Do sezony vstupoval mladší z bratrů Smržových bez nějakých velkých prohlášení, ale plně si byl vědom nejen svých jezdeckých kvalit, ale také zázemí týmu Inghart a továrního motocyklu KTM.

Úvodní závod německého šampionátu na Lausitziringu zvládl velice solidně, ale šesté a čtvrté místo ještě plně nesignalizovalo, že by měl atakovat úplnou špičku sledovaného seriálu. „Měli jsme hodně natestováno a nemyslím si, že to byl špatný vstup do sezony. Byl to můj první závod s motocyklem KTM. V obou jízdách jsem udělal stejnou chybu v první zatáčce po startu, když jsem se pokaždé nechal zavřít na vnitřku. První jízdu jsem začínal až na jedenáctém a druhou na sedmém místě,“ vrací se k úvodnímu závodu letošní sezony.

V první jízdě prožil v jejím závěru dramatický moment. „Prokousal jsem se až na čtvrté místo a v závěru jsem se pokoušel zaútočit na týmového kolegu Stefana Nebela. Měli jsme menší konflikt. Trochu jsem ho postrčil a oba jsme vjeli do štěrku. Naštěstí se vrátil a dojel třetí. Já jsem ztratil dvě místa a dojel šestý.“

Ve druhé jízdě dojel čtvrtý. „Po té první jsem byl dost utlumený. Vedení týmu nám před sezonou jasně naznačilo, že se mezi námi na trati nikdy nesmí nic stát. A hned v první jízdě, kdy kolega mohl dojet pro týmové pódium, jsem ho málem sestřelil,“ připomíná kritický moment. „Dva roky jsem byl v týmu sám a trošku jsem už pozapomněl na týmovou režii. Bral jsem Nebela jako každého jiného soupeře. On mi to v zatáčce zavřel a pak měl obtisklou moji gumnu na kombinéze. Když jsem si domyslel, co by se mohlo stát, že by tým přišel o jasné pódium, protože jsme měli velký náskok, tak to by asi bylo hodně zle. Druhou jízdu jsem tak odjel spíše na jistotu, aby se nic nestalo,“ připomíná vstup do sezony, po kterém se usadil na páté příčce průběžné klasifikace.

Druhý závod na Oscherslebenu se stal ale velký sólem mladšího ze Smržů. Vyhrál totiž nejen kvalifikaci, ale také obě finálové jízdy, a usadil se v čele průběžného pořadí. K tomu přidal i traťový rekord. „Byl to opravdu úspěšný víkend. Ale za životní závod to považovat nemohu,“ tvrdí pilot, jenž si nejvíce ve své kariéře váží vítězství v závodě Poháru FIM litrových superstocků v roce 2008 na francouzském okruhu Magny Cours. „To stavím nejvýš, ale ten Oschersleben byl určitě nejpovedenější celý víkend,“ rychle dodá.

Smržovi určitě prospělo, že byl na Oscherslebenu před závodem testovat. „Každý kilometr pro mě byl na nové motorce znát. Více jsem si na KTM zvykl a přineslo to výsledek,“ míní. „On ale nebyl špatný už ten první závod na Lausitzu, protože tam jsem v obou jízdách bojoval o bednu,“ připomene.
Stabilní formu potvrdil i na třetím závodě, který hostit Nürburgring. Opět si v kvalifikaci vybojoval pole position, ale první závod už mu tentokrát tolik štěstí nepřinesl. „Bojoval jsem o první místo, ale pak jsem zbytečně upadl. Nebyl jsem dost trpělivý a při předjížděcím manévru jsem spadl na přední kolo a bylo po nadějích,“ lituje Smrž, jenž se rázem v tabulce šampionátu propadl z prvního na čtvrté místo.

Ve druhé jízdě ale zabojoval, dokázal zvítězit a vzít si zpátky vedení v německém mistrovství. „Před druhou jízdou zapršelo a musel se tak odjet krátký desetiminutový trénink na mokré trati. Pršet ale přestalo a dráha začala osychat. V době, kdy odstartoval závod, tak bylo suchá zhruba ze šedesáti procent. Byla to docela kovbojka a nebyla nouze o smyky i pády. Naštěstí se mi povedl start a začínal jsem první. Pak mě sice předjel Teuchert, ale jezdil jsem pořád první a tři kola před koncem jsem se na první místo vrátil. Nakonec jsem vyhrál celkem v pohodě a díky tomu, že moji největší soupeři ztratili, tak jsem se vrátil i do čela průběžné klasifikace,“ komentuje vydařený závod.

Vedoucí pozice v průběžné klasifikaci je pro Smrže obrovskou motivací. „Obrovsky mě štve zbytečný předjížděcí manévr v prvním závodě, kdy jsem přišel o dvě místa a dojel až šestý. Jsou to závody a nedá se nějak úplně moc kalkulovat, ale o nějaké body jsem tam přišel zbytečně,“ sype si popel na hlavu. „Další věc, která mě hodně mrzí, je pád na Nürburgringu. Kdybych tam jel bez jakéhokoliv rizika, tak jsem dojel čtvrtý. To by bylo třináct bodů. Teď mám náskok pěti bodů, ale mohl jsem mít osmnáct. To by bylo příjemné a otvíral by se prostor pro nějaké případné chyby,“ zlobí se sám na sebe.
Německé mistrovství čítá osm závodů. Na každém se jedou dva závody. „To je ještě ve hře strašná spousta bodů,“ zdůrazní, ale zároveň připustí, že německý titul by ho mimořádně lákal. „To v každém případě. Také makám na tom, abych na něj dosáhl,“ ujistí.

Pokud by nakonec na kýženou metu dosáhl, byl by to historický úspěch. „KTM ještě německý titul v superbicích ještě nikdy neměla. Byli pouze vicemistři. Zároveň bych byl prvním Čechem, který německé mistrovství vyhrál,“ vypočítává Matěj Smrž, jenž byl tak předčil Bohumila Stašu mladšího, který byl před lety třetí ve třídě do 250 ccm. „Samozřejmě je to motivace i finanční,“ dodá.

Působení v továrním týmu KTM si nemůže vynachválit. „Často testujeme a hodně sedím na motorce. Nedá se to vůbec srovnat třeba s loňskem, kdy jsem prakticky jenom závodil. Tady se očekávají výsledky a tým také proto dělá maximum,“ má jasno.

Kromě závodění musí Matěj Smrž zvládnout ještě vedení firmy, kterou převzal od svého otce Martina. „Je fakt, že je toho dost. Když nejsem na závodech nebo na testech, kterých máme opravdu hodně, tak jsem v práci. Musíme se starat, protože peníze jsou třeba a nerostou na stromech. A k tomu samozřejmě rodina, která mi v závodění fandí,“ nemůže zapomenout na manželku a synka Matýska.

Čtvrtý závod se jede 19. června na Sachsenringu.