Žena v mnoha polohách a podobách. To je téma nové hlavní výstavy v jindřichohradeckém Národním muzeu fotografie, cyklu Retroperspektiva brněnského rodáka Rostislava Košťála. Jeho snímky doplňují jednak ženské figury a torza sochaře Zdeňka Makovského, jednak další dvě fotokolekce: dokumentární záběry z Liptovské Tepličky a poetická expozice Na perutích snů Roberta Rohála. Expozice potrvají do 30. října.

Dvě výstavy spojuje jméno Karla O. Hrubého (1916 – 1998), jenž působil jako profesor na SUPŠ v Brně. A studovali u něj jak Košťál, tak i autoři dokumentárních snímků. Košťál (*1943), jehož cyklus černobílých fotografií Retroperspektiva je zasvěcen ženám, pracuje s pojmem času. „Co je velice hezké, že žena je u něj ve stylizovaném prostředí, ať ji vsadí do krajiny, nebo figuruje sólo,“ podotkl ředitel muzea Miloslav Paulík.

Druhou poctu Hrubému tvoří expozice Liptovská rapsódie II. Profesor totiž na začátku 70. let vymyslel experiment: vzal žáky do prostředí, které neznali – Liptovské Tepličky, dědiny pod severním úbočím Kráłovy hole, 1 948 metrů vysoké dominanty východní části Nízkých Tater.Experiment se povedl, vznikla z něho roku 1972 výstava. Po 40 letech se sešlo pět jeho účastníků, tři z nich se do vsi poblíž pramenů černého Váhu vrátili a vzniklo pokračování o životě v jedné téměř ztracené slovenské dědině.

Dvě hommage à Hrubý doprovází v přilehlém Fotocafé snímky Roberta Rohála, novináře žijícího v Holešově na Kroměřížsku, autora knih o celebritách. V Hradci vystavuje ukázky z cyklů Marlene,Andělé kolem nás a záběry z volné tvorby.