RECENZE: Lehčí je obnažit tělo než projevit cit

České Budějovice -Tragikomedie Fuk relativizuje zločin, trest, svědomí i přátelství.

25.1.2012

Nahota včetně striptýzu není ve hře Fuk, kterou uvádí Jihočeské divadlo v režii Petra Zelenky, žádnou samoúčelnou exhibicí vulgarit. Na snímku Teresa Branna a Jan Dvořák.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Polonahou striptérku, tanec o tyči a zoufalé čtyřicátníky – to vše nyní může divák vidět na prknech Jihočeského divadla. Režisér Petr Zelenka, pro generaci Husákových dětí kultovní vykladač zmatků v duši i srdci moderního člověka, totiž uvedl v české premiéře hru Fuk neboli celosvětový divadelní hit Kloaka.

Konverzační tragikomedii o čtyřech přátelích se čtyřmi křížky na krku napsala v roce 2002 holandská dramatička Maria Goos. Poté, co ji o dva roky později uvedla hollywoodská hvězda Kevin Spacey v britském divadle Old Vic, začala Kloaka rychle dobývat Evropu a Ameriku. Po deseti letech od svého vzniku vstoupila díky překladu Terezy Šimůnkové i do Česka.

Pokud má režisér k dispozici vynikající text, je vždy napůl vyhráno. Kloaka tento předpoklad splňuje měrou vrchovatou – je svižná, jasná, krutě zábavná a navíc nabízí i onen potřebný náboj, který diváka zasáhne a donutí k zamyšlení. Zelenka ani Šimůnková proto text nijak výrazně neupravovali, pouze přestěhovali děj i hrdiny z Amsterodamu do Prahy. Česku přizpůsobili reálie, vlastní jména a názvy, včetně titulu hry (ten v originále i v české verzi znamená dávný recesistický pozdrav čtveřice i jméno jejich kapely). Původní název totiž v běžném Čechovi vyvolá spíše školskou znalost společného vývodu trávicího, vylučovacího a pohlavního ústrojí, než slibně metaforický výraz pro stoku přejatý z latiny.

Čtyři antihrdinové

Fuk je kusem, který může dovést k dokonalosti pouze herecký výkon. Ostatní složky divadelního výrazu jsou proto v představení velmi uměřené a civilní. Iluzivní scéna jako vystřižená z katalogového bytu se až do posledního obrazu nezmění, hudba citlivě dokresluje emoční vyznění scén, s tvůrčí svěžestí je využita projekce. Prostor pro herce je tudíž velkoryse otevřený.

Martin Hruška, Jan Dvořák, Ondřej Volejník a Zdeněk Kupka tak mohli vytvořit přesvědčivou partu přátel, kterým divák společné zážitky z mládí i přezíravost k vzájemným slabostem bez váhání uvěří. Gesta, grimasy, nervní pohyby i dikce jsou obyčejné, podobné spíš filmovému herectví než divadlu. Jejich postavy jsou navíc směšnými prototypy soudobého mužství – Petr (Hruška) je osamělý homosexuál libující si v umění a vytříbeném bytovém designu, Jarda (Dvořák) samolibý ministerský kandidát bez potřebných schopností, Tom (Volejník) idealista a citlivka bez ostrých loktů, zato s kokainem v nose, Martin (Kupka) bohémský macho a rádoby volnomyšlenkářský intelektuál.

Co všem čtyřem skutečně chybí, je odvaha nést za své činy odpovědnost. Když se totiž v druhé, kratší a o dost krutější části hry láme pomyslný chléb důsledků, místo hrdinského nebo alespoň filmového gesta tito antihrdinové volí destruktivní řešení – litují se, fetují, lžou, zraňují a ničí přátelství, rodinu a nakonec i sebe sama. A to přitom o tolik nejde – rozbuškou pro otevření stavidel odpadu lidského charakteru se stane přízemní a navíc neúmyslné obohacení se cizím majetkem a kšeftování s uměním.

Vůně a metafory

Klobouk dolů před jedinou ženou v celé hře, která se objevila v epizodní dvojroli Laury a dívky na zavolání. Teresa Branna totiž nejenže tráví většinu času na jevišti pouze v titěrných kalhotkách a černé paruce, navíc se ještě naučila holandsky a osvojila si um tance o tyči. Jejím prostřednictvím tak do hry vstupuje citlivé téma nahoty a divadelních tabu. Přes prvotní scénu, kdy úplnou temnotu a triumfální hudební doprovod nahradí pár oddávající se milostným hrátkám, prakticky kompletně provedený striptýz, holandské vulgarismy a silácké řeči hlavních hrdinů o vlastní potenci, není hra samoúčelnou exhibicí vulgarit a autentického zpodobnění sexu. Spíš poukazuje na to, že v dnešní době je lehčí obnažit a světu ukázat tělo než vyjevit svým nejbližším vlastní povahu a city.

Příjemným gurmánským bonusem představení je skutečnost, že vedle zraku a sluchu hra zaměstnává i čichové buňky – z pódia je cítit cigaretový kouř, slanina či šampaňské. Navíc si při sledování hry přijde na své i metafor chtivý divák – symbolicky interpretovat se tady totiž dá kdeco: dominující bílá a černá na oblečení, rudá pohovka v centru scény, trojice krvavých obrazů s vanou či hudba. I bez těchto dalších rovin čtení však Fuk zůstává skvěle zahranou hrou, která i bez šifrování relativizuje význam zásadovosti, zločinu, trestu, svědomí a přátelské solidarity.

