„Nejnebezpečnější jsou silnice prvních tříd, protože řidiči zde jezdí maximální rychlostí, mnozí i rychleji.
A právě nepřiměřená rychlost je mezi šesti nejčastějšími příčinami smrtelných nehod," popisuje v rozhovoru pro náš Deník dopravní expert a krajský koordinátor BESIP Václav Kovář.

Jen za minulý týden jihočeská policie evidovala 80 nehod, to je v průměru 11 denně. Příčiny bývají vesměs stejné, v čem spatřujete východisko, jak tento počet snížit?

V prvé řadě považuji za východisko větší ukázněnost řidičů na silnicích. Je dokázané a nezpochybnitelné, že většina nehod je způsobena selháním lidského činitele. To znamená, že ovlivnění lidského činitele je pro nás tou nejpraktičtější cestou 
ke snížení nehodovosti.



Z uvedených 80 nehod jich deset způsobili řidiči pod vlivem alkoholu. Byl byste pro jejich přísnější postihování?
Určitě. Alkohol a v dnešní době i v čím dál tím větší míře jiné návykové látky, tedy drogy, se na nehodách výrazně podílejí. Je to záležitost, která za volant vůbec nepatří. Tyto prohřešky je třeba bez pardonu stíhat.

V sobotu se na Prachaticku zabil dvacetiletý řidič, o rok starší šofér týden předtím smrtelně zranil 45letého vozíčkáře v budějovické Vrbenské ulici. Je věk podstatným faktorem u tragických nehod?
Ano, věk je skutečně podstatným faktorem. Máme velmi velké procento, až kolem třiceti procent, fatálních nehod, které způsobí mladí řidiči. Za mladého řidiče považujeme toho, který má řidičský průkaz do pěti let od vydání. Velká většina těchto lidí se rekrutuje ze skupiny od 17 do 25 let.

Vy sám máte dlouholeté zkušenosti v autoškole. Jste pro zpřísnění pravidel výuky, případně více odjezděných hodin před získáním řidičského oprávnění?
Určitě bych byl pro zpřísnění pravidel. Tato zpřísněná pravidla se již delší dobu připravují na ministerstvu dopravy. Dá se říct, že jsou dnes již v podobě věcného záměru zákona, který by měl po projednání Poslaneckou sněmovnou a různých úpravách (těch se až skoro obávám, ale to je můj soukromý názor, třeba žádné úpravy nebudou) vstoupit v platnost.
Určitá aktivita v tomto směru byla již v loňském roce v Poslanecké sněmovně provedena, neboť návrh zákona byl projednán ve výborech, ale pak byla Poslanecká sněmovna v říjnu rozpuštěna 
a nově zvolena a tím pádem bude potřeba opětovně projednat tyto věci v Poslanecké sněmovně. Horizont je v současné chvíli těžko odhadnutelný.

Kromě řidičů jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků provozu cyklisté. Mohl byste shrnout, jak mohou cyklisté předcházet zbytečným úrazům na silnicích?

Cyklisté samozřejmě mohou předcházet zbytečným úrazům tím, že budou používat řádně vybavená kola včetně ochranných prostředků, jako jsou helmy či ochranné náloketníky a nákoleníky, to jsou prostředky, které mohou zabránit lehčím zraněním. Důležité je také uvědomit si, že 
i cyklista je řidič, byť nemotorového vozidla. Tím pádem se na něj vztahují povinnosti, které jsou obsaženy v zákoně 361 o silničním provozu. Také u cyklistů hraje velkou roli alkohol a mínění naší veřejnosti se často směruje tak, že pokud jedu na kole, mohu 
se napít. To ale není pravda, ani řidič nemotorového vozidla nesmí požít alkoholické nápoje.

Dalším závažným tématem jsou úrazy dětí. S blížícími se letními prázdninami zřejmě děti budou v ještě větším ohrožení. Mohl byste shrnout nejdůležitější doporučení pro děti, potažmo jejich rodiče?

Je třeba poučit se z minulosti. V loňském roce jsme měli usmrcení dětí jako cyklistů, chodců i spolucestujících
v motorových prostředcích. Je potřeba, aby si rodiče uvědomili, že pokud se dítě pohybuje na ulici jako chodec, rodiče musejí dohlédnout 
na to, aby se jejich ratolesti nepouštěly do různých her
a věnovali se provozu. Je dokázáno, že nejčastější problémy vznikají při náhlém vběhnutí dětí do vozovky. 
I když děti znají pravidla silničního provozu, snadno reagují na zavolání kamaráda 
a pak na všechna pravidla zapomínají.
Rodiče by proto měli děti opakovaně poučovat o bezpečnosti. U dětí - cyklistů je důležité, aby měly řádně vybavená kola včetně osvětlení a reflexních prvků a měly helmu. Není to jen okrasný doplněk, ale má to skutečně podstatný význam. Pro dítě je problematické, aby si samo dovybavilo kolo potřebnými doplňky, to je samozřejmě záležitostí rodičů. O prázdninách 
se děti často pohybují na silnicích i při snížené viditelnosti, a pak je řádné vybavení kola nezbytné. V autech je  třeba dohlédnout na poutání 
v autosedačkách u dětí do 150 centimetrů a 36 kilogramů váhy, pokud už jsou děti větší, musejí použít bezpečnostní pásy.

BESIP spolupracuje s policií 
na kampani Zastav jízdu smrti, chystáte i další akce, kde budete účastníky provozu seznamovat s pravidly bezpečnosti?
Ve spolupráci s policií i dalšími složkami integrovaného záchranného systému připravujeme i další velké akce. 
V sobotu 7. června budeme mít u zimního stadionu v Táboře Den s Besipem, o týden později (14. června) bude Den silniční bezpečnosti v areálu Automotoklubu v Českých Budějovicích, za další týden (21. června) se představíme
na akci v zoologické zahradě 
v Hluboké nad Vltavou. To je akce, na kterou se každoročně dostavuje velké množství lidí. Mimo to se budeme zúčastňovat policejních kontrol na silnicích.

Považujete policejní kontroly 
na silnicích za dostatečné, nebo byste uvítal častější dohled?
Samozřejmě bych byl pro častější dohled, ale znám personální stav policie a myslím si, že při počtech policistů nelze víc dělat. Zodpovědnost tak zůstává na řidičích.