S kapelou za zády se Radůza uvolnila

Jindřichův Hradec /RECENZE/ - Radůza zahájila své jihočeské miniturné. Úspěšně.

16.2.2011

V téměř vyprodaném sále KD Střelnice v Jindřichově Hradci zahájila v úterý Radůza své jihočeské miniturné. Ve středu koncertuje v budějovickém KD Vltava, ve čtvrtek v táborském divadle. Doprovází ji kapela. Radůza ve dvou písních hraje nově i na dudy.Foto: Deník/ Václav Pancer

Šest nástrojů prostřídala Radůza v jindřichohradecké Střelnici. Instrumentální rozpětí z úterního koncertu jen dokládá, jak různými pěšinami dnes tato písničkářka kráčí. Dávno pryč je počátek 90. let, kdy pro příznivce Zuzany Navarové byla v Pařížské ulici tou ukřičenou z ulice. A kapela, s níž na jih přijela, písně příjemně rytmizuje a místy i melodicky probarvuje.

Holku, která mačká ze zednických varhan vzdor i stesk, připomněla nejvíc v prvních osmi písních s akordeonem. Třeba hned úvodní Rixum Pix, kterou typicky rozpálila dupáním nohou a v níž zpívala, že hora touhy byla příčinou všech mých neštestí. Něha prostupuje pomalým valčíkem Ať není mi líto, lásku divou ukázala ve Žlutých gladiolách, drsné ženství zakuté do slov Nevydrží se mnou slabej kus ve svižné Du, du, du. Nadrzlá poloha se štěkavou harmonikou zůstává ovšem i v novinkách, například v songu se sloganem Budu-li lhát, že se nebojím/ ať zhebnu. Stejně jako další Radůzino velké téma, bolest, jež 'někdy vyvěrá hloub než z podpeklí': když člověk slyší, že si tahá prohry jak lístky z tomboly, věří jí to s ohledem na její minulé, přestože je dnes docela šťastnou mámou a úspěšnou umělkyní.

Tříčlenná kapela, která s ní odehrála dvě třetiny dvouhodinového koncertu, písním slouží. Nejvíc prostoru si vyhrál kytarista Peter Binder, souputník jakési hravější Radůzy, Pavly Milcové. Efektně opředl už první kapelní kousek, Čokoládu se slavným rýmem Na Letnou/ záletnou. Pianovce Do Mandorly přidal na něze rozechvělými tóny s echem, říznost vkřísl do první přídavkové De Nîmes. Jen škoda, že pro většinu publika, v němž seděl i jihočeský hejtman, zůstal skryt za klavírem, takže byl 'pouze' slyšet.

Jeden z vrcholných momentů, kdy se vše potkalo, byl hit Bremen. Těkavý rytmus bicích, přičemž Vít Halška ještě zajímavě pracoval s činely, do toho hodně prožitý zpěv. Navíc onen tmavomodrý krepdešín nepřikryl jen nebe – do stejné barvy se oděla i opona, která neplánovaně zafungovala jako projekční plátno. Rytmický vstřik oproti verzi z alba Miluju vás ještě více nakopl polku Křídlovky - ostatně i pisatel si bezděky začal podupávat.

Nejvíc písní s pianem

Přes výše řečené Radůziny písně kapelu nepotřebují - napětí i sílu jim umí dát autorka sama. Na druhou stranu, když se o trio mohla opřít, viditelně si pódium užívala a uvolnila se. Důkazem za všechny budiž tanec v závěrečné Prostři stůl.

Nové písně lze rozčlenit do dvou množin: klasické radůzovky a ústřely. Na první poslech zasahují více prvně zmíněné. Nic proti Žalmu 22, jenže její vlastní texty jdou rovnou k srdci. Patří k nim jak ten o ženě spící s dítětem pod jabloní v 'malebném zátiší kladenských hutí', s refrénem v romštině a krylovsky kytarovým doprovodem, nebo klavírovka, kde Radůza vypjatě vyzpívá Miluj mě! a vzápětí odevzdaně došeptá Nebo mě nechej.

Pokud jde o nástroje, většinu času proseděla u klavíru. Po kytaře sáhla jen občas, na flétnu odpískala předehru k Jako zázrakem spíš a na foukací harmoniku sólo v romsky svištící Ma phuč mandar.

Mezi 28 písniček zařadila i pár odlehčenek. Rovnou dvě vložila do pěti přídavků, které si téměř vyprodaný sál (jen čtyři zadní řady zůstaly prázdné) vytleskal. Rozvernou polskou lidovku střihla s akordeonem, k hříčce o syslovi na sesli si vzala dudy, které má teprve od 4. ledna.

I pro adeptku již čtvrtého Anděla platí heslo budějovického ŠUKASu Nejsme stroje - hrajem lidsky. Párkrát zakolísala v intonaci, párkrát zadrhla souhra. Stejně tak i obsahově si občas vezme sama ze sebe ( např. Ještě poseď, starej brachu vs. Čutora). Jenže potom stačí, když se ozvou slova Ať mi je, či není milo/ mám, co je mým osudem, a člověk je lapen navždy, všem pihám navzdory.

