Jednu vraždu zinscenoval loni v dětském bazénku budějovické plovárny, druhou teď v Malém divadle. Mikoláš Tyc, čerstvý absolvent režie na DAMU, se po třech měsících vrací do Jihočeského divadla a opět to nebude žádná 'zívačka'. Vedení činohry mu nabídlo polskou crazy romantickou komedii Lov na losa, komický příběh mladé dvojice, který chvílemi balancuje na hraně černého humoru. Jihočeské publikum ho spatří v české premiéře v pátek od 19.30 hodin.

Polský dramatik Michał Walczak (32) začíná dle pravidel romantiky: chaotický a lehce hysterický veterinář Konrád chce požádat rodiče své snoubenky Elizy o ruku. Úsměvně nervózní přípravy před příchodem jejího otce, bývalého generála a komunisty, ale naruší návštěva dívčina exmilence. Jmenuje se Jaroslav Past, což v angličtině znamená minulost. Ta zaťuká na dveře Elizy. Mladý pár ji pustí dovnitř a v první scéně narušitele umlátí. Svižný kolotoč událostí plný nadsázky a vtipu, při němž divák takřka nemusí přemýšlet, se roztáčí…

Komedie s bonmoty

„Je to opravdu situační komedie i ve smyslu bonmotů. To, co by Ibsen vyprávěl tak, že mladý pár se chce vzít, ale dole probublává, že je tam ještě nějaký přítel a musí ho zabít v sobě, aby spolu mohli dál žít, tady autor předvede jako uskutečněnou metaforou na scéně. Milenec jim tam zůstane ležet jako obrovská hromada, o kterou pečují, občas ožije, a dokud se ho nezbaví, bude ve vztahu stále překážet,“ přiblížil dramaturg Milan Šotek.
Walczak podle něj miluje komiksy, takže ve hře se často scénu od scény zcela změní motivace postav a není to třeba psychologicky zdůvodňovat.

„Není to kostlivec ve skříni, ale mrtvola ve skříni. Na hře je zajímavé, že autor používá kontroverzní témata vyrovnání se s minulostí nebo metody StB, ale protože je to sitcom, celou dobu tyhle hrozně vážné věci ironizuje a dělá si z nich chytrou legraci,“ popsal Tyc.
Mladou psycholožku Elizu ztvární Dana Verzichová. Do děje vstupuje s tím, že má vše nalajnované a zásnuby proběhnou. „Pak se jí to postupně rozpadne, neví, jestli chce Pasta, nebo Konráda. Hře by se mohli zasmát všichni, situace jsou ze života,“ řekla herečka.

Vývoj její postavy kopíruje i scéna. Na začátku je černobíle upjatá, to ovšem rozčísne Past, kterému rozrazí hlavu a vystříkne krev. Končí se výpravnou pohádkou v lesní hájence s kostýmem Červené karkulky a skutečným lovem losa.

Jako inspirace Přátelé

Martin Hruška, jenž dostal roli zamordovaného bývalého, se těší do Malého divadla, kde hraje moc rád. „Ať už to byl Osiřelý západ nebo Mrzák inishmaanský. Stýskalo se mi, protože je to prostor, kde máte diváky na několik centimetrů. Jsem rád, že jsem se vrátil k žánru komedie, a myslím, že je dobře napsaná,“ zmínil herec.

Naopak žánr, který si ještě nevyzkoušel, znamená losí lov pro Pavla Oubrama (Konrád), který se do povědomí zapsal spíše vážnými rolemi Kašpara Hausera či otce Welshe z Osiřelého západu. Pro inspiraci sledoval třeba sitcom Přátelé.

„Nejsložitější je, že má neustále velké střihy: chvilku je z něčeho vyděšený, chvilku zase na koni. Do toho všeho se dostává, protože Elizu hrozně miluje a je schopen udělat vše pro to, aby ji získal, ale stále vznikají situace, které mu to kazí,“ uvažoval o své postavě Pavel Oubram. Při jejím hledání bral hodně ze sebe, zjistil totiž, že podobně jako Konrád nezvládá některé situace sebevědomě.

Michał Walczak je jeden z nejvýraznějších nových polských dramatiků. „U jeho her lze postřehnout společné téma přechodu z jedné životní fáze do druhé. Na mladé lidi jsou kladeny určité nároky a oni jim nejsou schopni dostát,“ shrnul překladatel hry Jiří Vondráček.