Velké jméno si udělal v Grand Prix i mistrovství světa superbiků. Poté motocyklový závodník Jakub Smrž (33 let) přestoupil do britského otevřeného šampionátu superbiků, kde bude v příštím roce začínat svou již pátou sezonu.

Ta minulá nevyzněla úplně na sto procent podle jeho představ. Konečné osmnácté místo, byť ve velice silné konkurenci, bylo méně, než sám očekával. „Čekal jsem od té sezony o hodně víc," přikývne.

Důvodem k optimismu byly už předsezónní testy, které se mu povedly parádně. „Na obou tratích, na kterých jsme byli testovat, jsem jel rychleji než kdokoliv předtím na superbiku z britského šampionátu. V Almerii nejel rychleji dokonce nikdo vůbec na srovnatelném stroji," vrací se ještě na samotný začátek letošního ročníku.

Jenže první ostré závody britského šampionátu přinesly vystřízlivění. „Najednou bylo všechno špatně," jen pokrčí rameny. „Začali jsme řešit nastavení motocyklu a dlouho jsme nevěděli, co s tím. Protloukali jsme se tím snad půl sezony. Vždycky se to třeba trochu zlepšilo, ale pořád to nebylo ono."

Nakonec Smržův tým Smiths Racing BMW zjistil, že problém je v elektronice. „Člověk, který nám ji dělal, překopal hodně zásadní věci. Do toho jsme ale my pochopitelně neviděli. Tím se však celá motorka kompletně rozhodila. Protože jsme ale nevěděli, že je problém v elektronice, tak jsme řešil podvozek, který jsme si kompletně rozházeli," popisuje starší z bratrské dvojice Smržových trable ze začátku letošního roku. „Celá sezona se pak nesla v tom duchu, že jsme pořád něco řešili a nastavovali," ještě teď kroutí hlavou.

Že skutečně nešlo o jezdecký problém, nejlépe dokumentují výsledku Jihočechových týmových kolegů. „Můj parťák z týmu z první poloviny sezony byl pořád o vteřinu až dvě na kolo pomalejší než já. Nakonec dospěl k tomu, že z týmu raději v polovině sezony odešel," vypráví Smrž.

Motocykl BMW po boku českobudějovického pilota poté zkusil loňský mistr Velké Británie v supersportech. „Přišel na jeden závod a také skončil hluboko v poli poražených," podotkne.

Na závěr sezony angažovalo vedení týmu trojnásobného mistra britských superbiků Japonce Ryuichi Kiyonariho. „Někde zajel o malinko lépe než, někde o malinko hůř. Bylo to tak plus minus stejné. Rychlejší jsem byl spíše já než on. Byla to ale celkově škoda. Lidé v týmu pracovali velmi dobře, motorka byla poskládaná z kvalitních komponentů a rozpočet jsme měli prakticky neomezený," posteskne si. „Mrzí mě to, protože všechno vypadalo dobře."

Týmová chemie ale nefungovala. „Bohužel to trošku rozbilo tým po lidské stránce. Jeho vedení bylo přesvědčeno, že z jeho strany je všechno super a chyba je na mé straně. Mechanici, kteří na motorce pracovali, pořádně nevěděli, v čem je problém. Stál jsem si ale za svým, že motocykl nefunguje tak, abych mohl jet lépe. Byť nějaké dílčí výsledky byly," přemítá.

Zatímco Smržova stáj se s technikou trápila, vývoj v ostatních týmech šel rychle dopředu. „Na každé trati se dostávalo pět i více lidí pod traťový rekord. Pod něj jsem se možná na polovině okruhů dostal i já. Kolikrát jsem zajel čas, se kterým bych byl loni v první řadě, ale letos jsem šel na start až jako dvanáctý. Celý seriál se hrozně zrychlil, což nám samozřejmě také nepomohlo," je si vědom. „Kdybych čistě hypoteticky letošní časy zajížděl před rokem, tak jsem byl loni do pátého místa. Konkurence šla hodně dopředu."

O předčasném odchodu z týmu prý Smrž vůbec neuvažoval. „Chtěl jsem dokázat, že chyba není na mé straně. Postupem času jsme se přece jen posunuli a byl jsem schopen jezdit kolem desátého místa. Začátek sezony byl ale opravdu tragický," je si vědom. „Štvalo mě to a nadšený jsem z toho rozhodně nebyl. Kdybych ale tým opustil, tak bych za prvé nic nevyřešil, a za druhé bych potvrdil vedení týmu, že chyba byla na mé straně. Během sezony jsem poctivě trénoval a dělal všechno pro to, aby výsledky byly co nejlepší," ujistí.

Po sezoně se cesty Jakuba Smrže a týmu Smiths Racing BMW celkem logicky rozešly. „Čekal jsem na vyjádření týmu. Jeho potenciál je takový, že by přesto všechno nebylo špatné tam zůstat. Navíc, když jsem tam rok strávil tím, že jsem nastavoval motorku. Oni se ale rozhodli jinak a informovali mě, že se mnou nepočítají. Snažím se být ke svému týmu vždycky loajální a bral jsem ho jako první variantu, i když postupem času jsem toto rozhodnutí bral docela s úlevou," připustí.

Nové angažmá zkušený závodník dlouho nehledal. V příštím roce pojede britský šampionát superbiků v barvách týmu PR Racing. Navíc se svým mladším bratrem Matějem, jenž ale bude startovat ve třídě Superstock 1000. „Zůstávám na motocyklu BMW s tím, že specifikace stroje bude trochu jiná než loni. Nedá se říct, jestli jsem si polepšil, nebo pohoršil. Je to prostě něco jiného. Papírově je tým vinou nižšího rozpočtu na horší úrovni než ten můj předcházející. Ale je to jedna z nejstarších stájí v Anglii. Jsou to srdcaři, kteří se radují z každého výsledku, pokroku a zlepšení. Atmosféra tam bude mnohem lepší," je přesvědčen.

V barvách PR Racing startoval už letos právě Matěj Smrž, ale vinou zranění toho moc neodjel. „Přesto s ním nadále počítají. Po lidské stránce by to mělo být na úplně jiné úrovni. Atmosféra v týmu je strašně důležitá," zdůrazní. „S bráchou si můžeme vzájemně pomoci. To je hodně důležité," chválí si.

Ve hře byla také varianta, že by oba bratři nastupovali v nejprestižnější třídě superbiků. „Pro tým je ale lepší, když bude mít zastoupení ve dvou třídách a bude tak větší šance uspět. Pro Matese bude výhoda mých znalostí tratí, které mám najeté podstatně více než on. Vzájemně si pomůžeme a podpoříme se. Budeme spolu cestovat, což je o hodně lepší, než když člověk do Anglie létá sám. Těším se na to," netají se Jakub Smrž spokojeností, že se po letech potká s bratrem v jednom týmu.