Na sto padesát vystupujících umělců, dva sólisté Metropolitní opery, padesátka lidí umělecko-technického personálu v servisních týmech obnáší koprodukční projekt Jihočeského divadla s mezinárodním festivalem Český Krumlov – opera Giuseppe Verdiho Síla osudu, kterou uvidí diváci před otáčivým hledištěm v předpremiéře už v pátek večer.

Předvedení tohoto pro Verdiho netypického a jednoho z nejlepších děl se v hlavních úlohách účastní korejská sopranistka Kyunghe La, která bude zpívat Donu Leonoru di Vargas, v roli Dona Alvara se představí tenorista Metropolitní opery s kubánským původem Raúl Melo. Orchestr ukrytý v Belárii a pěvce na scéně zámecké zahrady budou za pomoci obrazu a zvuku přenášeného prostřednictvím kamer a zvukové techniky řídit střídavě dirigent Jihočeského divadla Martin Peschík a dirigent Metropolitní opery v New Yorku John Keenan.

Dirigent, pro kterého bude provedení Síly osudu poprvé inscenované, poprvé se zmiňovanými sólisty a poprvé v netradičním exteriéru vlastně „premiérou na třetí“ po čtrnáctidenním působení v Českém Krumlově uvedl, že se mu se sólisty, orchestrem, sborem i netradičním prostředím daří sžít.

„Když přišla původní nabídka, myslel jsem, že to bude koncertní uvedení opery. Pak jsem se dozvěděl, že bude šest vystoupení se dvěma dirigenty, poté jsem obdržel fotografie z otáčivého hlediště, o čemž jsem v Americe nikdy předtím nic neslyšel. Vůbec jsem si nedovedl představit, kde bude orchestr.

Až tady mi dirigent Martin Pešík prozradil, že je daleko od zpěváků,“ prozradil a podotkl, že dirigování je důkazem existující telepatie. „Cítím zpěváky přes techniku – přes kamery a reproduktor, a dokáži pro ně orchestr nastavit. Stejně tak musím ten ansámbl citlivě vést. S orchestrem, který má veškerý potenciál, který u vás potřebujete, i sborem jsem velmi spokojen,“ zmínil Keenan. S režisérem inscenace Josefem Průdkem se shodli, že pro zpěváky je obtížné bez dlouhého inscenování mít v roli sebevědomí.

„Nerozhoduje, jak velký aparát rozaranžuji po prostoru, ale rozhodující je intenzivní vnitřní náboj představitelů i sboru jako tělesa. Je důležité, aby se z toho prostého příběhu stal příběh osudový. Teprve opakováním a získáváním jistoty získává umělec vlastní sebedůvěru a ta umožní uvolnit emoce bez zábran a obav, ale já už dnes obdivuji, jak v krátkém čase sólisté získávají přesvědčivost svého výrazu,“ zdůraznil režisér představení Josef Průdek a jeho slova potvrdil také šéf opery Jihočeského divadla Miloslav Veselý: „Obávali jsme se, že to bude lepší herecký koncert, ale vidíme, že jsou nejen nandanými zpěváky, ale i herci.“

Podle slov ředitele festivalu Jaromíra Boháče jsou právě zkušenosti zahraničních interpretů tou nejlepší reklamou a mohou mít význam i pro budoucí diskusi nad existencí otáčivého hlediště v Krumlově. „Přeji si, abychom šest představení odehráli tak, jak jsme naplánovali. Mrzelo by mě, kdybychom museli uvést koncertní verzi v zámecké jízdárně, která bude od soboty připravena pro mokrou variantu,“ uzavřel Boháč.