On jako gynekolog, který musí přezkoumat penis Ondřeje Vetchého, ona jako energická zdravotní sestra střihu Jany Hlaváčové z Básníků. Jihočeské divadlo si připsalo významný úspěch: hned dva jeho členy, ředitele Jiřího Šestáka a Věru Hlaváčkovu, obsadil do svého nového filmu Nevinnost režisér Jan Hřebejk. A zdaleka nejde o role epizodní.

Postavu Hlaváčkové dopsal dokonce narychlo do scénáře až měsíc před natáčením. Herečka ho totiž oslovila ve hře Očištění, na kterou zašel s jejím autorem a svým spolužákem z FAMU, Petrem Zelenkou, na Novou scénu Národního divadla v Praze.

„Přestože tam mám úplně malou roli, tak si mě asi všiml. Udělal konkurs, bylo nás tam docela dost a v castingu mi říkali, že se na mě ptal,“ líčí herečka s tím, že konkurs trval deset minut. Před ním si ještě prožila nervy, protože v Praze s autem zabloudila, 'hystericky plakala' a na místo určení ji odnavigovala policie.

Vyhrála přirozeností

Za týden se dozvěděla, že roli dostane, a další týden už točila. „Měla jsem neuvěřitelnou radost! Zaprvé mám moc rád pana Hřebejka, zadruhé mi přijde úžasné, když si vás takový režisér vůbec všimne na jevišti a vybere, když jste naprosto neznámá herečka z Jihočeského divadla, nijak oslnivě krásná a mladá,“ popisuje své pocity. Posléze se dozvěděla, že vyhrála tím, jak byla přirozená.

Díky Očištění se do Nevinnosti dostal i Jiří Šesták. Tomu produkční rovnou roli nabídli. S radostí přijal i proto, že ho lákalo potkat svého dobrého kamaráda Vetchého. A když zjistil, že mu má coby gynekolog přeměřit jeho mužství, hned mu volal. „Byl jsem škodolibý a řekl mu, že budu hlásit samá malá čísla, aby si nemyslel, že přeleze dvouciferný výsledek,“ usmívá se Šesták.

S Vetchým se rychle sblížila i Hlaváčková, jež s ním natáčela scénu, kdy spolu jako doktor a sestra vedou rozhovor. Podle ní nemá žádné manýry. „Okamžitě jsme si padli do noty. Byla to velká legrace a pak jsme si říkali, že jsme dobří parťáci,“ vzpomíná.

První z pěti natáčecích dnů loni v září prožívala ovšem hroznou trému. Měla natočit sice jen dvě věty, ale uvědomila si, jak je důležité, aby nezkazila záběr, který připravují desítky lidí.

Psychický tlak

„Byl to hrozný psychický tlak. Ale pan Hřebejk mě chválil, pan Vetchý byl milý, a tak jsme žertovali, že jsem se přestala bát. A potkala jsem tam lidi, které dobře znám: Alenku Mihulovou, s tou jsem studovala, dlouhou jsme se neviděly, tak jsme hodiny švitořily, a Hynka Čermáka, hráli jsme tady v divadle u Sergeje Fedotova Večer tříkrálový, já Olivii a on mého šaška,“ vysvětluje.

Jediný zádrhel nastal při prvním dni, musela se naučit, která kamera ji zabírá. Druhý den, kdy točila větší dialog, už ho zvládla na 'první dobrou'. „Byl to větší kus textu a to je moje parketa,“ podotýká.

Jiří Šesták opakuje při popisu natáčení slovo příjemné. Bral to jako zpestření své manažerské práce. „Samotná scéna byla ovšem veselá, Ondřeje jsme si dobírali, trápili ho, ale bylo to decentní. S panem Hřebejkem jsme se pak potkali i soukromě, byl bych rád, kdybychom se domluvili na nějaké divadelní spolupráci,“ říká.

Z Hřebejka byla nadšená i Hlaváčková. „Je celý umělecký, vyzařuje to, jak je zanícený a ponořený v té věci,“ doplňuje herečka, kterou oslovilo i téma filmu, sexuální zneužívání dětí. Jednak má 13letou dceru, o kterou se bojí, a jednak se podobných případů poslední dobou objevilo nemálo. „Ti lidé jsou nemocní a považuji za naprosto šílené, že náš právní systém je nechává chodit po světě,“ zdůrazňuje.

Sestru hrála poprvé

Zatímco Šesták se už objevil například v Menzelově snímku Obsluhoval jsem anglického krále, pro Hlaváčkovou to byla první velká filmová příležitost. Má za sebou sice TV inscenaci Vražda visí na vlásku a drama Kariéra s Markem Vašutem, tam ovšem měla jen epizodní roličku. Zdravotní sestru ani lékařku dokonce nehrála ani v divadle. A jak se jí tedy líbila uniforma?

„Říkala jsem si, jak se mi v tom oblečení nedobře chodí, že sestřičky jsou v těch šatičkách takové nahé. Radši bych hrála doktorku, která má dlouhé bílé kalhoty a plášť,“ uzavírá se smíchem.

Nový film Jana Hřebejka Nevinnost líčí příběh uznávaného lékaře a milovaného otce i manžela, jenž je obviněn, že sexuálně zneužil nezletilou pacientku. Ze dne na den tak vyměnil dobrou adresu za celu ve věznici. „Náš film vypráví o lásce. Je tu láska rodičovská, láska dítěte k rodičům, láska manželská, přátelská, uražená a zrazená, láska nerovná, láska posedlá, vymyšlená, vylhaná, láska zakázaná, láska mimo zákon a láska člověka k člověku,“ říká Hřebejk. Scénář napsal Petr Jarchovský, hlavní role hrají Ondřej Vetchý a Aňa Geislerová, po 25 letech se na plátna vrací Luděk Munzar jako hlava rodinného klanu. K jižním Čechám má Hřebejk blízko. Rád jezdím do Prášil na Šumavě, do Českého Krumlova, do Poněšic u Hluboké či k Václavu Koubkovi do Chotěmic.