Záplava barev je patrně první myšlenka, která prolétne hlavou divákovi nové výstavy v budějovickém Domě umění. Své obrazy tam do 6. února představuje David Hanvald, který štětcem dává nové rozměry různým architektonickým návrhům, fotografiím Josefa Sudka, ale i dětské stavebnici.
Typické pro většinu jeho cyklů jsou jednoduché tahy. Stejně tak prostý je způsob, jak volí barvy: očísluje si je a losem vybírá, které použije.

„Začalo to asi ve třetím ročníku na VŠUP, kdy jsem dělal realizaci nástěnné malby Zdeňka Sýkory. První interpretační série se jmenovala Klíčové krajiny a inspirovala mě jeho tvorba,“ řekl třicetiletý malíř z Liberce.

V Domě umění předkládá mladý malíř návštěvníkům svou dosavadní sumu. Od prvních cyklů, kdy zpracovával dětské stavebnice, přes loňský diplomový soubor, v němž parafrázoval architektonické studie a trojrozměrné modely Louise Kahna. V posledních sériích se inspiroval prostorovou hrou se židlí Bruce Naumana a fotografiemi Josefa Sudka. V Naumanově případě jde o řadu obrazů, která vychází z jeho plastiky Odlitek prostoru pod mou židlí; u avantgardního fotografa čerpá z jeho zátiší a reklamních snímků. Zaujal ho také život slavného kolínského rodáka.

„Napnu si plátno na rám, pak ho sundám a napnu na větší rám. Dělám to nejen proto, že mi to ve výsledku připomíná Sudkovy fotky, které kvůli foťáku a papíru, jež používal, mají ty rohy různě geometricky narušené, ale taky kvůli zploštění malby, na které měl určitý vliv příchod fotografie. Sranda je ale ta, že já na to pak namaluju trojrozměrnou sklenici – ty jsou z jeho cyklu Zátiší,“ líčí. Ze Sudkových prací ho ještě zajímá reklama, kdy fotil skleněné sety od Sutnara. Hanvald tak maluje fotku, která zobrazuje design.

Zdolává pasti malby

Ve výsledku ovšem divák nemusí vůbec původní inspiraci rozeznat a ani o ní nemusí vědět, s čímž autor počítá. Příběh podle něj návštěvníci nepotřebují. „Buď se to lidem líbí, anebo je to pobaví. Vděčnější je pro ně samozřejmě, když v tom něco poznají,“ popisuje dosavadní reakce diváků svých výstav.

Hanvaldovu budějovickou expozici s názvem Upgrade připravil kurátor Martin Dostál. Ten ho řadí k spolutvůrcům trendu, který lze označit termínem neomoderna.

„Malíř by neměl propadat rozkladnému sentimentu z malování, neměl by se ukájet rutinní zručností ruční práce a spoléhat na ohlodané kosti do mrtě vybledlé estetiky. David Hanvald udivuje lehkostí, s jakou zdolává naznačené pasti malby, a přitom výrazně modeluje vlastní rukopis, kterým překračuje generační malování,“ uvedl kurátor.