Talichova komorní filharmonie (TKF) je 
v konkursu. Rozhodl o tom 
23. března Městský soud v Praze. TKF podle informací v insolvenčním rejstříku dluží 
3,3 milionu korun, přičemž po lhůtě splatnosti jsou závazky za 2,8 milionu. Tento soukromý orchestr vede Jan Talich, který je zároveň šéfdirigentem Jihočeské komorní filharmonie (JKF). Vedení Jihočeského kraje považuje prohlášení konkursu za varování a nebezpečí.

TKF je obecně prospěšná společnost, insolvenční návrh podala sama loni 28. listopadu. „Bohužel poslední dvě manažerky dostaly orchestr velmi špatným spravováním do tak tragického finančního stavu, že nám nezbylo než vyhlásit insolvenci. Dělaly to tak špatně, že už se to nedá spravit. My chceme pokračovat dál, máme sponzory, kteří chtějí odkoupit značku, chceme se domluvit 
s insolvenčním správcem tak, abychom zaplatili dluhy státu, které vznikly. Nejvíc mě mrzí, že většina peněz jsou dluhy hráčům,“ řekl Jan Talich.

Jako poslední ředitelka pracovala pro TKF Dana Wagnerová. Její funkce zanikla podle insolvenčního návrhu loni 30. září, ale v obchodním rejstříku jako ředitelka stále figuruje. „Nechci se k tomu vůbec vyjadřovat, už tam nepracuji,“ řekla Dana Wagnerová, jež nyní působí na pražské HAMU.

Radní: Není to košer

Vedení Jihočeského kraje, který zřizuje JKF, o situaci – podle slov radního pro kulturu Tomeše Vytisky – ví dlouho. Šéf krajské kultury předpokládá, že tyto informace má i ředitel JKF Otakar Svoboda.

„Je to jakési varování: pozor, tady se děje něco, co není zrovna dvakrát košer. Jestliže se někdo dostane do existenčních problémů, je pak nebezpečí, že by se je pokusil řešit stylem, který vybočuje z běžných způsobů chování, a pak to znamená větší nebezpečí. Lidé, kteří mají za povinnost toho člověka řídit, musí vyvinout zvýšenou pozornost, aby se tato osobní situace nestala podnětem k tomu, aby ten člověk nechtěl řešit své problémy na úkor subjektu, který mu poskytuje práci,“ řekl krajský radní Tomeš Vytiska.

Tomeš Vytiska, radní Jihočeského kraje pro kulturu a školství.Mezi věřiteli TKF jsou státní firmy i jednotlivci. Například Pražská konzervatoř vyčíslila svoji pohledávku na 273 tisíc korun, dluhy za pronájmy nahlásily Český rozhlas nebo Národní divadlo. Ve velké míře dluží TKF svým hráčům plus hostům; v návrhu na insolvenci je také suma 150 000 korun pro Jana Talicha či 15 000 korun pro Lukáše Hurníka, který v letošní sezoně dělal pro JKF pořady pro děti. Jednání o přihlášených pohledávkách bude 10. června u Městského soudu v Praze.

„Zvažují se různá opatření jako trestní oznámení na manažerky. Teď je pro mě důležité, protože jsem ten orchestr vedl 20 let, aby to neskončilo jen kvůli neschopnosti nějaké ředitelky, která byla finančně negramotná. Napínáme síly, aby se to dostalo do normálních kolejí. Většina hráčů řekla, že oželí peníze a chce hrát dál. To mě těší,“ řekl Jan Talich, který TKF založil v roce 1992 a je jejím uměleckým ředitelem a dirigentem.

Možná rizika, která by konkurs mohl znamenat pro Jihočeskou komorní filharmonii, předestřel radní Tomeš Vytiska. O tom, zda kraj pošle do JKF speciální kontrolu hospodaření, ale zatím nejednal. Jan Talich podle slov radního není člověk, který rozhoduje o nakládání s penězi, to je věcí ředitele JKF.

„Ale pan Talich může být člověk, který může mít ve vztahu k finančním prostředkům, které jako kraj uvolňujeme, určité nároky. Pak je věcí pana ředitele, aby postoje pana Talicha řádným způsobem korigoval. Konkurs na TKF je věc nemilá a vyvolává pozornost. Kontroly hospodaření v organizacích, které zřizujeme, se plánují, ale může nastat situace, kdy se kraj dostane k závažným informacím, pak může kontrolu nařídit mimořádně,“ řekl Tomeš Vytiska.

Jihočeská komorní filharmonie na koncertě s názvem Cikánská fantazie, březen 2015.

Způsob, jakým Jihočeský kraj prověřuje hospodaření svých kulturních organizací, je pro všechny stejný. Informace o nakládání s penězi posílají čtvrtletně přes online program krajského úřadu.

„Pak tam chodí finanční úřad a jednou za rok až dva děláme my sami provozně–ekonomické kontroly. Kontrolní mechanismy jsou skutečně masivní,“ řekl František Chrastina, šéf krajských kulturních organizací.

To, že by se český orchestr dostal do konkursu, je výjimečné. Muzikolog Tomáš Kráčmar, který působil v zahraničí nebo také jako manažer Pardubické filharmonie, zmínil jen jeden případ.

„Napadá mě, jestli něco podobného nepotkalo Agon Orchestra. Ale jinak si nejsem vědom, že by se nějaký český orchestr dostal do insolvenčního řízení. Hlavně proto, že jsou to většinou příspěvkovky, a když se podobná situace blíží, tak zřizovatel zasáhne. Ani na západě si nejsem vědom konkrétního orchestru, který by něco takového potkalo,“ řekl Tomáš Kráčmar s tím, že na rozdíl od západní Evropy je 
v Čechách relativně novou věcí existence soukromých orchestrů typu TKF.

On sám pracovně pobýval 
v Německu, Velké Británii či Švýcarsku a jen jednou narazil na srovnatelný případ. „Vím, že ve Švýcarsku se podobný problém řešil, ale tak, že se orchestr stal volným sdružením, které se čas od času sejde, nebyli to hráči na plný úvazek," řekl Tomáš Kráčmar.