Trošku to připomíná návrat norských Burzum: první comebackové album bylo příjemným překvapením, druhé vyvolalo nadšení, třetí tak trochu rozpaky. Jihočeská skupina Master's Hammer, která získala cenu Anděl 2012 za album Vracejte konve na místo, se po dvou letech hlásí o slovo s novou řadovou deskou Vagus Vetus. A ačkoliv se stále jedná o největší kult na tuzemské metalové scéně, je evidentní, že nekritičnost a radost fanoušků přece jenom už trošku opadá. Najednou se ozývají hlasy, že je poslední dobou „přemasterováno“, že se jedná o přeceňovanou bublinu. Vzhledem k tomu, jak dychtivě všichni před lety vyhlíželi jejich návrat, docela vtipné.

Na druhou stranu, kapela se v posledních letech nenudí. Kromě dlouhohrajících nahrávek sází mezi fanoušky singly a split alba (společná deska více interpretů – pozn. red.), což je pochoutka hlavně pro sběratele. Samotné řadovky ale vycházejí ve dvou až tříletém odstupu, což je naprosto v pořádku.

Na Vagus Vetus, obsahujícím 14 kousků, se ihned po vydání snesla kritika, ale i vlna maximálního nadšení. Jedni mluví o nezáživném materiálu, druzí o té nejlepší smršti, kterou František Štorm (hlavní mozek Master's Hammer) po návratu natočil. Pravda bude někde uprostřed.

Začátek alba nahrává spíše druhému táboru. Písně XMZ, Panuška a V aiolských harfách jsou totální šlehy, které snad i překonávají laťku předešlé a velmi uznávané nahrávky Vracejte konve na místo. Tradičně skvělé texty, hymnické refrény a opravdu tvrdá muzika, která je snad nejnabroušenější za celou dobu existence souboru. Doposud skutečně palec nahoru!

Master's Hammer je black metalová skupina, vznikla v roce 1987. Debutové album Ritual vyšlo v roce 1991, za předposlední CD Vracejte konve na místo dostala skupina cenu Anděl. Hlavní osobností skupiny je František Štorm (*1966), žijící
v Domaníně u Třeboně. Je respektovaný typograf, držitel ceny Revolver Revue. Jeho kniha Eseje o typografii získala nominaci na cenu Magnesia Litera.

Další skladby pak již doplácí na neduh novodobých Master's Hammer – přeplácané aranže, které posluchače unavují. Chvílemi je to chaos, ze kterého se motá hlava. V takových okamžicích pak na povrch vylézá i další minus nahrávky v podobě naprogramovaných bicích. Oproti comebackové Mantras jsou sice podstatně kvalitnější, ale chvílemi se až příliš utrhávají ze řetězu a zní nepřirozeně.
I tak se ale na Vagus Vetus dají najít další skvělé skladby, které se již dnes staly klasikou – experimenty Špacírka a Na kanibalských jatkách či vypalovák Pod vrstvou prachu.

Nahrávka vyšla v pěkném digipacku (obal na CD připomínající knížku – pozn. red.), který navazuje na tradici předešlých alb. Jen titulka mému oku příliš neimponuje. Připomíná mi spíše pohádku než výkladní skříň blackmetalového běsnění. Pravdou ale je, že podtrhuje neortodoxnost souboru.

Metalová skupina Master's Hammer má nové album Vagus Vetus.Největší devízou Master's Hammer jsou texty. Na black metal netypické, hravé a skutečně na hranici geniality. František Štorm je na tuzemské metalové scéně totální extratřídou, která nemá konkurenci. Jeho slova mají atmosféru, zavedou vás do starých časů, stejně tak ale dokáží být sarkasticky kousavé. Najděte si chvilku, natáhněte se s bookletem Vagus Vetus a počtěte si. Jako byste v ruce drželi výbornou básnickou sbírku.

Ačkoliv se z předchozích slov může zdát, že je Vagus Vetus slabší deska, není tomu tak. Má své  kouzlo, plno skvělých momentů a hlavně tah na branku. Oproti předešlým nahrávkám je opět o kus jinde – hudebně brutálnější, ale paradoxně také uvolněnější. Na české a světové scéně stále unikát, kterému buď podlehnete, nebo ho nepochopíte. Snad jen škoda zmíněné přeplácanosti. Někdy je méně skutečně více.

Jestliže jste otevřeni zajímavým hudebním úkazům, nové Master's Hammer si sežeňte. Vagus Vetus sice nedosahuje kvalit prvních, světově uznávaných alb Ritual a Jilemnický okultista, ba dokonce ani kvalit Vracejte konve na místo, po kterém se kolem kapely strhla menší mánie, ale stále si drží laťku proklatě vysoko. Snad jen doufat, že Františka neotráví hloupé řeči o kvantitě jeho nahrávek,
a za dva roky nám opět nadělí další pochoutku.

VÁCLAV VOTRUBA
Autor je hudební kritik, člen Akademie populární hudby