Kromě místní hospůdky a vesnické školy, kde příchodem nového učitele padla minulý týden první klapka filmu, využívá filmový štáb především autenticky vyhlížející typický jihočeský statek, který vyrostl ze sádry a dřeva na břehu nedalekého rybníka Pančár. Právě ten splňuje požadavky filmařů na prostory, do kterých by se vešel velký kamerový jeřáb a veškerá osvětlovací technika. K vytvoření věrného obrazu zemědělského hospodářství nechybí stádo krav, seník, housata nebo čerstvě narozené telátko. Na dvůr a přilehlé okolí nasázeli zahradníci a dekoratéři mezi dlažbu cesty plevel a kopřivy, které udržují pravidelnými zálivkami v potřebné svěží podobě.

Propojení mezi lidmi a prostředím venkova

Důkazem, že nejen v zákulisí filmování tady velmi úzce spolu lidé a prostředí souvisí, jsou protagonisté vedlejších rolí, kteří se vyprofilovali z místních obyvatel. Tak objevil Sláma do role dospívajícího syna v nedalekém odborném učilišti Ladislava Šedivého nebo zapojil do některých scén místního domorodce Františka se ženou Aničkou.


„Vedle předních postav Pavla Lišky a Zuzany Bydžovské je hlavním hrdinou příběhu rybník Pančár a jeho uchvacující krása,“ vyznal se Bohdan Sláma. Podle jeho slov se ve scénáři, který vznikal asi půldruhého roku, prolínají různé osudy různých lidí, které sám potkává. „Ale to je jen podhoubí. Ačkoli je ten příběh fikce, vychází z reality a z faktu, jak svět vnímám já. Fikce mě zajímá jako téma obecně, každý potřebuje mít někoho rád, každá láska chce mít odezvu, a když ta odezva chybí, je to bolestná situace. Ale je třeba se s tím vyrovnat a přinést vztah, který může dávat oběma stranám něco dobrého. Je to dramatický příběh, který vypráví, jak je život bohatý tím, že má své komické i tragické stránky promíchané,“ upřesnil režisér a dodal, že právě komediálním prvkům se nevyhýbá.

Osobitá statkářka a do přírody zahleděný učitel

To ostatně možná napovídá obsazení hlavních rolí Vesnického učitele. „Se Zuzanou Bydžovskou jsem toužil vždy pracovat. Myslím, že je fantastická herečka, fascinuje mě i jako bytost, její spontánnost a obrovská citová hloubka jsou věci, které mě vedly k postavě Marie,“ prozradil k figuře statkářky, které psal údajně scénář na míru, režisér.


Učitele přicházejícího z velkoměsta, kde nebyl schopen navázat vztah, do venkovského prostředí, který v samotě v jakémsi souznění s přírodou hledá vnitřní klid a potažmo sám sebe, ztvárňuje Pavel Liška. „Určitý vnitřní pocit z té postavy mám, něco o tom vím, ale je to vždy pro mě velkým očekáváním. Nikdy moc nechci začínat těžkou scénou, ale stalo se, takže jsem do toho skočil po hlavě, ale byl jsem trochu nervózní,“ přiznává Pavel Liška a dodává, že právě v Divokých včelách takovou náročnější scénou se natáčení rozjíždělo. Za zásadní věc, se kterou se v postavě učitele biologie bude muset poprat, považuje samotnou vědu. „Moje učitelování je spíše intuitivní, ale postava učitele je dost hluboko ponořená a zahleděná do přírody a mně je toto téma trochu vzdálené. Spíš jde o to, přemýšlet adekvátně za postavu, která si všímá jiných věcí než já a pozastavuje se nad něčím jiným než já,“ říká držitel Českého lva 2005 za nejlepší herecký výkon ve Slámově filmu Štěstí.

Na jihu Čech je Liška téměř pečený vařený

Volně navazující část úspěšné trilogie vidí především ve společném tématu lidského dospívání a hledání lásky sebe sama ve vtazích k druhým.
„Ve Včelách byl Luboš na hranici přemýšlení o věcech, které viděl reálně vzhledem ke svému věku, ve Štěstí to byl hotový člověk, ačkoli se zdál na první pohled puberťák, tak byl velmi schopný a silný; a tady je to dospělý člověk s problémy trochu jiného ražení,“ vysvětluje Liška, který spolupracuje na filmech spolu s režisérem Bohdanem Slámou už od okamžiku, kdy se příběh rodí. „Tentokrát jsme sice dostali scénář už napsaný do konkrétní podoby, ale s Bohdanem o tom společně přemýšlíme a mluvíme. Jsem u něho posledních pět let pečený vařený, dokonce tady mám také malé sídlo – takovou cirkusáckou maringotku,“ říká s úsměvem Liška.


Film, který se bude v jižních Čechách natáčet do poloviny července, v září v německých ateliérech a v Praze, vzniká ve francouzsko – německé koprodukci, by měl jít do kin v říjnu roku 2008.