Řidiči přitom mohou za tento přestupek zaplatit až dvoutisícovou pokutu a přijít o dva body.

„Používání pásů snižuje výrazným způsobem riziko zranění při dopravních nehodách. Přesto je u nás řidiči mívají zapnuté mnohem méně často než ve vyspělých zemích, například v USA,“ popisuje zástupce vedoucího budějovického dopravního inspektorátu nadporučík Antonín Ambrůžek.

Při nárazu do pevné překážky vzrůstá mnohonásobně váha cestujících i všech volně uložených předmětů ve vozidle. Například dvacetikilové dítě váží při nárazu v padesátikilometrové rychlosti 385 kilogramů. „Třeba plyšák, který váží normálně kilo a půl, má při nárazu hmotnost 29 kilogramů,“ upozorňuje Antonín Ambrůžek.

Řidiči, kteří si před jízdou zapnou bezpečnostní pás, snižují až osmkrát riziko zranění při dopravní nehodě. „Při vyšších rychlostech hodně pomáhají i airbagy, ale bez pásů je jejich používání velmi nebezpečné,“ varuje Ambrůžek.

Policejní statistiky hovoří i o takzvaných ekonomických ztrátách, které způsobí jedna smrtelná nehoda. Skládají se z přímých i nepřímých nákladů. Mezi ty přímé patří například zdravotní péče, administrativa či peníze pro pojišťovny. Mezi nepřímé pak výpočet ušlých roků života a sociálních dávek, které stát vyplácí pozůstalým například formou vdovského, nebo sirotčího důchodu. „Před šesti lety byly tyto ekonomické ztráty u jednoho člověka vypočítány na více než osm milionů korun a dnes je to ještě mnohem víc,“ vysvětluje Antonín Ambrůžek.

Pro všechny odpůrce bezpečnostních pásů má tento zkušený dopravní policista jedno doporučení. „Argumentace, že nepoužití pásů někomu zachránilo život, jsou naprosto scestné. Nejhorší pohled při nehodách je na mrtvé, nebo těžce zraněné dítě. V takových případech je pozdě na ,kdyby’ ,“ uzavírá.