Jak to vypadalo v opuštěném ateliéru rodiny Seidelů v Českém Krumlově, než ho převzali noví správci, kde tu ležela vzácná díla fotografů a co se skrývalo na tisícovkách negativů? To přibližují dvě knihy, které v letošním roce vydalo Muzeum Fotoateliér Seidel. Doplnilo tím úspěšný projekt digitalizace sbírek a zpřístupnění všech snímků na internetu.

První publikace má podtitul Fotografická paměť generací. Ve 120 snímcích nabízí průřez dochovaným archivem fotografické firmy Seidel. „Myslíme si, že ať už je technika na sebelepší úrovni, fotografie patří na papír. Chceme tedy v tištěné podobě připomenout dílo otce a syna Seidelových. I když do knihy se vešla jen necelá promile toho, co už máme v databance na webových stránkách," uvedl Miroslav Reitinger, ředitel Českokrumlovského rozvojového fondu, který muzeum spravuje.

Jednotlivé snímky do knihy vybral a seřadil fotograf Michal Tůma. Ten se snažil obsáhnout celou šíři práce svých předchůdců, především se ale rozhodoval podle citu. „I ve své tvorbě vždy pracuji ve formě cyklů, jeden snímek mi  nestačí, takže publikaci jsem dával dohromady podobně. Fotografie jsem si rozložil a sestavoval je do určitých celků podle obsahu. Tvořil jsem z nich jakýsi film, aby k sobě všechno dobře šlo," popsal.

Kniha je proto nakonec rozdělená do několika kapitol. Objevují se zde portréty, skupiny, města, krajiny, řemesla i reportážní záběry. Na Michala Tůmu největší dojem udělaly portréty, protože se jim sám hodně věnuje. „Některé páry jsou na fotografiích z ateliéru úžasné. Škoda, že dneska už nežijí a člověk si s nimi nemůže popovídat," dodal.

Stále nová odhalení

Ke každému snímku se zaměstnanci muzea snažili dodat popisky. Mohli však uvést pouze to, co se zachovalo na samotných negativech nebo 
v zakázkové knize. U některých snímků není známé, kdy vznikly nebo koho zachycují.

To se ale může ještě změnit. Již při prvním zveřejnění archivu na jaře letošního roku například lidé na dosud anonymní fotografii z kostela poznali varhanici Marii Staňkovou. Devadesátiletá obyvatelka Českého Krumlova si nakonec snímek vyzvedla a byla velmi překvapená, že ji před mnoha lety Seidel vyfotil.

Druhá publikace, kterou muzeum letos vydalo, dostala podtitul Poodhalené tajemství. Podle Miroslava Reitingera se jedná o jakousi kroniku vzkříšení fotoateliéru poté, co jej od švagra Františka Seidela převzal Českokrumlovský rozvojový fond. „Je tam například fotografie 
z roku 2005, která ukazuje, jak to v domě vypadalo, když jsme tam poprvé vstoupili. Ateliér připomínal spíše skladiště, ale našli jsme spoustu cenných předmětů," uvedl. Největší překvapení čekalo na půdě, kde bylo kromě lyží, saní či sena ohromující množství skleněných negativů v pečlivě očíslovaných krabičkách.

Obnovu domu oceňuje i architekt David Vávra. „Před námi se objevil zázrak. Těsný dotek nejen fotografické historie, ale autentických detailů, nábytku, výmalby jako před sto lety. Ateliér Seidel navíc není muzeální uzavřenou kapitolou, ale stále hořící jiskrou inspirace. Tisíce fotografií mohou stále přinášet  nová a nová rozuzlení příběhů," píše v úvodu knihy.

Kromě toho obsahuje publikace informace o rodině Seidelů a ukázky prací Josefa i Františka. Oba by si však podle Michala Tůmy zasloužili ještě větší pozornost. „Bylo by hezké vytvořit jejich monografii. Když si totiž uvědomíme, v jaké době fotografovali a jak byly tehdy omezené možnosti, je to úžasné," vysvětlil.