25.1.2012 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 30 000 Kč

Mechanici a opraváři zemědělských, průmyslových a jiných strojů a zařízení MISTR VÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, Vyučení ve strojírenském oboru, Dobrá orientace v technické dokumentaci, Manuální zručnost, schopnost samostatné práce, pečlivost, zodpovědnost, časová flexibilita, řidičské oprávnění sk. B,, Náplň práce: Vedení a organizace týmu lidí, Montáž CNC stojů, Zaměstnanecké výhody: , Možnost cestování v rámci servisu a instalace strojů, zaměstnání ve stabilní společnosti, , Kvartální prémie, podnikové stravování. Pracoviště: Grey circle a.s. - pištín, 373 46 Pištín. Informace: Hana Martinková, +420 735 173 404.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 20 000 Kč

Chovatelé a ošetřovatelé skotu, koz a ovcí OŠETŘOVATEL SKOTU. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Praxe není nutná, zaučíme, řidičský průkaz sk. T, znalost práce na PC, samostatnost, manuální zručnost, Náplň práce: drobné technické práce, oprava drobných mechanických a elektronických závad, práce na dojících robotech. Pracoviště: Zemědělské družstvo "skalka", 373 84 Dubné. Informace: Děkanová, +420 606 676 991.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 30 000 Kč

Technici elektronici technologové, normovači TECHNOLOG. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Co bude Vaším úkolem: vytváření a schvalování pracovních postupů, podpora výroby, zavádění nových technologií, zařízení, výrobních postupů a výrobků a podílení se na jejich dalším zdokonalování, zajištění dodržování všech zavedených postupů a procesů, provádění kvalifikace nových strojů a procesů, provádění a podpora lean managementu, identifikace a zavádění nápravných opatření vzhledem k zákaznickým reklamacím a vzhledem ke snižování zmetkovitosti, informování nadřízeného, mistra, vedoucí logistiky, vedoucího řízení jakosti v případě nestability nebo neuvolnění procesů, aktualizace FMEA, pravidelný reporting, Naše požadavky: SŠ/VŠ vzdělání technického směru (strojní nebo elektro), praxe na obdobné pozici výhodou, němčina nebo angličtina na komunikativní úrovni - komunikace s kolegy v Německu, znalost SAP, štíhlé výroby výhodou,znalosti práce na PC (MS-Office) jsou samozřejmostí, znalost tematiky 8D, metod Ishikawa, Kaizen, FMEA, 5Why, 5S, Nabízíme: uplatnění a seberealizaci v nadnárodní firmě s denním využitím cizích jazyků, dobrou dostupnost, parkoviště v areálu firmy, pružnou pracovní dobu, týden dovolené nad rámec ZP, dotované stravování v areálu firmy, osobní ohodnocení na základě stanovených cílů, příspěvek na dopravu, příspěvek na penzijní pojištění, jazykové kurzy, pitný režim, zvýhodněné tarify mobilních telekomunikačních služeb, Nástup možný ihned. Pracoviště: Mektec cz s.r.o., Rudolfovská tř., č.p. 204, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Informace, .

Stavebnictví - Stavebnictví Stavbyvedoucí 30 000 Kč

Hlavní stavbyvedoucí HLAVNÍ STAVBYVEDOUCÍ (MODULOVÝCH STAVEB). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VŠ vítána. Vzdělání v oboru pozemní stavitelství. Autorizace vítána. Praxe v oboru alespoň 3 roky. ŘP sk. B. Časová flexibilita. Dobrý zdravotní stav. Manažerské schopnosti. Komunikativnost., Náplň práce: Samostatné, pečlivé, odborné zodpovědné a hosporádné řízení stavby. Zastupování společnosti vůči jednateli, projektantovi, veřejnoprávním orgánům a subdodavatelům. Řízení a koordinace pracovníků i kapacity subdodavatelů. Soulad s uzavřenými smlouvami o dílo. Kontrola průběhu zakázek (termíny, kvalita, technoligické postupy, rozpočet, soulad, s PD atd.). Řízení více realizací. Vhodné pro uchazeče z Prahy a okolí. Možnost ŽL. , Životopisy s fotografií zasílejte na renata@pradast.cz. Pracoviště: Pradast, spol. s r.o. - pracoviště sosní, Sosní, č.p. 949, 373 72 Lišov u Českých Budějovic. Informace: Renata Steinbauerová, +420 702 283 480.

Pokud někoho trápí nadváha, tak se může obrátit na Zuzanu Arnoštovou.

Dítě z obezity jen tak samo nevyroste

Nehoda nákladního auta u Netolic.

Netolice právě teď: Objížďka na Novou Hospodu je do pěti uzavřená

Smuteční obřady

České Budějovice - Poslední rozloučení v Obřadní síni českobudějovického krematoria.

Běžci brodili Vltavu s pomocí lana

Boršov nad Vltavou – Boj s časem i sebou samým, to je krosový běh. Vyzkoušet si svou vůli i schopnosti mohli zájemci o uplynulém víkendu i na Českobudějovicku.

Hasiči a sportovci slavili výročí společně

Planá – Dvoje oslavy připravili v sobotu v Plané. Už 95 let sboru dobrovolných hasičů a 80 let sportovního klubu. K vrcholům programu patřila dražba dresů podepsaných Jaromírem Jágrem a Tomášem Rosickým. „Výtěžek chceme dát na dětský domov v Boršově nad Vltavou,“ zmínil starosta Plané Tomáš Pintér.

Řezbáři vytvoří bystu čestného občana Dačic.

Dačice – Návštěvníci mají možnost sledovat až do pátku vždy od 8 do 18 hodin, jak se neopracované kmeny mění v překrásné sochy. V Kancnýřově sadu na Palackého náměstí letos vznikají sochy z topolového dřeva, které se pak stanou ozdobou dačických městských interiérů.