Minimálně pět let bude v Muzeu Jindřichohradecka expozice věnovaná letecké bitvě nad Jindřichohradeckem ze druhé světové války. Její ozdobou jsou zrekonstruované části letounu Focke-Wulf Fw 190, který se zřítil v srpnu 1944 při letecké bitvě americké letky a německé Luftwaffe u Otína.

Torzo letounu pomáhali v květnu vyzvedávat ze země členové jindřichohradeckého Klubu letecké historie, jejímž členem je i archeolog muzea Vladislav Burian. Stroj byl v hloubce pěti metrů téměř 70 let. Až letos se podařilo přesněji určit, kde by sestřelené letadlo mohlo ležet.

Některé části stroje prý byly téměř nepoškozené, jiné zase museli pracovníci Muzea Jindřichohradecka několik týdnů čistit a restaurovat.
Letoun expozice představuje ve dvou částech. Menší díly, jako třeba budíky, lidé uvidí v zasklené vitríně. Větší kusy, což jsou například list vrtule nebo blok motoru, leží volně v místnosti muzea. Doplnila je plastická mapa, aby si lidé mohli představit, jak zhruba vypadala letecká bitva na Jindřichohradecku v srpnu 1944.

Výstavu chtějí nadšenci z klubu navíc pravidelně obměňovat. „Každý rok se budeme snažit expozici něčím novým oživit a trochu ji změnit, aby se lidé stále nedívali na to samé,” řekl archeolog Vladislav Burian.

Pilot se katapultoval

Spolu s dalšími kolegy z klubu se pokusí zajistit pravidelný přísun nových objektů připomínajících leteckou bitvu z druhé světové války. Postupně budou obměňovat i vystavované části zrekonstruovaného letounu Focke-Wulf Fw 190, jelikož všechny komponenty se do prostor expozice najednou nevejdou.
Burian věří, že expozice věnovaná letecké bitvě nad Jindřichovým Hradcem a okolím vydrží v muzeu i déle než pět let. „Záleží na rozhodnutí ředitele a zájmu návštěvníků. Já si ale klidně dovedu představit, že by expozice věnovaná tomuto tématu mohla být otevřena i deset let,” doplnil Vladislav Burian.

Letecká bitva nad Jindřichohradeckem se uskutečnila v srpnu 1944. Pilot zmíněného letounu Hubert Engst se stačil při bitvě katapultovat, absolvoval potom ještě další letecké boje a válku přežil. Engst byl podle historiků vynikající stíhací pilot.

Na Jindřichohradecku se podle odborníků nachází pod zemí torzo ještě jednoho sestřeleného letadla. Klub historie letectví by jej v budoucnu rád nalezl a vyzvedl. Zbytky většiny strojů, které se nad územím tehdejšího protektorátu zřítily, však mířily zpátky do výroby. Němci z nich ke konci války, kdy měli nouzi o materiál, dělali zbraně nebo munici.