Autor: Václav Koblenc

16.2.2011

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Administrativa - Zápis odběrných míst pro ČB(23 000 Kč)

Náplní práce je zápis odběrných míst elektřiny a plynu, práce s daty a interním systémem. Nástup možný ihned - dle dohody.

Administrativa - Administrativa Asistent, asistentka(15 000 Kč)

Všeobecní administrativní pracovníci OBCHODNÍ ASISTENT/KA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: velmi dobrá znalost práce na PC, komunikativnost, spolehlivost, pečlivost, samostatné myšlení, aktivní přístup k práci, chuť učit se novým věcem, náplň práce - cenové nabídky, správa e-shopu, Nabízíme: odpovídající platové ohodnocení, zázemí prosperující společnosti, dynamickou a různorodou práci, nekuřácké prostředí, Životopisy zasílejte na uvedený e-mail.. Pracoviště: Eurobyt cb s.r.o., U Zlaté stoky, č.p. 554, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Informace, .

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní(22 860 Kč)

Účetní všeobecní ÚČETNÍ KRAJSKÉHO SOUDU. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22860 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme, Ukončené VŠ vzdělání ekonomického směru, Trestní bezúhonnost, Samostatnost, pečlivost, organizační a komunikační schopnosti, Znalost práce na PC: MS Office, Outlook, Internet na uživatelské úrovni, Předchozí praxe 5 let, Další informace, Odměňování podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., pl. tř. 11, Pracovní poměr na dobu určitou v délce jednoho roku s možností prodloužení na dobu neurčitou, Výběr uchazečů bude proveden na základě zaslaných podkladů a osobního pohovoru, Uchazeč podá písemnou přihlášku, v níž uvede:, a) jméno, příjmení a titul, b) datum a místo narození, c) státní příslušnost, d) místo trvalého pobytu, e) kontaktní telefon, mail, adresa, f) datum a podpis uchazeče., K žádosti uchazeč připojí: , a)životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech,, b)doklad o dosaženém vzdělání - ověřená kopie, Lhůta pro podání přihlášky: do 9. 3 2018 , Místo a způsob podání přihlášky:, - osobně na podatelně Krajského soudu v Českých Budějovicích, Zátkovo nábřeží 2, České Budějovice, č. dv. 11 (přízemí), - písemně na adresu: Krajský soud v Českých Budějovicích, personální oddělení, Zátkovo ná-břeží 2, České Budějovice, PSČ 370 84. Pracoviště: Krajský soud v českých budějovicích, Zátkovo nábř., č.p. 10, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Personální odd., .

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní(30 000 Kč)

Účetní všeobecní HLAVNÍ ÚČETNÍ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Co bude Vaším úkolem?, vedení, zpracování a kontrola účetnictví, zpracování podkladů pro uzávěrky, komunikace a spolupráce s mateřskou společností v Německu, komunikace s finančními úřadem a auditory, reporting, zpracování finančních analýz a statistik, Naše požadavky, ukončené VŠ vzdělání ekonomického směru, min. 3 roky praxe v oboru účetnictví, znalost mezinárodních účetních standardů, velmi dobrou orientace v oblasti financí, účetnictví, daní a kalkulací, pokročilá znalost německého jazyka, AJ výhodou, znalost programu SAP R/3 (FI, MM), znalost práce v prostředí MS Office , především MS Excel, velmi dobré analytické a systémové myšlení, Nabízíme, uplatnění a seberealizaci v nadnárodní firmě s denním využitím cizích jazyků, dobrou dostupnost, parkoviště v areálu firmy, pružnou pracovní dobu, týden dovolené nad rámec ZP, dotované stravování v areálu firmy, osobní ohodnocení na základě stanovených cílů, příspěvek na dopravu, příspěvek na penzijní pojištění, očkování proti chřipce, jazykové kurzy, pitný režim, zvýhodněné tarify mobilních telekomunikačních služeb. Pracoviště: Mektec cz s.r.o., Rudolfovská tř., č.p. 204, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Daniela Maiová, +420 383 136 404,604 547 874.

Milan Křížek působil v Českých Budějovicích.

Zemřel skladatel Milan Křížek

Josef Mikyska

Všichni jsme si vylepovali Jágrovo plakáty, těší se na Kladno Josef Mikyska

Raubíři z útulku čekají na lásku i pevnou ruku

České Budějovice - V domově pro opuštěné psy je nyní dvanáct čtyřnohých azylantů. Čekají tu na druhou šanci, kterou ztělesní nový páníček.

Deník vyhlašuje pátrání: Hledá se pamětník tábora v Letech

Máte známého či příbuzného, který během druhé světové války prošel táborem v Letech? Žije ve vašem okolí pamětník, nebo třeba potomek člověka, který v táboře byl?

Předseda ČOV Kejval: Ledecká? Ona bude letos královnou olympiády

/ROZHOVOR/ Přijel na otočku z dějiště Olympijských her, aby v Ostravě a Brně zhlédl dění na Olympijských festivalech, jichž je duchovním otcem. Předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval hýřil dobrou náladou.

Mezinárodní festival ukázal pestrost pivního světa

České Budějovice - V jihočeské metropoli se utkaly pivovary z celého světa o Zlatou pivní pečeť 2018.