Jakmile odbočil z hlavní silnice k poště, střetl se s Fiatem Brava, který vyjel z pravé strany z parkoviště. Za volantem seděl 39letý právník Daniel M. ze Zavadilky. Dopravní inspektorát nejprve označil za viníka druhého z mužů.

„Při jízdě po Barcalově ulici před křižovatkou této ulice s místní komunikací vedoucí k poště zapnul řidič Z. na motocyklu pravý ukazatel směru a plynule odbočil. Po najetí na přilehlou komunikaci ujel asi dva metry a v tu chvíli mu velice nečekaně vjel do dráhy Fiat Brava. Na vozidlo nestačil ihned zareagovat," uvedl v úředním záznamu policista Luboš Vrbata. Pavel Z. se domnívá, že druhý šofér měl dávat přednost proto, že vyjížděl z parkoviště, tedy účelové komunikace. Daniel M. však zastává zcela opačný názor. Proti rozhodnutí policie o spáchání přestupku se odvolal a za viníka označil Pavla Z. Ten prý jel příliš rychle a nedal mu přednost zprava. Řidič M. dále argumentoval tím, že policisté neměli pro své závěry dostatečné podklady a nevyslechli svědkyni, která v inkriminované době jela za ním.

„Domnívám se, že jsem vyjížděl z účelové komunikace na komunikaci stejné kategorie, kde platí tzv. pravidlo pravé ruky. Z žádného označení nelze dovodit, že by tomu mělo být jinak," řekl Daniel M. A právě v tom je takříkajíc zakopaný pes. Budějovický dopravní inženýr Pavel Valda z takzvaného pasportu komunikací skutečně zjistil, že odbočka z Barcalovy ulice k poště je označena zavádějícím způsobem. A to může působit problémy.

„Jestliže se jedná o účelovou komunikaci, měla by být spojnice pravé strany ulice Antonína Barcala a této komunikace označena na okrajích červenými směrovými sloupky. Značení na Barcalově ulici je rovněž zavádějící, neboť před vjezdem na parkoviště je u pravého okraje ulice svislá značka ‚Hlavní pozemní komunikace'. Z toho důvodu lze předpokládat, že bude následovat křižovatka s místní komunikací, nikoliv účelovou," konstatoval dopravní inženýr Valda. Potíž je i s pasportem komunikací. Jde totiž o interní dokument, kterým disponují správci a vlastníci komunikací, převážně tedy obce a města. Pro běžné řidiče a jiné účastníky provozu je tak v podstatě nedostupný.

Vlastníci silnic, na kterých je zavádějící nebo chybějící značení, přitom fakticky nenesou zodpovědnost či spoluúčast ani v případě, že zde dojde k nehodě. Našemu Deníku to potvrdil krajský koordinátor BESIP Václav Kovář. „Chybné značení je dost velkým problémem, který zaznamenáváme nejen tady v jižních Čechách, ale i v celé republice," řekl Václav Kovář.

Vlastníkem zmiňovaných komunikací je budějovický magistrát. Jeho správní odbor nakonec stíhá jako viníka původního poškozeného Pavla Z. „Při vjezdu na účelovou komunikaci nedal přednost v jízdě osobnímu vozidlu," zdůvodnil zodpovědný úředník Jaroslav Šaršok.