S kapelou za zády se Radůza uvolnila

Jindřichův Hradec /RECENZE/ - Radůza zahájila své jihočeské miniturné. Úspěšně.

16.2.2011

V téměř vyprodaném sále KD Střelnice v Jindřichově Hradci zahájila v úterý Radůza své jihočeské miniturné. Ve středu koncertuje v budějovickém KD Vltava, ve čtvrtek v táborském divadle. Doprovází ji kapela. Radůza ve dvou písních hraje nově i na dudy.Foto: Deník/ Václav Pancer

Šest nástrojů prostřídala Radůza v jindřichohradecké Střelnici. Instrumentální rozpětí z úterního koncertu jen dokládá, jak různými pěšinami dnes tato písničkářka kráčí. Dávno pryč je počátek 90. let, kdy pro příznivce Zuzany Navarové byla v Pařížské ulici tou ukřičenou z ulice. A kapela, s níž na jih přijela, písně příjemně rytmizuje a místy i melodicky probarvuje.

Holku, která mačká ze zednických varhan vzdor i stesk, připomněla nejvíc v prvních osmi písních s akordeonem. Třeba hned úvodní Rixum Pix, kterou typicky rozpálila dupáním nohou a v níž zpívala, že hora touhy byla příčinou všech mých neštestí. Něha prostupuje pomalým valčíkem Ať není mi líto, lásku divou ukázala ve Žlutých gladiolách, drsné ženství zakuté do slov Nevydrží se mnou slabej kus ve svižné Du, du, du. Nadrzlá poloha se štěkavou harmonikou zůstává ovšem i v novinkách, například v songu se sloganem Budu-li lhát, že se nebojím/ ať zhebnu. Stejně jako další Radůzino velké téma, bolest, jež 'někdy vyvěrá hloub než z podpeklí': když člověk slyší, že si tahá prohry jak lístky z tomboly, věří jí to s ohledem na její minulé, přestože je dnes docela šťastnou mámou a úspěšnou umělkyní.

Tříčlenná kapela, která s ní odehrála dvě třetiny dvouhodinového koncertu, písním slouží. Nejvíc prostoru si vyhrál kytarista Peter Binder, souputník jakési hravější Radůzy, Pavly Milcové. Efektně opředl už první kapelní kousek, Čokoládu se slavným rýmem Na Letnou/ záletnou. Pianovce Do Mandorly přidal na něze rozechvělými tóny s echem, říznost vkřísl do první přídavkové De Nîmes. Jen škoda, že pro většinu publika, v němž seděl i jihočeský hejtman, zůstal skryt za klavírem, takže byl 'pouze' slyšet.

Jeden z vrcholných momentů, kdy se vše potkalo, byl hit Bremen. Těkavý rytmus bicích, přičemž Vít Halška ještě zajímavě pracoval s činely, do toho hodně prožitý zpěv. Navíc onen tmavomodrý krepdešín nepřikryl jen nebe – do stejné barvy se oděla i opona, která neplánovaně zafungovala jako projekční plátno. Rytmický vstřik oproti verzi z alba Miluju vás ještě více nakopl polku Křídlovky - ostatně i pisatel si bezděky začal podupávat.

Nejvíc písní s pianem

Přes výše řečené Radůziny písně kapelu nepotřebují - napětí i sílu jim umí dát autorka sama. Na druhou stranu, když se o trio mohla opřít, viditelně si pódium užívala a uvolnila se. Důkazem za všechny budiž tanec v závěrečné Prostři stůl.

Nové písně lze rozčlenit do dvou množin: klasické radůzovky a ústřely. Na první poslech zasahují více prvně zmíněné. Nic proti Žalmu 22, jenže její vlastní texty jdou rovnou k srdci. Patří k nim jak ten o ženě spící s dítětem pod jabloní v 'malebném zátiší kladenských hutí', s refrénem v romštině a krylovsky kytarovým doprovodem, nebo klavírovka, kde Radůza vypjatě vyzpívá Miluj mě! a vzápětí odevzdaně došeptá Nebo mě nechej.

Pokud jde o nástroje, většinu času proseděla u klavíru. Po kytaře sáhla jen občas, na flétnu odpískala předehru k Jako zázrakem spíš a na foukací harmoniku sólo v romsky svištící Ma phuč mandar.

Mezi 28 písniček zařadila i pár odlehčenek. Rovnou dvě vložila do pěti přídavků, které si téměř vyprodaný sál (jen čtyři zadní řady zůstaly prázdné) vytleskal. Rozvernou polskou lidovku střihla s akordeonem, k hříčce o syslovi na sesli si vzala dudy, které má teprve od 4. ledna.

