Milovník detektivního žánru se dnes nachází v poměrně náročné situaci. Stačí se zastavit před přeplněnými regály knihkupectví a několik hodin vybírat třeba jen mezi oblíbenými severskými autory: Larsson, Larssonová, Indridason, Nesbø a několik dalších mistrů inteligentních kriminálních románů postavených na promyšleném příběhu. Neméně náročné je ovšem najít kvalitní českou detektivku. Dilema usnadňuje Jiří Březina, mladý talentovaný jihočeský autor, který se představil před dvěma lety velmi úspěšným knižním debutem Na kopci zasazeným do fiktivní šumavské vesnice. Že nemusí být krimi v českém provedení nutně jen pokleslý žánr a čtení výhradně na léto
k vodě, ukázal i v novém detektivním románu Promlčení.

Uspokojit čtenáře Na kopci znamenalo napsat stejně dobrou detektivku, spíše ještě lepší. Březina tak vycházel
v Promlčení z již vyzkoušených strategií. Vytvořil opět pro české prostředí netradiční kriminální příběh, oproštěný od potoků krve a karikatur postav. To jsou ostatně i principy, na nichž si autor zakládá. Vystavěl dějově propracovaný román ze současnosti, který vyrůstá ze zločinů, k nimž došlo krátce po sametové revoluci. Záhy však čtenář pozná, že návrat po stopách paměti má vést mnohem hlouběji do minulosti.

Promlčení, nová detektivka, kterou napsal Jiří Březina.Za již charakteristický rys Březinova psaní lze považovat schopnost zaujmout silným příběhem inspirovaným pamětí skutečných míst i nepromlčeností lidských vzpomínek. Výraznou roli hraje v Promlčení genius loci šumavského či novohradského pohraničí, tedy míst utajených vzpomínek, zabité či znásilněné paměti.
A Jiří Březina krajinu svých příběhů výborně zná. Jen lyrizující popisy prostředí, jež vstupují do jinak poměrně strohého, věcného a přesného jazyka, činí z jeho detektivek hodnotná literární díla. Dobře čitelný Březinův ponor do historických a místopisných reálií, v tomto případě pohraničí po druhé světové válce, za komunismu i po jeho pádu, navíc posunuje jeho tvorbu za hranice detektivního žánru.

Spisovatel Jiří Březina a jeho nová kniha, krimi Promlčení. Za svou prvotinu, knihu Na kopci, získal rodák z Českých Budějovic cenu Nejlepší česká detektivka.Při hodnocení Promlčení se zákonitě nelze ubránit pokusu srovnávat jej s debutem Na kopci. Samotná dějová linie nového Březinova románu je propracovanější než v případě jeho prvotiny. U detektivky jde
o skutečnost nikoli zanedbatelnou. Kniha tak předkládá čtenáři napínavou zápletku, která postupně graduje, aniž by byl příliš brzy „uhádnutelný“ pachatel. Březina si dokázal
v Promlčení mnohem více hrát s různými dějovými rovinami, možnou vinou či nevinou jednotlivých postav. Čtenář si tak může vytvářet své vlastní hypotézy. Vrcholné rozuzlení potom přináší závěr. A to je na detektivce vždy skvělé.

Podobně jako ve svém debutu vsadil Březina na postavu sympatického mladého muže, který se nespokojí s banálními odpověďmi. Jeho nový policista, metalák Tomáš Volf, však působí oproti předchozí vyšetřovatelce Heleně dost nevýrazně. Navíc je poměrně zastíněn dalším protagonistou Promlčení, politikem Ondřejem Novotným. Přestože je Březina velmi dobrý a přesvědčivý vypravěč, obě ústřední postavy jsou vlastně trochu neuvěřitelné: Volf nevýrazností a malou schopností vytvářet citovou vazbu se čtenářem, Novotný svou radikální proměnou v čase, navíc i dovedností detailně rekonstruovat minulost. Řadu dalších postav, například Zahrádku, Prohazku, Soukupovi, dokázal autor velmi plasticky vykreslit. Skutečnost, že je postava detektiva poněkud držena v pozadí, má ovšem při hlubším zamyšlení své opodstatnění. Tomáš Volf se snaží vyřešit dávno promlčený případ. Je tedy pouze přítomným svědkem minulosti, jíž Březina věnoval ústřední prostor knihy. A konečně, Volfa máme teprve dobře poznat v připravované detektivce Polednice, jež Promlčení časově předchází.

Spisovatel Jiří Březina a jeho nová kniha, krimi Promlčení. Za svou prvotinu, knihu Na kopci, získal rodák z Českých Budějovic cenu Nejlepší česká detektivka.

Jiří Březina uvedl novinku slovy: „Mým cílem není vyvolat debatu, měnit názory ani přesně vykreslit určitá období historie této země. Chtěl jsem jen napsat detektivní román.“ Napsal velmi dobrý detektivní román, který má potenciál vyvolat debatu. Dokonce by ji vyvolat měl. Zřetelně dosvědčuje, jak obohacující je zájem o nedávnou minulost, o rodinné kořeny a osudy našich předků, které 'vydají' téměř vždy na román. Kromě detektivní zápletky Promlčení nenásilně postuluje otázku po lidské vině, trestu, spravedlnosti. Promlčení zločinu a nepromlčenosti vzpomínek a křivd.

Jiří Březina: Promlčení. 248 stran, Motto, Praha 2015, 249 Kč.