RECENZE: Muzikál Cyrano má silné, romanticky klenuté melodie

České Budějovice /FOTOGALERIE/ - Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru. Sklízí zasloužené ovace, nejlepší je Tomáš Vávra v hlavní roli.

16.9.2016

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace. Na snímku Tomáš Vávra jako Cyrano.Foto: Daniel Veselý

Vztah „profesionálního“ a „amatérského“ je jedním z určujících prvků fungování umění; dotýká se jeho historické podstaty a smyslu, společenské role i estetického hodnocení. V diskuzi o populární hudbě rezonovalo téma vzájemného poměru obou uvedených světů se všemi svými důsledky zvláště v šedesátých letech v souvislosti s nástupem rockové hudby. U nás se tak dělo zejména ve vztahu ke kultuře divadel malých forem a jejich novým žánrům, moderní muzikál nevyjímaje. O tom, že kouzlo amatérských či poloprofesionálních studentských muzikálových produkcí může za jistých okolností docela dobře konkurovat mnoha profesionálně standardizovaným projektům, se můžeme přesvědčit i dnes. Třeba na Malé scéně českobudějovického Domu kultury Metropol v muzikálu Cyrano, jehož hudbu složil gymnazista Vojtěch Adamčík, texty písní vysokoškolák Filip Šinkner a režírovala vysokoškolačka Kateřina Studená.

„Nezávislý studentský muzikál“, jenž se od jarní premiéry těší poměrně velkému zájmu diváků, vychází ze známé divadelní hry Edmonda Rostanda Cyrano z Bergeracu. Hlavním hrdinou je zručný poeta, avšak nepohledný nosáč Cyrano, nešťastně zamilovaný do své sestřenice Roxanny, jejíž srdce patří krásnému, byť ne příliš důvtipnému Kristiánovi de Neuvillette.

Jak bývá na divadle obvyklé, také v podání studentů i jejich pomocníků z řad profesionálních herců a zpěváků dostala tisíckrát ohraná zápletka (nikoliv ovšem v muzikálovém žánru) nejeden nový charakterový odstín. Tomáš Vávra v roli Cyrana vůbec nebyl škaredý a vlastně ani nešťastník. Šlo o interesantní postavu, jejíž hudební i dramatické výstupy neměly během představení konkurenci. Cyranovu „árii“ Verše mé lze označit za nejsilnější moment prvního dějství, ne-li vůbec celého muzikálu – vedle charizmatického interpretačního pojetí k němu přispěly i působivé verše („Nepadejte hvězdy! Lidé neví, co si přát.“) a neobyčejně chytlavá melodická hudba, v tomto případě jednoduchého až lidového ražení.

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace.

I Lucie Pragerová jako Roxanna měla své hity, pouze s výrazem to bylo o něco slabší. Například jedno z jejích hlavních čísel, Vyznání, trochu kazila přemíra afektů a nakonec i poněkud vydřené výšky. Když zpěvačka pěje o „lásce bez velkých gest“ právě prostřednictvím „velkých gest“, může to působit komicky.

Na druhou stranu, i to je možná součást podstaty muzikálu a s ním spřízněných hudebně dramatických forem včetně operety nebo opery. Přestože byla Roxanna svým okolím označována za chytrou, působila spíše vychytrale a protivně. O nějaké hloubce osobnosti, kterou podsouvá druhé dějství, nemohla být řeč.

Stejně jako se povrchní Roxanna nezdála být sympatickému Cyranovi vhodnou partnerkou, ani Lukáš Randák v roli Kristiána nepůsobil jako kdovíjak silný sok v lásce. Hereckou a pěveckou úrovní či přesvědčivostí byl Randák blíže Pragerové než Vávrovi, to však neberme jako zásadní kritiku, spíše jako zvláštní pochvalu hlavního hrdiny. Také Randákova píseň Nic víc už nehledám návštěvníkům Malé scény určitě ještě dlouho po představení zůstala v uších.

