Vzpomínka na letní dny

Podnikavý Jarda Kuchař, který se živí pronajímáním vlastního bytu vietnamským uprchlíkům, je nucen pak trávit u opuštěného rybníka s místním nemotorou Kamilem Hošpesem celé léto a provozovat zde ještě opuštěnější bufet. Líně se převalující dny naruší zmizení psa tamního fanatického rybáře Pepy Vrtílka, který se stal obětí dávno zapomenutého gigantického sumce Lojzy. V jeho existenci vidí Jarda šanci na obnovení místního turistického ruchu, proto přizve k výlovu rybáře z celé republiky. Hon na monstrsumce se však zvrtne do nepřehledné motanice bez nejasného konce.


Nenáročný námět ne příliš povedeného filmu, který se natáčel letos v červenci ve slovenském Andělském Hronově, vychází ze studentského krátkého filmu Přirozená smrt, pro který napsal scénář spoluproducent filmu Viktor Tauš. „Natočil jsem film v duchu veselohry a vzpomínky na léto. Záměr nebyl nijak zvlášť intelektuálně náročný. Odkaz na některé klasické české komedie nebyl vědomý. Označení za rozmarnou letní komedii si odnášíme pořád, protože to bylo nejbližší přirovnání k atmosféře filmu,“ nepopírá debutující slovenský režisér Michal Krajňák připodobnění některých pasáží scénám jiných českých filmů. Nejvíc asi popíchne průměrného filmového diváka jehla, která sešívala už ucho Vančurova abbého Rocha.

Úlet dovoluje chyby

Přes nominaci známých hereckých hvězd vyznívají někdy i mnohokrát se opakující laciné dialogy postav vesměs spíš smutně trapně než humorně. Čtvrtníčkův jinde vtipný styl one man show zaujme pouze v rozjezdu, nepropracovaná postava lovce ryb a žen v podání Jiřího Lábuse postrádá přesvědčivost, kterou naopak hereckým výkonem přetahuje až do prázdné karikatury groteskního šílence Rudolf Hrušínský. Přestože režisér ospravedlňuje svoji ambici o vytvoření zábavné letní komedie volností žánru, který takový úlet dovoluje, připouští jisté nedostatky. „Jsou tam formální chyby, které však k tomu filmu patří,“ dodává Krajňák. „Teď je důležité natočit druhý díl s názvem Poutní místo, který se už chystá, a umořit tak úvodní film,“ zatahuje rozhovor do svých domovských hladin recese Petr Čtvrtníček.


Českého diváka zhýčkaného plejádou vynikajících komedií poslední doby může ve snímku zaujmout živočišný úvodní titulkový song z dílny Waltera Krafta a jeden nejmenovaný, zato autenticky čistý aktér filmu, kterým je nádherná prosluněná krajina kolem rybníka v lokalitě Pezinok-Griňava.