K tématu Umění v každodennosti, jež je společné pro letošní sezonní expozice v českokrumlovském Egon Schiele Art Centru, se skvělě hodí díla českých klasiků Jiřího a Běly Kolářových a Věry Janouškové, která zaplnila jeden ze sálů. Všem třem už také galerie uspořádala v minulosti výstavy.

„Jiří Kolář jako průkopník nových technik koláže, proláže, muchláže a dalších byl a je inspirací pro mnoho umělců; byl to neuvěřitelně milý a velkorysý člověk,“ vzpomíná ředitelka galerie Hana Jirmusová s tím, že v roce 2014 připraví výstavu ke stému výročí jeho narození.
Když na jaře viděla, jak Artur Magrot a Alessandra Svatek dělají osmimetrovou koláž na fasádu z reklamních letáků, hodně jí připomínali právě Koláře. Říkala si, že se na nebesích určitě usmívá. A tak sáhla do depozitáře.

„Dělal také umění z věcí každodennosti – dřevěnou rohožku polepil listy z učebnice biologie a nazval ji Rohožka stažená z kůže. Předměty denní potřeby, ať už jsou to strouhátka, plechovky, talíře, flašky nebo váleček na nudle, to vše pečlivě polepoval. A ty kousky papíru trhal naprosto identické, ačkoli mu chyběl kousek palce, protože v 16 letech, když se učil truhlářem, mu ho stroj uřízl,“ říká Jirmusová.

Katedrála ze sponek

Přidala k němu práce jeho ženy Běly Kolářové, která dlouhá desetiletí stála v pozadí svého světoznámého muže a teprve po revoluci o ni začaly galerie projevovat zájem. Když jí Schiele Centrum otevřelo velkou výstavu, přicházely ohlasy z celého světa a řada lidí nevěřila, že jde o práce 80leté výtvarnice.

„Její věci jsou strašně vtipné a současné, ženské až feministické. Dělala si srandu z těch dámských věcí, bavlnek, rtěnek, šitíček. Ale dělala i koláže z vlastních vlasů a třeba z kancelářských sponek vytvořila překrásnou katedrálu,“ popisuje Jirmusová.

Manželské duo doplňují díla sochařky Věry Janouškové (zemřela loni stejně jako Kolářová). Působivý je její Kristus z Karlova náměstí nebo plechové šaty s názvem Košilka. „Je to taková zástěrka, o které říkala, že je malovaná plamenem. To dělala všechno sama, autogen na zahradě a svářela, často si nevzala ani brýle,“ podotýká Jirmusová.

Pro ni osobně je důležitá koláž, kterou Janoušková udělala po smrti svého manžela. A když zemřel spoluzakladatel Egon Schiele Art Centra Gerwald Sonnberger, věnovala ji právě ředitelce krumlovské galerie.

„Proto se to jmenuje Vzpomínka na ty, kteří tady s námi už nejsou. Jde také o věc každodennosti, denně si vzpomínáme na ty, které už nepotkáváme,“ dodává Jirmusová.