Turecko jako obchodní značka s fajfkou, hvězdou a nápisem Made in Turkey nebo Turkish copyright, půlměsíc ve tvaru vojenské helmy nebo Kebab naplněný kulisou tureckého města…

Upozornit na Turecko jako zemi, která se snaží vést přístupové rozhovory s Evropskou unií, se pokusili tři mladí výtvarníci prostřednictvím plakátů, které prezentují do 25. září v českobudějovickém klubu Solnice.

Zatímco většina z nás vnímá Turecko především jako turistickou destinaci, kterou navštěvujeme kvůli relaxaci, Martina Donátová, Tereza Melenová a Jan Fišera se dívají na tuto zemi neotřelým pohledem.

Jako prostředek zvolili dvaadvacet plakátů, které jsou v podobě velkoformátových fotografií či komentářů dobrým médiem a komunikují ve zkratce, přesto naléhavě.

„Byli jsme v Turecku na stáži. Prožili jsme jak pobyt ve škole, tak jsme se setkali se životem ve vnitrozemí a městech, kde jsou problémy. Věděli jsme, že se jedná o naprosto odlišnou kulturu, Turecko je opravdu zemí byrokratů, takže všechno dlouho trvá. Nás ale více překvapilo, že mladí lidé našeho věku nejsou zvyklí vytvářet si vlastní názory. Je to velký rozdíl oproti našemu systému ve školství,“ říká osmadvacetiletá Martina Donátová, absolventka Fakulty užitého umění a designu J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

S další autorkou Terezou Melenovou však nechávají otázku souhlasu či nesouhlasu vstupu Turecka do EU otevřenou: „Myslím, že by tato země mohla vytvořit most mezi islámem a evropskou kulturou, na druhé straně se v Turecku neřeší arménská genocida nebo práva Kurdů; vůbec v zemi, kde armáda čítá přes jeden milion členů, nejsou otázky lidských práv dořešeny. Přesto nemáme na to, zda budoucnost a spojení s Evropou neurychlí vyřešení těchto problémů či je naopak neprohloubí, vyhraněný názor,“ dodává Donátová.

Naproti tomu Jan Fišera na svých snímcích ukazuje Turecko jako zemi plnou často nepochopitelných kontrastů, přesto krásnou a zajímavou , která rozhodně stojí za poznání nejen z pohledu běžného turisty kdesi na mořském poběží.

Výstava potrvá do 25. září.