I pro adeptku již čtvrtého Anděla platí heslo budějovického ŠUKASu Nejsme stroje - hrajem lidsky. Párkrát zakolísala v intonaci, párkrát zadrhla souhra. Stejně tak i obsahově si občas vezme sama ze sebe ( např. Ještě poseď, starej brachu vs. Čutora). Jenže potom stačí, když se ozvou slova Ať mi je, či není milo/ mám, co je mým osudem, a člověk je lapen navždy, všem pihám navzdory.

Autor: Václav Koblenc

16.2.2011

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 20 500 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů STROJNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20500 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Strojnický průkaz (kolová, pásová rypadla), příspěvek na dopravu, stravné, kontakt osobně na uvedené adrese. Pracoviště: Zvánovec a.s., Rudolfovská tř., č.p. 597, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Veronika Nováková, +420 387 220 076,387 221 549.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: místo výkonu práce: U Sirkárny 501/30, České Budějovice, řidič MKD, potravinářská cisterna (žádné ADR) EU - AT, DE. NL ..., Požadavky:ŘP C + E, základní znalost AJ nebo NJ výhodou (domluva na nakládce/vykládce), ochota dojíždět za prací - AT (okolí Linze), Nabízíme: stabilní pracovní zázemí v zavedené mezinárodní firmě, zajímavé platové ohodnocení, Pro pozici řidiče MKD požadujeme: ŘP (C+E), Platný profesní průkaz, Praxi v mezinárodní kamionové dopravě (EU, min 2 roky), není nutná praxe řidiče cisterny, Základní znalost AJ nebo NJ - schopnost domluvit se na nakládce/vykládce, porozuměni CMR, apod., Žádosti o zaměstnání zasílejte prosím mailem: info@unitrans-bohemia.cz. Pracoviště: Unitrans bohemia s.r.o., U Sirkárny, č.p. 501, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Viktor Janoušek, .

Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 000 Kč

Obsluha zařízení (kromě lakovacích) na povrchovou úpravu kovů a jiných materiálů GALVANIZÉR. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Agenturní zaměstnávání - místo výkonu práce: SIGNUM spol. s r.o.,Vráto 86, České Budějovice, fyzicky a psychicky náročná práce. V případě zájmu zaměstnavatele kontaktujte telefonicky (9 - 14 hod.). Pracoviště: Armani global agency s.r.o. - vráto, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Štefánik, +420 608 891 651.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 25 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci RMA SPECIALISTA. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: aktivní přístup, samostatnost, chuť a schopnost učit se novým věcem, SŠ vzdělání v oboru elektro, vhodné i pro čerstvé absolventy, základní znalosti elektroniky, znalost práce na PC, MS Office, komunikativní znalost Aj, Náplň práce: diagnostika reklamovaných produktů, opravy desek plošných spojů, tvorba 8D reportů v Aj, komunikace s prodejním oddělením/zákazníkem v Aj, Nabízíme: získání zkušeností, osobní rozvoj, vzdělávání nejen v oblasti techniky, výuka AJ v pracovní době, příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, odpovídající mzdové ohodnocení, roční bonus za plnění osobních cílů, podpora zdravého životního stylu. Pracoviště: Avire s.r.o., Okružní, č.p. 2615, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Jana Nováková, .

Pokud někoho trápí nadváha, tak se může obrátit na Zuzanu Arnoštovou.

Dítě z obezity jen tak samo nevyroste

Nehoda nákladního auta u Netolic.

Netolice právě teď: Objížďka na Novou Hospodu je do pěti uzavřená

Smuteční obřady

České Budějovice - Poslední rozloučení v Obřadní síni českobudějovického krematoria.

Běžci brodili Vltavu s pomocí lana

Boršov nad Vltavou – Boj s časem i sebou samým, to je krosový běh. Vyzkoušet si svou vůli i schopnosti mohli zájemci o uplynulém víkendu i na Českobudějovicku.

Hasiči a sportovci slavili výročí společně

Planá – Dvoje oslavy připravili v sobotu v Plané. Už 95 let sboru dobrovolných hasičů a 80 let sportovního klubu. K vrcholům programu patřila dražba dresů podepsaných Jaromírem Jágrem a Tomášem Rosickým. „Výtěžek chceme dát na dětský domov v Boršově nad Vltavou,“ zmínil starosta Plané Tomáš Pintér.

Řezbáři vytvoří bystu čestného občana Dačic.

Dačice – Návštěvníci mají možnost sledovat až do pátku vždy od 8 do 18 hodin, jak se neopracované kmeny mění v překrásné sochy. V Kancnýřově sadu na Palackého náměstí letos vznikají sochy z topolového dřeva, které se pak stanou ozdobou dačických městských interiérů.