Písecký rodák, zpěvák
a klávesista Roman Dragoun (59) je bezesporu legendou tuzemského rocku. Bohužel tomu odpovídá také současný repertoár kapel, ve kterých působí. Futurum, Progres 2, T4 i Supergroup.cz mají na svých playlistech hlavně sbírku osvědčených hitů a jediným čerstvějším závanem je tedy Dragounova sólová tvorba.

Pod svým jménem zatím zpěvák vydal tři řadové desky, z nichž poslední, Otlučená srdce, pochází z roku 2009. Podle Dragounových slov se
v současnosti pracuje na jejím nástupci. Kromě toho by se měl připravovat i následovník Piana z roku 2012. Na něm Roman Dragoun představil vybrané skladby ze svých sólových alb pouze za doprovodu kláves. Ze zmiňovaných tří sólovek čerpá také aktuální CD Andělé ve studiu SONO, vydané pod hlavičkou Roman Dragoun and His Angels.

Na dobré muzikanty měl zpěvák vždy štěstí a nejinak je tomu v jeho současné doprovodné kapele, kde se sešli hudebníci se zkušenostmi od Ivana Hlase, Neřež, Lili Marlene, J.A.R., Vltavy anebo českobudějovického He Bandu. Díky tomu mohli Roman Dragoun and His Angels svou desku pojmout jako studiový koncert. Pod dohledem Milana Cimfeho nahráli v renomovaném studiu SONO naživo tucet Dragounových skladeb.

Nové album Andělé ve studiu SONO, které natočil Roman Dragoun s kapelou His Angels.Sluší se poznamenat, že Roman Dragoun vybral na album jiné písně než na zmiňované Piano a obě nahrávky se tak překrývají pouze v několika nutných skladbách jako Zdroj, Padesát a nebo Kronikář. Dragounův specifický hlasový projev vyniká jak
v intimní pianové verzi, tak při hraní s kapelou. Je totiž znát, že muzikanti z formace His Angels jasně znají svou roli, zbytečně se nepředvádějí a citlivě doprovázejí frontmana souboru.

Díky tomu, že svým způsobem se jedná o koncertní album, zmizely z hudby také některé syntetické zvuky, které jsou k nalezení na starších skladbách. Hlavně písně ze sólového debutu Stín mý krve (1996) se potom dočkaly nových aranží. Například hned stejnojmenná píseň byla obohacena o dechové nástroje, které mají v současných His Angels velký prostor. Novější skladby Čáp a Otlučená srdce ze zmiňované poslední řadové desky jsou na pompézních dechových riffech postavené
a na Andělech jsou obzvláště působivé.

Přestože většina písní byla nahrána vcelku a později se dolaďovaly jen drobnosti, je album ze zvukového hlediska nejlepší v Dragounově sólové diskografii. Je tedy jasné, proč je právě nouzovské nahrávací studio SONO často vyhledávané zahraničními hvězdami a proč se jeho název dostal i do titulu alba.

Zpěvák, pianista, skladatel Roman Dragoun.Výhradu si zaslouží možná jen obal a booklet. Ty mohly přeci jen vypadat trochu reprezentativněji a mohly by obsahovat minimálně texty písniček a ne jen fotografie. Album má totiž potenciál oslovit nejen letité fanoušky dlouhovlasého hudebníka. Jde-li o kompilaci, propagovanou jako dvanáct největších hitů Dragounovy sólové kariéry, mohla by najít i nové posluchače.

Tedy v případě, že by dnes ještě někoho dokázala zaujmout duchovní poetika Milana Prince (potažmo Františka Romana Dragouna) a čiré muzikanství Romana Dragouna a jeho spoluhráčů. Nejspíše kvůli zmiňovanému překrývání s Pianem se na Anděly zároveň nedostaly skladby jako Slunci blíž nebo Že tvých vlasů v ní se dotýkám, které jsou u posluchačů oblíbené. To je ale věčný problém podobných výběrů.

Tak jako tak už je pomalu na čase přijít na trh s nějakým novým materiálem. Třetí výběrové album by se ze tří vydaných studiových desek přeci už snad ani udělat nedalo. Andělé ve studiu SONO jsou však rozhodně šťavnatou ochutnávkou současné tváře Romana Dragouna and His Angels a jsou hodné poslechu nejen kvůli způsobu nahrávání, který u nás není úplně častý.

PETR ŠRAJER
Autor studuje muzikologii

Roman Dragoun and His Angels: Andělé ve studiu SONO. Celkový čas 58:06, vydalo