobně jsem s ním hovořil a uvolil se, že by do komise šel,“ zdůraznil Jiří Zimola.

Debata se vede o tom, jaká kritéria má nový šéf, který AJG povede od 1. června, naplnit. Manažer, nebo odborník? Například kunsthistorik Jaromír Procházka je spíše pro ekonoma se vztahem k umění. „Může být dobrým šéfem. Zrovna tak si dovedu představit odborníka, ale bude muset do jisté míry rezignovat na svou kariéru,“ myslí si Procházka.

Místo chce i Johnová

Zimola navrhuje rozumný mix. Odmítá manažera s ekonomickým vzděláním bez vztahu k umění a kultuře. „Měl by to být člověk, který má více než základní vzdělání v oboru.“ Jeho slova ale zpochybnil Škoda s odkazem na to, že právě Bednář byl prototypem ekonoma.

Jasno nemá ani auditor Bezouška. „Ale hypoteticky se může objevit vynikající manažer, takže nejde dopředu nikoho zatracovat. Ale určitě by to neměl být čistý technokrat a člověk amúzický,“ konstatoval.

Kromě Johnové, která kandidaturu avizovala již dříve, je zatím jediným známým uchazečem Berkovský. Ten jako jeden z cílů zmínil opravu sálu Wortnerova domu. Berkovského práci hodnotí Zimola jako uspokojivou s tím, že situaci stabilizoval. „Nebylo slyšet o významných problémech, pominu-li spornou a některými odborníky zpochybňovanou výstavu Gončarové. Z druhé strany se v galerii ani nestalo něco mimořádného, co by ji více přiblížilo Jihočechům,“ shrnul hejtman.

AJG zahájila činnost v roce 1953. Vlastní skoro 18 000 děl, mj. nejobsáhlejší kolekci gotického malířství a sochařství a nizozemského malířství 16. a 18. století.