Motokrosová éra už je však minulostí. Nyní nositel slavného motoristického jména přesedlal na silnici. Jako trenér totiž pomáhá třiadvacetiletému Matěji Smržovi, jenž se po těžkém zranění dokázal obdivuhodně vrátit na závodní dráhu a patří do elitní desítky Poháru FIM stocksportů do 1000 ccm.

Zemenově spolupráci s týmem MS Racing, jehož barvy mladší z bratrů Smržových hájí, napomohla náhoda. „Potkali jsme se ve Strakonicích u pana Staši, který je legendou české silnice. Hodně jsem jezdil na cestovním motocyklu a přijel jsem si pro nějakou radu. Shodou okolností se tam objevil také Martin Smrž. Předtím jsme se vůbec neznali. Ale slovo dalo slovo a nakonec jsme se domluvili,“ vrací se k prvnímu setkání.

Poprvé v Misanu

Jako Smržův trenér působí Zemen už tři roky. „Poprvé jsem byl s týmem na závodech v Misanu. Z tribuny jsem pozorně sledoval Matějovu jízdu a snažil se najít věci, které by se daly vylepšit. Matěj byl v prvním momentu trochu nedůvěřivý, ale nakonec upravil nastavení motocyklu podle mé rady, což se osvědčilo.“

Nyní už je čtyřiačtyřicetiletý Zemen nedílnou součástí týmu a dohlíží jak na Smržovu přípravu, tak i na závodech pečuje o jeho motocykl Honda. „Hodně se věnujeme fyzičce. V zimě jsem jezdil každý den do Českých Budějovic a chodili jsme s Matějem cvičit. Trénujeme také na motokrosové motorce. Sice jsem celý život jezdil motokros, ale myslím, že mu mám co dát i ohledně jízdy na silničním stroji,“ je přesvědčen.

Matěje Smrže považuje ve třiadvaceti letech za stále mimořádně perspektivního závodníka. „Hodně ho přibrzdil těžký úraz v Maďarsku, při kterém málem přišel o život. Tři roky stál, zatímco jeho vrstevníci závodili a pochopitelně se vyjezdili. To je samozřejmě znát, ale Matějův jezdecký potenciál je velký. Objevují se u něj ještě chyby z nevyježděnosti, ale je pracovitý a jeho výkonnost stoupá,“ chválí svého svěřence.

Vedení týmu si Zemenovy služby nemůže vynachválit. Také o víkendu na závodě v Brně na všechno dohlížel a ladil motocykl se svědomitostí, která je mu vlastní. Kromě závodního týmu se ještě věnuje také svému pneuservisu. „Vedu ho spolu s manželkou a kolegou. Funguje dobře, takže není problém, když odjedu na závody,“ pochvaluje si.

Sám jezdec má ke svému trenérovi velkou důvěru. „Málokdy si někoho připustím k tělu a nechám si radit,“ přiznává Matěj Smrž. „S Arnoštem to ale začalo nenásilným způsobem a teď už si jen těžko umím představit, že bych bez něj jel kamkoliv na závody,“ přiznává.

Bývalý motokrosař dohlíží na svého svěřence prakticky celoročně. „V zimě spolu trénujeme a v sezoně se mnou jezdí na všechny závody i testování. Funguje to a dobře si rozumíme,“ pochvaluje si. „Probíráme spolu ježdění i závodnickou psychiku. Připravuje mi helmu, oblečení a dohlíží na přípravu motocyklu. Řešíme spolu úplně všechno,“ tvrdí. „O motocykl se starají i další mechanici, ale když chci nějakou změnu, tak to řeknu Arnymu a on se o všechno postará. Rozumíme si a on je takovým prostředníkem mezi mnou a ostatními mechaniky,“ vysvětluje.

V rámci zimní přípravy jezdí Matěj Smrž spolu s bratrem Jakubem na kondiční soustředění s atlety Dukly Praha. „Jinak ale za mnou Arnošt pravidelně dojíždí a cvičíme spolu. Přes zimu téměř každý den a k tomu ježdění na motokrosové motorce,“ popisuje náplň přípravy.

Kamarádský vztah

Přestože je mezi oběma o něco více než dvacetiletý věkový rozdíl, rozumí si prý velice dobře. „Arnošta beru především jako kámoše. Bavíme se spolu absolutně o všem,“ ujišťuje a s úsměvem dodává, že též o ženských. „Díky tomu, že je starší a má o hodně více zkušeností, tak se od něj mám pořád co učit. Dělám tak podstatně méně chyb. Všechno řeší v klidu a s přehledem, což se mně i vzhledem k věku ještě zdaleka tolik nedaří. Vztah máme opravdu vynikající,“ nemůže si Matěj Smrž vynachválit svého trenéra.