Obraz Starý muž s košem vajec, psem a kuchyňským náčiním a Rudolfovská madona. O dvě vzácná díla může přijít Alšova jihočeská galerie. O prvně zmíněné dílo se přihlásili potomci původní majitelky, plastika zase patří církvi. O malbě z roku 1628 se bude jednat třetí týden v září na ministerstvu kultury, o osudu sochy rozhodnou brzy krajští radní.

Autorem obrazu je holandský mistr Jacobsz Cornelius Delff. Galerie ho koupila v roce 1996 za 900 000 korun od českého občana, který ho necelý rok předtím pořídil v aukční síni Christies za 150 000 korun. Až poté se přišlo na to, že patří mezi zkonfiskované předměty.

„Oslovila nás advokátní agentura z Berlína, která zastupuje dvě sestry, osvojené dcery původní majitelky obrazu s tím, že jí byl zkonfiskován v roce 1940 poté, co Holandsko obsadila německá armáda a následně prodán. Rádi by s námi jednali o spravedlivém vyrovnání,“ řekl ředitel galerie Lubomír Bednář.

Případ předal zřizovateli, Jihočeskému kraji. A protože berlínští advokáti se odvolávají na závěry Washingtonské konference z roku 1998 a Terezínské z loňska, které řešily, jak nakládat se zabaveným majetkem, a Česko se k nim přihlásilo, obrátil se Bednář na ministerstvo kultury. To poskytne metodickou pomoc.

„Nemůžeme ale sanovat případnou finanční ztrátu galerie, nezřizujeme ji. Musí to vyřešit právníci a předpokládáme, že galerie obraz nabyla v dobré víře,“ reagoval mluvčí ministerstva Jan Cieslar.

Kraj vidí tři řešení

Jihočeský kraj vidí tři řešení. První: obraz vrátit. „Druhé je se s tou rodinou vyrovnat a třetí, že by se s ní měl vyrovnat stát nebo při vyrovnání pomoci: galerie obraz koupila v dobré víře. Pozoruhodné je, že z toho vypadl člověk, co ho za velmi nízkou částku koupil a vzápětí za velmi vysokou prodal,“ uvedla náměstkyně hejtmana Ivana Stráská.

Další postup se bude probírat ve třetí dekádě září u náměstkyně ministra Anny Matouškové. Podle Bednáře má problém téměř ryze právní charakter a galerie se přizpůsobí závěru analýz.

Právníci, které Deník oslovil, se kloní k verzi, že obraz galerii zůstane. Argumentují i tím, že musí být ochráněna dobrá víra nabyvatele díla.
„Jeví se mi to tak, že dědičky mají asi smůlu. Peníze, které se tam inkasovaly, nesouvisely s autorským právem, ale vlastnictvím obrazu a chtít dodatečně vypořádání po někom, kdo ho nabyl v dobré víře?“ okomentoval soudce Bohumil Vašák.

Druhý problém, který galerie řeší, je plastika Rudolfovské madony. Je součástí gotické sbírky, kterou získala od budějovického muzea. Madona pochází z rudolfovského kostela, kde ji objevili koncem 30. let. V roce 1956 nechala galerie zhotovit pro kostel sádrovou kopii s tím, že originál si nechá.

„Ničím to ale není doloženo. A římskokatolická farnost v Rudolfově žádá přiznat vlastnictví a uzavřít výpůjční smlouvu. Odvézt ji od nás ale nechtějí,“ popsal Bednář.

Galerie i kraj mají nyní právní analýzy. Podle nich se vlastnictví přiznat může i nemusí. „Je na kraji, co udělá, na obě věci jsou právní opory. V nejbližší době to půjde do rady,“ upřesnil Lubomír Bednář.

Peníze církev nechce

Kraj předpokládá, že socha v expozici zůstane. S farností se chce domluvit na dlouhodobé zápůjčce. „Řešili jsme variantu na pět let s opcí. Nechali jsme pečlivě projít archivy a budu doporučovat radě, aby zkonstatovala, že plastika je dál v majetku farnosti,“ prohlásil radní František Štangl.

Církev potvrdila, že se zápůjčkou by souhlasila, ale jen na základě výpůjční smlouvy. Tvrdí, že o peníze jí nejde.

„Jde nám o spravedlnost a pořádek. Nejedná se nám o nic jiného, než aby to bylo uvedeno právně do pořádku a jako vlastník uznána farnost,“ vysvětlil diecézní konzervátor Jiří Černý. Zápůjčku má církev navíc podloženou listinami z let 1949 a 1968.