Proběhl letošní krajský přebor v motokrosu podle vašich představ?
V podstatě ano. Snad kromě prvního dubnového závodu v Pacově, kde byla slabší jezdecká účast kvůli počasí, když zima nenadále ještě vystrčila své růžky. Den před závodem totiž napadl sníh, který sice do druhého dne roztál, ale povrch tratě byl pravda hodně blátivý. Odvolat závod den před samotnou akcí nicméně dost dobře nešlo, někteří jezdci byli již na cestě do Pacova. Navíc bylo ze strany pořadatele vše na sto procent nachystáno. Dalších šest závodů seriálu již proběhlo v podstatě bez nějakých problémů. Důležité pro mě také je, že se celá sezóna obešla bez vážnějších zranění. Ta lehčí k motokrosu holt už tak nějak patří.

Je sedm závodů pro přebor optimální počet?
Sedm závodů je optimální počet. I vzhledem k počtu pořadatelů a tratí, které máme tady na jihu k dispozici. Jezdit pak víckrát na jednom místě není vhodné řešení. A odpovídající je to i vzhledem k rozpočtu střediska na sezónu. Nafukovací navíc není ani kalendář volných termínů, závody jednotlivých krajské přebory totiž nesmí termínově kolidovat. Seriálů krajských přeborů se u nás jede celkem pět. Ten náš jihočeský má specifikum v tom, že je jako jediný v rámci jednoho kraje, ostatní přebory sdružují jezdce třeba ze tří nebo i čtyř samosprávných krajů. Jsem pyšný na to, že si můžeme dovolit svůj samostatný krajský přebor.

Který závod se povedl nejlépe a byl naopak některý, na který byste raději zapomněl?
Potěšila mě jezdecká účast na druhém závodě v Kaplici, kde se sešel rekordní počet jezdců za několik let dozadu. Ale bylo to dáno také tím, že na zmíněném prvním klání v Pacově byla účast slabá, a tak byl ten kaplický pro hodně jezdců v podstatě první. Ti pak ale museli dohánět bodové manko během zbytku sezóny. Velice spokojen jsem byl též s posledním podnikem v Klukách u Písku. Výborně hodnocen byl i závod v Netolicích nebo druhý srpnový v Pacově. Ostatní také měly svou kvalitu, takže až na ten zmíněný zablácený na úvod v Pacově není důvod na špatné vzpomínky.

Jezdecká účast proti minulým rokům stoupá, drží se na stejné úrovni, nebo klesá?
Byla v průměru velice podobná té loňské. V porovnání se situací před pěti, deseti lety se ale drží v nadprůměru. Takže určitě spokojenost. Potěšitelný je i slušný nárůst v juniorských kategoriích. Na mladé jezdce bych se chtěl nejvíc soustředit i do budoucna, ale v tomto sportu obzvláště platí, že bez finančního zázemí a nadšení tatínků děti motokros provozovat nemohou. Důvod tkví především ve velké nebezpečnosti a finanční náročnosti tohoto sportu.

Co kvalita startovního pole? Produkuje přebor jihočeské jezdce pro mistrovství republiky?
Ve startovním poli sice nechybí pravidelní účastníci seniorského i juniorského mistrovství republiky, ale pro větší atraktivitu závodů bych samozřejmě uvítal vyšší počet takovýchto pilotů. Ti by však museli jezdit i z jiných krajů. Jinak má naše jihočeské středisko určitě hned několik jezdců, kteří mají úspěchy i v republikových soutěžích. Když pominu hlavní hvězdu českého motokrosu Martina Michka, který je také Jihočech, tak mezi juniorskými jezdci jsou to hned čtyři piloti, kteří byli letos úspěšní v juniorském šampionátu: Rudolf Plch, Jaroslav Strnad, Luděk Černý a Dominik Kučeřík.

Rozdělení do tříd odpovídá představám jezdců, činovníků i diváků?
Toto je trochu složitější téma. Rámcově jsou kategorie dané sportovní autoritou – Autoklubem ČR. Jednotlivá krajská střediska ale mají určité pole působnosti, co se týká například časového harmonogramu, slučování tříd nebo vyhlašování různých podkategorií. Nikdy však nelze plně uspokojit každou ze zmiňovaných skupin. Vše musí být o určitých kompromisech, samozřejmě při zohlednění motokrosového trendu. Jezdci by pochopitelně nejraději měli kategorií co nejvíce, aby každý měl šanci něco vyhrát. Tuto variantu by klidně uvítali i pořadatelé, aby jim jezdilo co nejvíce jezdců, neboť právě ze startovného pořadatelé žijí a poháry pro vítěze jim hradí středisko. Při slabší jezdecké účasti jezdců doplácí středisko pořadateli též startovné do počtu sto dvaceti jezdců. Diváci by naopak samozřejmě ocenili, kdyby všichni jezdili pokud možno pohromadě, protože jak se říká „divák chce na závodech vidět šroubky a krev“. Ale proto je tu opět vedení střediska, aby toto korigovalo i v rámci pravidel a bezpečnosti.

