Návrat Superstřika aneb Není zas tak zábavné pořád shánět nadměrné velikosti suspenzoru. Toť předlouhý název nového kusu, který je možné shlédnout v českobudějovickém Café klubu Slavie, kde ho uvádí Nezřízené divadlo. Jeho počátky spadají do raných nultých let 21. století, kdy mladincí adepti múzy Thálie hráli pod názvem Na větvi zábavné autorské scénky v místech, kde se dnes vypíná první nákupní českobudějovické centrum – v dnes již neexistujícím, pro mnohé třicátníky však legendárním divadle Pod čepicí. Z původního studentského uskupení zbylo pramálo: v podstatě jen Dave Matějíček (dnes režisér a hlavní organizátor) a jistý duch nadsázky, spontánnosti a bezstarostného dorosteneckého veselí, který je typický i pro současnou produkci.

Dějová zápletka hry Návrat Superstřika se snaží kopírovat komiksové a superhrdinské příběhy, se kterými se setkal – ať už dobrovolně, či proti své vůli – téměř každý z nás. Klaďas, záporák, osudová kráska. Hlavním superhrdinou je Tonik řečený Superstřik (Damián Viktor), nadpozemsky krásný a dokonalý tvor, který v běžném životě bydlí s matkou a maskuje své superschopnosti přestrojením. Tomu se rozhodne postavit nesmrtelný Šrot (Dave Matějíček), životem znuděný stařík živící se adamantiem, který si chce zkrátit dlouhou chvíli likvidací světa.

Návrat Superstřika se jmenuje nová hra Nezřízeného divadla z Českých Budějovic. Na snímku Kateřina Tlačbabová jako sexy blondýna.Očekávaný střet hrdiny a padoucha ještě vyhrotí setkání se sexy blondýnou v červených šatech (Kateřina Tlačbabová), jejímuž kouzlu podlehnou oba protihráči. Bitva se však nakonec nekoná, Tonik a Šrot se kolegiálně rozhodnou podělit se o ženu rovným dílem. Sexy blondýna tedy vezme děj do vlastních rukou, překvapivě se promění nejprve v investigativní novinářku, později v ženskou hrdinku zvanou Alkoholka.

Do scénáře, který napsala Klára Scholzová, se kromě této nepříliš překvapivé a v závěru poněkud těžkopádné dějové linie vešla spousta originálních a zábavných nápadů a zápletek. Namátkou zmiňme třeba duo fanoušků komiksů, kteří spolu hodlají komunikovat jen prostřednictvím bublin, dvojitou schůzku, kterou absolvuje Alkoholka se Šrotem i Tonikem, či summit OSN, na který se překvapivě dostal i prezident Miloš Zeman. Potenciál těchto 'perliček' však bohužel není dostatečně využitý – zůstalo jen
u nápadu, který nebyl dále rozvinutý a zbytečně vyšuměl do ztracena.

Superstřik je tak ve výsledku jakási série výstupů, kterou se scénář snažil spoutat jednotící dějovou linkou. Hře to příliš neprospělo. Spojení všech dílčích a značně nesourodých zápletek, které odkazují k superhrdinským předlohám, Monthy Pythonům
i politice, totiž působí příliš překombinovaným dojmem, postavy jednají nepochopitelně a některé výstupy zbytečně přicházejí o vtip. Občasný škrt by proto nebyl na škodu. Snad nejvíce v tomto případě platí ohrané přísloví, že méně je někdy více.

Návrat Superstřika se jmenuje nová hra Nezřízeného divadla z Českých Budějovic. Na snímku jeden z gagů, summit OSN.

Hodně záležet si Nezřízené divadlo dalo na výpravě. Vše bylo v pravý čas dobře nasvícené a ozvučené, scéna byla jednoduchá a přesto funkční – osvědčily se především bedny z OSB desek, které zastaly mnoho funkcí včetně závěrečných titulků, nechybělo ani středové okénko s oponou. Podařené byly i vyměnitelné komiksové tabule, které charakterizovaly konkrétní výstupy. Škoda jen, že z větší dálky bylo možné detaily černobílých obrázků rozeznat jen s určitou dávkou námahy a zaostřování. I v tomto případě by tedy bylo co vylepšit.

Ale dost výhrad. Hra Návrat Superstřika je zkrátka v prvé řadě zacílena na mladší věkovou skupinu, v druhé pak na příznivce a znalce komiksových postav, kteří si nejspíš vychutnají všechny ukryté narážky. A pak také na kamarády a příbuzné. Kdo nespadá ani do jedné z vytyčených kategorií, bude dějem poněkud zmaten, nakonec jej ale nejspíš zabaví všudypřítomná lehkovážná a nadšená atmosféra, připomínající studentské časy. A za tu Nezřízenému divadlu patří dobrých deset procent k dobru.