S novým albem se letos vrátila českobudějovická reggae skupina Pub Animals, která za své debutové CD Safar-I z roku 2010 získala žánrovou Cenu Anděl. Deska Fatherland už ale nenabízí skočné a veselé skladby v rytmu ska jako její předchůdce.

Šest let je ve vývoji mladé skupiny celý věk a v táboře Pub Animals se za tu dobu událo několik zásadních věcí. Tou nejviditelnější je změna frontmana. V mezidobí před vydáním druhé nahrávky totiž kapelu opustil zpěvák Pavel Podruh a vystřídal ho trombonista 
a showman Štěpán Hebík. Ten se hlasově stylizuje do projevu klasiků reggae 
a předznamenává tím i hudební posun skupiny.

Ta totiž na nové řadové desce zamířila od rozjuchaného ska k dalšímu žánru 
s jamajskými kořeny, k dubu. Tento subžánr reggae je postaven na pomalých rytmech, výrazných basech, jednoduchých melodických linkách nebo elektronice. Především ale na zvuku nahrávek a jejich temnější atmosféře. V tomto duchu se nese i deska Fatherland.

Skupina Pub Animals, jež získala Cenu Anděl, natočila nové album Fatherland. To se může klidně měřit se světovou konkurencí.Její název odráží také změnu týkající se textů písní. Reggae s sebou vždy neslo jistou míru angažovanosti. Ta na novince Pub Animals částečně nahradila dřívější bezstarostnost. Skupina se v několika skladbách snaží obrátit pozornost posluchačů na naše kořeny a tradice. Potvrdila to i na dubnovém křtu alba v českobudějovickém Café Klubu Slavie, kde se jeho kmotry stali otcové členů skupiny.

Mezi ty patřil i Jiří Hebík z HeBandu, jedné z prvních tuzemských kapel, která reggae hrála a zároveň skupiny, ve které část Pub Animals působí. Potomstvo 
otci klanu ostudu nedělá, novinka fanoušky jamajské hudby velmi příjemně překvapí. Posluchače, kteří si kapelu oblíbili jako energickou skákačku z festivalů, naopak nejspíš nezaujme.

Fatherland totiž na rozdíl od Safar-I není na první poslech tak chytlavý, na někoho může působit kvůli pomalému tempu až nudně. Při pozornějším poslechu se ale deska ukazuje jako velmi pestrá, propracovaná 
a vlastně i hitová. To i díky Esconu Waldesovi, v jehož studiu se album míchalo a masterovalo. Nahrávka se ve všech směrech může měřit se světovou konkurencí.

Skupina Pub Animals, jež získala Cenu Anděl, natočila nové album Fatherland. To se může klidně měřit se světovou konkurencí. Snímek ze křtu alba v českobudějovickém Café Klubu Slavie.

Premiérově dostala kromě angličtiny prostor také čeština, ve dvou skladbách. Už při pohledu na seznam písní překvapí Král, kde je jako host napsán Jan Werich. 
S jeho hlasem, nasamplovaným z fimfárovských pohádek, skupina v písni pracuje, zakládá na něm refrén, a tvoří tak jeden z nejzajímavějších momentů alba.

Těch nezajímavých je minimum. Základy většiny písní sice nezapřou zmiňovanou jednoduchost, na ni se ale nabalují další zvukové vrstvy a ozvláštňující prvky. Díky přirozené hravosti 
a instrumentální zdatnosti členů skupiny je tak deska zábavná i po opakovaném poslechu.
Souvisí s tím skutečnost, že každá z devíti písní má vlastní tvář. V oslavě reggae Com Fi Mi Yard si, na rozdíl od Jana Wericha vědomě, zahostovala zpěvačka Kateřina Jess Říhová a příjemně popová Love Like This zase staví na akustické kytaře a neztratila by se ani v repertoáru Michaela Jacksona.

Myslím si, že Pub Animals by si pro jistotu měli ve vitrínce připravit místo na další andělskou sošku. Kvalitativně je totiž Fatherland daleko za debutem a ve svém žánru bude těžko hledat konkurenci.

Pub Animals: Fatherland. Celkový čas: 32:25, BeSeeda Records, 2016.

PETR ŠRAJER
Autor studuje muzikologii

Hodnocení Deníku: 80%