Proč se už druhým rokem nejel přebor v Jiníně a je možné, že se jihočeský seriál na tuto trať v budoucnu vrátí?
Jinín je také trochu složitější kapitola. Do roku 2014 šéfoval tomuto víceúčelovému motoristickému areálu pan Jan Strach. Vůči jeho autoritativnímu vedení mělo tehdy poměrně dost lidí výhrady. Včetně mě. Postupem času ale musím uznat, že závody tam za jeho působení měly skutečně vysokou kvalitu. A to na všech úrovních od krajského přeboru po mistrovství světa. To lze však poznat až tehdy, když je s čím srovnávat.

Jeho nástupcem se stal Erich Pour. Na práci Jana Stracha navázat nedokázal?
Jinínskou trať dostal do své správy začátkem roku 2015 za tak trochu podivných okolností jako člen Výkonného výboru Svazu motokrosu. Přistěhoval se v podstatě ze dne na den ze severu Čech, zcela neznalý místních poměrů. Myslím, že to nebyl ze strany Autoklubu dobrý krok. Závod jihočeského přeboru v sezóně 2015 byl na místě zrušen, protože zdaleka nebyl připraven v odpovídající kvalitě. A další roky se tam už ani jihočeský přebor nejel, protože zkrátka nedošlo k další dohodě mezi střediskem a novým provozovatelem. Autoklub České republiky nedávno koncem října rozhodl, že současného správce z Jinína odvolá. Kdo však bude jeho nástupcem, zatím není známo. Pevně ale doufám, že se napřesrok tato trať opět objeví v kalendáři jihočeského krajského přeboru, neboť se jedná skutečně o jeden z nejlepších motokrosových areálů u nás.

Slavnostní vyhlášení výsledků letos není jako dříve součástí posledního závodu, ale uskuteční se samostatně v sobotu v Chýnově? Není to zbytečně finančně náročné?
Vyhlášení seriálu se uskuteční v sobotu v kulturním domě v Chýnově a jsou k tomu hned dva důvody. Jednak přání jezdců, že by chtěli vyhlášení seriálu v separátním termínu po sezóně, aby mělo důstojnější charakter a bylo na něj více času. Tomu nahrál i příslib ze strany Autoklubu ČR, že letos navýší střediskům budget v podobě doplatku na konci sezóny, který zhruba odpovídal nákladům potřebným na vyhlášení sezóny. Bohužel se mi však nepodařilo z Autoklubu vydolovat termín vyplacení těchto peněz. Protože jsem to ale jezdcům již před sezónou slíbil, chci svůj slib dodržet a použiji na to peníze, které jsem od Autoklubu dostal jako jednorázovou sezónní odměnu za svou práci pro středisko. Podotýkám, že celoroční práce v oblasti vedení jihočeského motokrosového střediska je pro mě volnočasovou aktivitou, jinak normálně pracuji. Rozpočet na vyhlášení doplním ještě financemi od sponzorů a pak budu už jen doufat, že Autoklub splní své závazky. Alespoň dodatečně. Velice podobně jsou na tom bohužel i vedoucí ostatních motokrosových středisek.

Chystáte pro příští ročník přeboru nějaké zásadnější změny?
Nejprve musí proběhnout jednání na Autoklubu, kde se budeme ještě na sklonku letošního roku domlouvat na rámcových pravidlech pro motokros na sezónu 2018. K největším celoplošným změnám určitě bude patřit systém žádostí o licence, který bude nově zcela elektronický. Co se týká specifik pro náš přebor, bude pak následně v lednu zasedat sportovní komise jihočeského motokrosového střediska. Ta bude v rámci svých pravomocí hlasovat o navrhovaných změnách. Ať už se strany jejích sedmi členů, tak i přímo jezdců nebo manažerů týmů. Zatím mohu naznačit, že se to určitě bude týkat rozšíření postupového klíče ze tříd hobby do hlavních tříd MX1 a MX2. Bude se také jednat o vypsání zvlášť hodnocení kategorie žen, kterých na závody jezdí celkem dost.

Budete vy osobně pokračovat v čele jihočeského motokrosového střediska?
Motokros je krásný, dynamický sport a je mou celoživotní vášní. Určitě bych tedy nadále rád přispíval svou prací ke zkvalitnění úrovně této atraktivní sportovní disciplíny, a to nejen na jihu Čech. Funkce vedoucího krajského střediska není volitelná, do této funkce jmenuje dotyčného Autoklub České republiky. Pokud by však neměl dodržet závazky, které slíbil, tak bych se byl nucen vedení střediska na vlastní žádost vzdát. Na motokros bych ale rozhodně nezanevřel. Věnoval bych se nadále svému týmu Motosport Chýnov a pořádání vybraných závodů.