Studenti z Českých Budějovic zpracovali známou divadelní hru Cyrano z Bergeracu. Sklízí zasloužené ovace. Na snímku Lukáš Randák jako Kristián de Neuvillette.Právě tento efekt byl odjakživa jedním z hlavních cílů muzikálu a Vojtěch Adamčík zde uspěl na výbornou. Frekvence silných, romanticky klenutých melodií byla opravdu vysoká (kdyby byla k dispozici živá kapela a nejen reprodukovaný doprovod, bylo by to dokonalé). Podobně, jako tomu bylo u gymnazistových předchůdců včetně velikánů Webera či Svobody, také v Adamčíkově hudbě by si zkušený „detektiv melodií“ zřejmě přišel na své. Otázkou ale je, jaké by mělo zjištění hudebních podobností třeba takového Vyznání s I Know Him So Well z muzikálu Chess smysl. Historická nesmrtelnost obou uvedených muzikálových tvůrců ukazuje, že žádný. Umění žije nápodobou, chcete-li inspirací.

U vědomí Adamčíkovy zjevné skladatelské invence se přesto místy vkrádala otázka, zda se autor nespokojuje s málem. Šlo například o závěrečnou kolektivní píseň (s docela naivním textem) Každý svůj příběh může psát, při jejíž kompozici – slovy mistra neotřelých metafor Jana Rejžka – „autor namočil pero do cukrové vody namísto do inkoustu“ a výsledkem je hudba jako ulitá pro pohádku Zdeňka Trošky. Tak pěkný muzikál jako Cyrano by si možná zasloužil silnější finále. Mluvíme-li o kompoziční či dramatické linii celého díla, zdálo se, že druhé dějství nemá takový tah jako první akt – možná kvůli přílišnému prostoru pro „lidovou taškařici“ s opilými vojáky, jimž se asi ne každý smál, možná kvůli až nečekaně stručnému rozuzlení celého příběhu, kdy Roxanna prozře bez adekvátní hudebně dramatické gradace.

Závěrečné mohutné ovace nebyly překvapivé. Atmosféra na Malé scéně DK Metropol se během celého představení dala krájet asi tak, jako tomu bylo v desítkách sálků takzvaných malých scén v šedesátých letech minulého století, když se u nás moderní muzikál probouzel.

Hodnocení: 80 %

16.9.2016 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 19 400 Kč

Obsluha strojů na výrobu nápojů OPERÁTOR VÝROBY NA VARNĚ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19400 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Dodržování technologických postupů při vaření piva. Odběr vzorků. Měření odpovídajících hodnot. Výdej mláta., Pracovní poměr : na dobu určitou 1 rok + možnost prodloužení, Počet hodin týdně : 38,75 , Kontakt e.mailem : machova@samson.cz. Pracoviště: Pivovar samson a.s. - pracoviště české budějovice, Lidická tř., č.p. 458, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Dana Machová, +420 386 708 120.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Speciální pedagogové 25 000 Kč

Speciální pedagogové SPECIÁLNÍ PEDAGOG SPC. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - magisterské vzdělání v oboru speciální pedagogika, schopnost týmové spolupráce, komunikativnost, ochota pracovat v terénu (řidičský průkaz vítán), bezúhonnost, zájem o práci s dětmi se zdravotním postižením, uvítáme ukončení studia státní závěrečnou zkouškou ze somatopedie nebo psychopedie a logopedie, praxe v oboru výhodou, Více na http://www.arpida.cz/nabidka-zamestnani/411-hledame-noveho-zamestnance-specialni-pedagog-spc , , Multidisciplinární tým, příjemné pracovní prostředí v malém kolektivu SPC, vlastní jídelna, V případě zájmu o tuto pozici zasílejte životopis s motivačním dopisem na uvedený e-mail do 25.5.2018. Pracoviště: Mateřská škola, základní škola a praktická škola při dc arpida - centru pro děti a mládež se zdravotním postižením, o.p.s [253], U Hvízdala, č.p. 1402, 370 11 České Budějovice 11. Informace: Iva Slámová, .

