VYBRAT REGION
Zavřít mapu

The Swings vystoupí v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu!

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Při rozhlasovém servírování příjemně poslouchatelného swingu dojde k zasnoubení nestárnoucí hudby z předválečných časů se současností.

25.4.2007
SDÍLEJ:

The Swings zleva - Pavel Švestka, Petr Jindra, Jiří Hruška, Petr Hanzlík.Foto: Jiří Kasal

Šťastné propojení symbolizuje špičková česká vokální skupina The Swings, jež od 20 hod. zítra v jihočeském studiu vystoupí (koncert bude také živě přenášen na frekvenci ČRo ČB 106, 4).


The Swings v tom nejlepším navazují na tradici zámořských černošských i bělošských sestav uplatňujících charakteristický způsob skupinového zpěvu vedeného v úzké harmonii. (The Ink Spots The, Mills Brothers, The Modernaires, the Boswell Sisters the Skylarks a další).


Vokální výraz the Swings je však zároveň svěží, moderní. Skupinu, která má na svém kontě několik zajímavých alb a velké množství vydařených koncertních výkonů, více představí rozhovor s jejím zakládajícím členem Petrem Hanzlíkem.


Jak se the Swings dali dohromady a co rozhodlo o volbě repertoáru?
The Swings se uvedli na českou scénu počátkem roku 1991 jako vokální kvarteto zaměřené na vícehlasý jazzový projev stylizovaný po vzoru podobných kapel z éry vrcholného swingu, především The Mills Brothers nebo The Modernaires. Volba repertoáru a základní stylová vyhraněnost byla v prvopočátcích naší existence doménou tehdejšího kapelníka a strůjce myšlenky vzniku kvarteta Karla Majera, který však v roce 1996 z kapely odešel. Změn bylo v průběhu let samozřejmě víc, pravdou je, že z té původní sestavy kvarteta jsem zůstal sám.


Do jaké míry jde v případě the Swings o stylizaci a, řekněme, životní, osobní dotyk s daným druhem hudby?
Stylizace The Swings, to je především příjemný jazz se všemi jeho atributy. V užší specifikaci jde o tzv. mainstream, to je takové zvláštní slovo (z angličtiny, „hlavní proud“), v Čechách znamenající zkrátka swing, které má poměrně nepřesný a obecný význam a používá se pro označení stylu, jenž stojí někde mezi tradičním a moderním jazzem, nehledá v interpretaci nic až tak nového a naopak kreativně vstřebává a využívá principy již objevené, tedy od swingu k be-bopu a dál. Smyslem takové hudby je zkrátka „být při tom“, bavit sebe i posluchače, zprostředkovat a užít si to, co jazz dělá jazzem, tedy hojnost rytmu, melodie, harmonie, řádu i improvizace, a to vše navíc je v našem případě korunováno prožitkem ze zdlouhavé a krásné práce s vícehlasem.


Můžeš shrnout těch více než patnáct let historie skupiny? Třeba skrze nějaké zásadní mezníky.
O vzniku už byla řeč. V následujících letech jsme si pak užili vystupování po různých klubech i na Karlově mostě. V roce 1994 jsme dostali „lano“ od Ondřeje Havelky do posléze velmi úspěšného karlínského muzikálu Má férová Josefína, odehrálo se přes sto repríz. Tato spolupráce pak v roce 1995 dala vzniknout albu „Ondřej Havelka uvádí The Swings“ a v podstatě i kapele Melody Makers, jejíž páteř dodnes tvoří rytmika tehdejší doprovodné kapely The Swings. Postupem času ale v rámci Melody Makers příliš ubýval kvartetu prostor pro vlastní realizaci a v roce 1999 jsme se rozešli. O rok později jsme už se svou novou kapelou vydali CD „Java Jive“. V roce 2003 nastaly v kvartetu poslední personální změny a natočili jsme album „Já bych si rád najal dům“.
Zatím posledním zaznamenaným počinem je naše loňská spolupráce s pražským Bohemia Big Bandem v rámci cyklu koncertů Jazz na Hradě. Tady zpíváme vlastně úplně nejpůvodnější repertoár The Swings z počátku devadesátých let, tedy skladby orchestru Glenna Millera, takže se kruh pomyslně uzavřel.


