Expozice nazvaná Šumavské proměny zachycující nejen krajinu, ale i duchovní svět a život lidí v tomto prostoru, tak volně navazuje na akce, které v rámci oslav Roku Karla Klostermanna vyvrcholí v září tohoto rozsáhlou výstavou v Jihočeském muzeu.

„Chtěl jsem zachytit jednotlivé lokality v proměnách času i umělecké úrovně. Se Šumavou se teď roztrhl pytel, takže získat zápůjčky z veřejných institucí vůbec nebylo jednoduché,“ říká kurátor výstavy a milovník výtvarného umění přelomu století Hynek Rulíšek. Problémem bylo podle jeho slov například získat čtyři obrazy s vyobrazením Plešného jezera, obrazy Pramene Vltavy neměly zase dostatečnou kvalitu.

„Některé sbírky, jako například v sušickém muzeu, nebyly ještě nedávno utříděné, protože tam řádila zjara vichřice a odnesla střechu, takže se v první řadě celý depozitář zachraňoval. Musel jsem jít po jednotlivých regálech, ale díky tomu jsem našel třeba Slatě od Antonína Hudečka. To jsem vůbec nečekal, že bych mohl najít,“ prozrazuje Rulíšek s tím, že exponáty přispělo několik institucí západočeských, jihočeských muzeí i Národní galerie. Pod šedesáti obrazy a čtyřiatřiceti grafikami a kresbami, které vznikaly nejrůznějšími technikami od olejomalby, přes perokresby a kresby temperou, jsou podepsáni jak známé osobnosti výtvarného světa jako například Bedřich Havránek, Alois Bubák, Eduard Herold, Antonín Chittussi, tak ne tolik známí regionální lokální umělci.

Zadní část posledního patra galerie patří abstraktním pracím moderních malířů, kde přesné lokace nejsou tolik patrné. Samozřejmě, že nechybí ani tajemná Šumava váchalovská, a to dokonce v zajímavém originálním kousku. „Podařilo se nám z knihovny Státního zámku Hluboká nad Vltavou získat vázané vydání označené písmenem A Váchalovy Šumavy umírající a romantické. Jinak se objevuje tento unikát pouze po volných listech,“ uzavřel Rulíšek.


Výstavu, která potrvá až do 7. září, doprovází katalog s reprodukcemi prezentovaných exponátů a medailony autorů.