Doba velikonoční je dávno ta tam, přesto se jistě najdou tací, pro něž právě uplynulý pátek ponese navždy přívlastek 'velký'. Řeč je o více než pěti tisícovkách fanoušků, kteří zavítali 16. srpna do Třeboně na koncert hvězdy dnešních dnů – Tomáše Kluse. Mnohými zbožňovaný, ale i zatracovaný písničkář v lázeňském městě zakončil řadu sedmi koncertů nazvanou Konečně venku. Večer to bezpochyby velký byl. A Tomáš Klus se ukázal jako člověk více talentů či snad lépe řemesel. To hudební, literární a společensko-kritické podle očekávání překonával talent komediální. Bez těch fórů by to byla místy přece jen trochu nuda.

Tak jak to u velkých koncertů bývá zvykem, na místo činu, tedy do zámeckého parku, proudily davy diváků již od odpoledne. Kdo chtěl vidět Tomáše z blízka, musel si pospíšit a trpělivě čekat. Dočkal se krátce před 20. hodinou, kdy na pódium zcela civilně nastoupil zpěvák i se svým doprovodem.

Úvod koncertu patřil první desce Cesta do záhu(d)by. Zazněly písně Inzerát a Dopis. Mezi nimi pěkně odsýpající Nebudu vám lhát. V parku vládla výborná atmosféra – festivalová až pouťová, s pivem a klobásami a především s krásnou čistou oblohou.

Tomáš Klus přilákal 16. srpna do zámeckého parku v Třeboni přes 5000 lidí.Ačkoliv se zámecký park jeví jako ideální prostředí pro folkové a jiné podobné koncerty, v případě Klusova vystoupení to bylo již technicky na hraně. Lidí bylo tolik, že se nevešli na volné prostranství před pódiem. Museli se tak uchýlit na jeho periférii, kde však ve výhledu na scénu i obrazovky překážel tu stánek
s občerstvením, tu vzrostlý dub. Nejenom vizuální, ale
i sluchové vjemy byly čisté pouze v prostoru přímo před pódiem. Stovky lidí po stranách poslouchaly zkreslený, basově dutý zvuk, v němž zanikal hlas, klíčová součást produkce. Podobné nedokonalosti ale k velkým venkovním akcím patří. Vždycky tak trochu testují komunikační schopnosti a uměleckou sílu vystupujícího. Na to, aby zpěvák za takovýchto podmínek dokázal uchopit dav do hrsti
a několik hodin ho v ní svíral, už musí být ale opravdový 'Boss'.

Právě tato schopnost bývá Klusovi často přisuzována.
A třeboňský koncert pověst potvrdil, i když s výhradou. Rozvleklost prvních šedesáti minut, kdy se více mluvilo, než zpívalo, byla přílišná. Klus měl nadhled, byla to sranda. Jenže nekonečné variace na téma: „Víte, já nemám rád, když zpěváci stále mluví o historii písní…
a tak …promluvme si o tom,“ bavily spíše jenom zamilované šestnáctky v kotli pod pódiem.

Tomáš Klus přilákal 16. srpna do zámeckého parku v Třeboni přes 5000 lidí. Na snímku s kytaristou Jiřím Kučerovským.

Na druhou stranu, Klus je situační komik, který publikum nestrhne rafinovaným fórem, ale výřečností. Nepřetržitým proudem slov, jenž semele vše okolo a ještě něco navíc. A tento typ bavení vyžaduje čas, 'přitápění pod kotlem'. Ve finále už to bylo jiné, grandiózní. Když zpěvák ve víru akce skočil mezi posluchače a zvolal: „Ježiš, lidi, já jsem se nějak zmenšil, vy jste nějací vysocí,“ obecenstvo řvalo smíchy. Spontánní kvaziakademické hlášky, při nichž výborně sekundoval kytarista Jiří Kučerovský, byly také povedené. Například teze: „Jak pravil jeden moudrý člověk, dejte lidem kameru a oni začnou točit.“

Jako je Klus lidovým bavičem a imitátorem v mluvení
a divadelní akci, je jím i ve svém písničkaření. Z hudební produkce vzbudily jednoznačně největší ohlas improvizované polozpívané, polorapované vstupy, do nichž celkem zručně vkomponoval diváky, Třeboň i rogalistu vznášejícího se nad parkem. Přičteme-li k hudebnímu projevu nasazení, energii, charisma, bezprostřednost, autentické blbnutí, bylo to výborné! Spontánní rýmovačky typu „Jiříček/ je králem všech srdíček/ má krásnou kytaru…“ samy o sobě tak velkolepé nebyly. Tempo se stupňovalo, potlesk za písněmi Nina, Do nebe, Trigorin, LeHomoLe nebo Chybíš mi sílil. Hlavně „tvrdé jádro" pod pódiem zpívalo o sto šest. Bouře ustala až posledním přídavkem Pocity.

Opravdu velký pátek. Udělal radost nejenom přítomným, ale i zdravotně postiženým, pro které Klus v rámci turné vybral nemalou částku peněz.