Jak vzpomínáš na spolupráci s Melody Makers a Ondřejem Havelkou?
Spolupráce to byla užitečná a, myslím, velmi plodná. Po již zmíněném karlínském muzikálu a albu z roku 1995 Ondřej Havelka uvádí The Swings, oceněném zlatou deskou za 25 000 prodaných nosičů, jsme se podíleli na dalších projektech (z desek osobně mám nejraději album Pocta George Gershwinovi z roku 1999), spolupracovali jsme na videoklipech, v roce 1996 jsme se – coby kulturní doprovod naší výpravy – podívali na olympiádu do Atlanty, objeli jsme s Melody Makers a Sestrami Havelkovými několikrát republiku v rámci koncertních turné, o výletech po světě nemluvě. Ale málo platné, s postupujícím časem bylo jasné, že některé okolnosti, včetně třeba samotného stylu a výběru repertoáru, jsou zkrátka vzájemně neslučitelné.


Pokud se nemýlím, koncert v českobudějovickém rozhlasovém studiu ukončí několikaměsíční pauzu The Swings. Má být tedy jakýmsi přemostěním do nové etapy? S jakou kolekcí písniček přijedete a jaká kapela vás bude doprovázet?
Nenazýval bych to přímo přemostěním. Totiž – naší ambicí už delší dobu není dobývat, abych tak řekl, za každou cenu pomyslné hitparády a světskou slávu, ale spíš tou muzikou bavit sebe i okolí, jak už zaznělo. V případě kvarteta jde možná i víc o ten proces vzniku oné souhry, sezpívání, o atmosféru zkoušek.
Je pravda, že jsme před časem poněkud zvolnili tempo ve smyslu společné práce, každý z nás má vedle kvarteta spoustu jiných a velmi různorodých aktivit: Petr Jindra je například profesí žákovský hokejový trenér a vedle toho i kytarista rockové kapely, Pavel Švestka a Jiří Hruška mají úvazek v pražské Státní opeře, Pavel navíc má své jazzové trio, já kromě jiných záležitostí. vedu umělecko-produkční agenturu a autorsky se věnuju scénické a vážné hudbě.
Vystupujeme tedy méně, zato si vybíráme samé pěkné a radostné příležitosti, mezi něž samozřejmě patří i budějovický rozhlasový koncert a přenos. Repertoár není předem daný, já nejraději vybírám vždy až v daný okamžik, ale určitě zazní hodně českých písniček, tzn. V+W+J, Traxler, Běhounek, ale taky americká klasika - Ellington, Nat King Cole, Rodgers a Hart ad.
A kapela s námi bude naše kmenová, taková, jaká je i na většině nahrávek, tedy: klavír – Jiří Růžička, kontrabas – Vít Fiala, kytara – Jardas Friedl, bicí nástroje – Jan Linharta, saxofon – Sváťa Macák.

25.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Naučí pivaře, jak si uvařit chmelový nektar doma

Českobudějovická radost.
1 26

Motor předčil Kladno v produktivitě, na výhru mu stačilo dvanáct střel na branku

I taková je mateřská láska

České Budějovice – Vyživovací povinnost nic neříká 43leté ženě, která již několik let neplatí na své dítě. Policejní mluvčí Lenka Krausová upřesňuje: „Policisté z obvodního oddělení Suché Vrbné ženu podezírají ze spáchání trestného činu zanedbání povinné výživy. Dle dosavadního šetření neplní svou vyživovací povinnost na dítě od roku 2014 a dluží na výživném více než 55 000 korun.“

Padesátka na silnici vzbudila emoce

Němčice - Při průjezdu necelými šesti kilometry nově zrekonstruované silnice z Češnovic do Němčic musí řidiči hned na dvou místech u autobusových zastávek zpomalit na „padesátku“.

Veletrh Vzdělání a řemeslo začal

České Budějovice - Kováři, truhláři, sochaři i kadeřnice. Na českobudějovickém výstavišti ve středu začal 23. ročník veletrhu Vzdělání a řemeslo. Ten trvá do pátku a budoucím studentům napovídá, jaký obor studia zvolit.

Kam s šátkem si vybírám, říká Pavel Šporcl

České Budějovice /ROZHOVOR/– Místní rodák Pavel Šporcl, populární houslový virtuos známý šátkem „na piráta“ a modrými houslemi vydal své první vánoční album Christmas on the Blue violin, na němž spolupracoval s Královskou liverpoolskou filharmonií.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT