Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RECENZE: Jaké role měla krajina nepravidelné perly

České Budějovice /FOTOGALERIE/ - Alšova jihočeská galerie nabízí ve Wortnerově domě povedenou a promyšlenou výstavu grafik z barokních časů. Zaujmou přepadení vesnice i pokušení Krista.

8.1.2016
SDÍLEJ:

Alšova jihočeská galerie nabízí do 24. ledna promyšlenou výstavu grafik barokní krajiny. Na snímku studentka Jihočeská univerzity Helena Pavlovcová.Foto: Deník/ Radka Doležalová

Jde spíše o komorní počin, nabízí však více, než by se mohlo při letmém pohledu na název zdát. 
A je dobrým důvodem, proč zajít do Alšovy jihočeské galerie (AJG). Výstava Hollar et alii – Barokní krajiny a veduty na grafikách ze sbírky AJG.

Cílem expozice, jež v českobudějovickém Wortnerově domě zůstane do 24. ledna, je přiblížit část rozsáhlého souboru raně novověkých grafik z depozitářů AJG, pojetí výstavy ovšem vyrůstá z mnohem ambicióznějšího záměru. Je dobře patrné, že kurátor Jan Ivanega navázal na vydařenou výstavu Za pravdu a spravedlnost! Proměny husitství v díle Karla Štěcha a Oty Matouška 
z podzimu loňského roku. Srovnávané expozice nemají podobné téma, spojuje je ovšem obdobný přístup, přesněji řečeno princip, jenž se jeví jako velmi šťastný.

Jan Ivanega promyslel podobu a sdělení výstavy jako kulturní historik. Na rozdíl od tradičně pojatých uměleckohistorických expozicí, jež 
v českých galeriích stále převládají, mu nešlo o vystavení grafik pro ně samé. Hollar et alii (česky Hollar a jiní – pozn. red.) nepředstavuje prvoplánově ukázku barokních grafik krajin. Právě naopak, jak sám název nenápadně, ovšem přesně uvádí, seznamuje diváka 
s grafikami barokních krajin. Hlavními protagonisty tak zcela záměrně nejsou autoři děl Hollar a jiní, i když stručnou pozornost formou biografických medailonů by si zasloužili. Nejsou to vlastně ani díla sama. Hlavním tématem jsou krajiny v množném čísle, jejich typy, významy, symbolický rozměr. Proměny toho, jak se zobrazovaly a chápály rozličné krajiny v čase dlouhého trvání od poloviny 16. do počátku 19. století. Společným jmenovatelem je baroko jako umělecký sloh převládající po celé toto období.

Expozice má jasně čitelné uspořádání do čtyř odlišných částí. Je třeba ocenit citlivou práci kurátora s prostorem. Ten působí čistým, nezahlceným, přehledným dojmem. 
K jeho členění Ivanega vhodně použil panely světlého odstínu šedozelené barvy. Krajiny barokní doby představuje rovněž díky zasvěcenému, 
i laikovi srozumitelnému doprovodnému textu.

První místnost nejdříve rozkrývá krajinu ve válce. Byla zachycována nejen jako prostor válečných jatek, přičemž zobrazování bitevních polí se stalo svého druhu uměleckým směrem. Pozoruhodnou ukázkou jsou i plány bojišť, jež měly přispívat například k lepší informovanosti současníků skrze tehdejší zpravodajství, na stránkách již tištěných novin či letáků. Hned první zastavení tak vybízí k hlubšímu zamyšlení nad úlohou grafiky jako významného informačního média. K velmi živým svědectvím patří lept Přepadení vesnice (1747), který vytvořil francouzský rytec Jacques-Philippe Le Bas podle holandského malíře Davida Tenierse mladšího. Zaznamenáníhodný je i lept Zneškodnění turecké miny pod Hofburgem (po 1683) od Holanďana Romeyna de Hoghe.

Alšova jihočeská galerie nabízí do 24. ledna promyšlenou výstavu grafik barokní krajiny.

Na Krajinu ve válce plynule navazuje Svatá krajina, takřka výsostné téma barokní epochy. V ní mimo jiné vznikala drobná sakrální architektura tvořící mnohdy poetický ráz dnešní krajiny. Privilegované místo na panelu 
v čele místnosti zaujímá lept Hieronyma Cocka Pokušení Krista, jenž vznikl kolem roku 1554 podle díla slavného vlámského malíře Pietra Brueghela staršího. Jde o nejstarší vystavenou práci. Zatímco protestantští Holanďané zachycovali převážně krásu všedních krajin, umělci katolické provenience oslavovali přítomnost Krista, Panny Marie a světců v krajinné scenerii. To dokládá třeba lept Křest Kristův z roku 1670 od Melchiora Küsela. Krajinu jako utopický prostor, ideální ne-místo blízké nastupujícímu romantickému životnímu pocitu, zastupují díla německého malíře miniatur a rytce Christopha Natha či švýcarského malíře a básníka Salomona Gessnera.

Druhá místnost výstavy je naopak z větší části zasvěcena prvoplánové krajině namnoze městské: vedutě. Vévodí jí dílo skvělého představitele zmíněného žánru, českého rytce 
a kreslíře Václava Hollara. Kolekce je velkoryse pojata nejen co do časového rozpětí, nýbrž i geograficky, Hollar tak diváka zavede do realistického Londýna, Antverp či Salisbury 17. století. Lze si ovšem zdálky prohlédnout 
i blízký Linec od Jorise Hoefnagela z roku 1594.

Hollar et alii je povedená výstava. Zhruba tři desítky děl diváka neunaví. Má dost síly kochat se, obdivovat zblízka krásu baroka, oné údajně perly nepravidelného tvaru. Je přitom veden k přemýšlení o tom, jak člověk barokní doby chápal krajinu a co pro něho znamenala. Není ochuzen o čitelně podaný historický kontext, který uměleckohistorickým výstavám docela často chybí. Není vyslán do historie bez historie. 
A to není zrovna málo.

VÁCLAV GRUBHOFFER
Autor je kulturní historik

Autor: Redakce

8.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Čelní střet osobního vozidla s kamionem u obce Přechovice ve směru na Volyni si vyžádal dva lidské životy.
VÍME PRVNÍ / AKTUALIZUJEME
5

Černá středa na silnicích Strakonicka, již zemřeli tři lidé

Stanislavu Semrádovi z Kardašova Řečice se letos úroda obřích dýní povedla. Na snímku je s vnukem Zdeňkem.
9

OBRAZEM: Pochlubte se, jak vám vyrostla dýně

Ostré hádce manželů přihlížely dvě děti

České Budějovice - Vyhrocený spor mezi manželskou dvojicí mírnili v pondělí večer v jednom z bytů na sídlišti Máj českobudějovičtí strážníci. Hádce přihlížely dvě malé děti.

V Netolicích vyrostla obří dýně

Netolice - Obří dýni vypěstoval Jiří Vávra z Netolic.

Představujeme prvňáčky ze Základní a Mateřské školy v Dubném

Českobudějovicko - Každý týden vám představíme čerstvé prvňáčky ze základních škol na Českobudějovicku. 

Kam za zábavou a poznáním na Českobudějovicku

České Budějovice - Kam se můžete vypravit za zábavou i poučením na Českobudějovicku

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení