Neprožívá zrovna jednoduchou sezonu, ale teď o sobě dal opravdu pořádně vědět. Silniční motocyklový závodník Matěj Smrž (24 let) zazářil na předposledním závodě mezinárodního mistrovství Německa superbiků, který se uskutečnil na okruhu v nizozemském Assenu. V první finálové jízdě zvítězil, ve druhé dojel čtvrtý.
Mladšího z bratrů Smržových si vyžádal německý tým Inghart, ve kterém nahradil Nora Borre Andersena. „Dostali jsme doporučení od italských kolegů, abychom Matěje zkusili. S Andersenovými výsledky jsme nebyli spokojeni, proto jsme se rozhodli Matěje Smrže vyzkoušet,“ vysvětluje šéf týmu Ingo Härtel.
Matěj Smrž letos poprvé startuje v mistrovství světa třídy Supersport, kde se závodí na motocyklech o objemu do 600 ccm resp. tříválcích do 736 ccm, což je právě případ Smržova anglického stroje Triumf. Na premiérový bod ve světovém šampionátu letos ještě nedosáhl. Nejblíže k němu byl hned v úvodu sezony na australském Philip Islandu, kde skončil šestnáctý.
Hledali bratra
Zatím tak nedokázal navázat na své výborné výsledky o rok předtím v Poháru FIM kubatury Superstock 1000 (juniorská třída Superbike), kde obsadil celkové šesté místo, když zvítězil na francouzském okruhu v Magny Course a druhý byl na legendární Monze. „Šestistovky pro mě nejsou už vzhledem k mé postavě ideální třídou. Navíc jsem agresivnější typ jezdce a podstatně více mi vyhovují silnější superbiky,“ vysvětluje ambiciózní pilot.
Už tréninky v Assenu naznačily, že litrová Honda týmu Inghart bude pro Smrže tím správným sportovním náčiním. Hned v kvalifikaci obsadil druhé místo o pouhých 0,05 vteřiny za mistrem Německa Bauerem. „V depu z toho byl dost značný poprask. Organizátoři se dokonce byli v našem boxu podívat, jestli je v něm Matějův bratr Jakub a nejezdí místo něj na trati. Uklidnili se, až když ho viděli,“ směje se Matějův otec a manažer v jedné osobě. Hned také dodá perličku, že za jeho mladých let se občas stalo, že některý z rychlejších kamarádů odjel za toho pomalejšího nějaké kolo v kvalifikaci, aby mu pomohl do závodu. „Teď už to ale nepřipadá v úvahu,“ rázně odmítne.
Právě Smrž s Bauerem si to rozdali v první finálové jízdě. Dvanáct kol ze sedmnácti vypsaných měl navrch Bauer, ale pak mu český reprezentant odskočil a cílem projel jako vítěz s devítivteřinovým náskokem. A tak se na stupních vítězů hrála poprvé v historii německého šampionátu superbiků česká hymna.
Ve druhé jízdě Smržovi nevyšel ideálně start. „Odstartoval jsem asi šestý, ale nepovedla se mi první zatáčka, takže jsme začínal až kolem desátého místa,“ popisuje průběh druhé rozjížďky. Postupně se prodíral vpřed, ale zdržel se v boji ve skupince mezi čtvrtým až šestým místem. Nakonec závod dokončil jako čtvrtý. „Ve druhé jízdě jsem se cítil unavenější. Přece jenom nejsem zvyklý jezdit v průběhu odpoledne dva ostré závody. Výsledek mohl být ještě lepší, ale hodně jsem ztratil v soubojích se soupeři, kteří měli nepatrně rychlejší motocykly,“ vysvětlí.
Opustí supersporty
Výsledek to byl výborný, vždyť na start se postavilo 43 jezdců a mezi nimi velká jména, jako např. McWilliams, Meklau, Teuchert nebo již zmíněný Bauer. „Startovní pole bylo hodně vyrovnané. Za celé dva závody jsem prakticky nikoho nepředjížděl o kolo,“ všiml si. „Úroveň německých superbiků je opravdu vysoká,“ tvrdí.
Vzhledem k výbornému výsledku dostal Jihočech nabídku startovat v barvách týmu Inghart i v závěrečném závodě německého mistrovství 12. září na Hockenheimu.
V sezoně příští Smrž v každém případě opustí šestistovky. „Rozhodně pojedu superbiky. Asi ne hned mistrovství světa, ale ve hře je právě třeba německé mistrovství,“ věří. Není vyloučeno, že angažmá v německém týmu nemusí být jen dočasné. „V hypotetické rovině je ve hře fúze obou týmů, ale zatím je to ještě předčasné. Budeme jednat,“ naznačuje Martin Smrž.