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 40 000 Kč

Řídící pracovníci v oblasti kvality a certifikace systémů řízení (ISO) MANAŽER/KA KVALITY. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: identifikování a řešení problémů v oblasti kvality, správa a řešení reklamací, efektivní komunikace se zákazníky, zavádění a vyhodnocování nápravných opatření, řízení systému kvality dle IATF 16949, řízení auditů, , Požadujeme: SŠ/VŠ vzdělání (technický směr výhodou), prokazatelnou praxi v oddělení kvality v automotive průmyslu, AJ slovem i písmem na velmi dobré úrovni, znalost - 8D report, FMEA, PPAP, APQP…., znalost ISO 9001, ISO/TS 16949; výborné komunikační, prezentační a vyjednávací schopnosti, časovou flexibilitu, ŘP "B", Nabízíme: zázemí nadnárodní společnosti, stabilní zaměstnání v nově vybudovaném kancelářském komplexu s moderním designem, možnost osobního a profesního růstu, samostatná a zodpovědná pozice, příspěvek na stravování a ostatní firemní benefity, mzda od 40.000,- Kč dle zkušeností a praxe , Životopis zasílejte na uvedený e-mail: personalni@bbhcz.com, Místo výkonu práce: Prostřední 2807/7, České Budějovice, Nástup možný ihned.. Pracoviště: Bbh tsuchiya s.r.o., Prostřední, č.p. 2807, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Personální odd., .

Vzdělávání a školství - Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách 30 000 Kč

Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách AKADEMICKÝ PRACOVNÍK - DOCENT, PROFESOR - KATEDRA CESTOVNÍHO RUCHU- spec. MARKETING. Požadované vzdělání: doktorské (vědecká výchova). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: VŠTE - Ústav podnikové strategie, Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice, specializace Marketing, Požadavky: min. požadavek docent/profesor v oboru specializace či oboru příbuzném, odpovídající publikační činnost v oboru specializace, znalost AJ výhodou, vyučované předměty a jejich zaměření Marketing, Marketingové řízení, Mezinárodní marketing, Marketingový výzkum, Marketingová komunikace, Public relations, Délka pracovního poměru: na dobu určitou 1 roku s možností prodloužení (se zkušební dobou 3 měsíce), Typ smluvního vztahu: Pracovní smlouva, Mzdový tarif 30000 - 45 000 (dle pracovního zařazení), možný osobní příplatek, výše v závislosti na dosažené akademické hodnosti, praxi a publikační činnosti, Datum nástupu: září - říjen 2018 nebo dohodou, Nabízíme: 8 týdnů dovolené, dotované stravování, mateřská školka, Požadované doklady: přihláška do výběrového řízení včetně souhlasu se zpracováním osobních údajů dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění, strukturovaný profesní životopis, ověřené kopie dokladů o absolvování vysoké školy, resp. dokladů o dosažených hodnostech a titulech, výpis z rejstříků trestů (ne starší 3 měsíců), přehled dosavadní pedagogické praxe a praxe v oboru, přehled publikační, prezentační a vědecko-výzkumné činnosti., Termín pro podání přihlášky: 10.6.2018, Kontaktní osoba: Valéria Kaiserová, tel. 380 070 202, email: kaiserova@mail.vstecb.cz, Adresa: Okružní 517/10, 37001 České Budějovice, Česká republika. Pracoviště: Vysoká škola technická a ekonomická v českých budějovicích, Okružní, č.p. 517, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Valéria Kaiserová, +420 380 070 202.

Biologické centrum představilo veřejnosti svou práci.
36

EXKLUZIVNĚ V DENÍKU: Děti vyráběly hmyzí hotely

Ilustrační foto

Poslední rozloučení v českobudějovickém krematoriu

Chtěli tři body, mají jen jeden

České Budějovice - V posledním domácí utkání se fotbalisté Dynama v neděli se svými nejvěrnějšími fanoušky v zápase s Třincem bezgólovou remízou.

OBRAZEM: V Litvínovicích hledali krále gulášů

Litvínovice - Vůně papriky a dušeného masa se v sobotu rozléhala po Litvínovicích, až se kolemjdoucím sliny sbíhaly.

46. ročník Rallye Český Krumlov ovládl suverénně největší favorit Jan Kopecký

Český Krumlov – Jan Kopecký se stal vítězem již 46. ročníku Rallye Český Krumlov. Na jihu Čech zvítězil už popáté a upevnil si tak svou pozici na čele mezinárodního mistrovství republiky.

Na jihu Čech bude od září waldorfské lyceum

Písek, Č. Budějovice - Jako první v tehdejším Československu zahájila výuku s prvky waldorfské pedagogiky v roce 1990 Základní škola Svobodná, jejímž zřizovatelem je město Písek. Krátce na to se otevřela jako osmá v republice Základní škola waldorfská v Českých Budějovicích.