Nová výzva stojí před motocyklovým závodníkem Matějem Smržem. Po třech úspěšných sezonách v Poháru FIM litrových superstocků letos poprvé startuje v mistrovství světa supersportů do 600 ccm s motocyklem Triumph.
Jeho přechod do nové třídy byl tak trochu vynucený. „Superstocky je možné jezdit pouze do věku pětadvaceti let, což mi bude letos v prosinci. Tím pádem jsem byl nucen tuto třídu opustit,“ lituje.
Ze třídy Superstock 1000 odcházel Smrž s těžkým srdcem. „Docela se mi tam dařilo,“ připouští Jihočech, jenž loni obsadil v celkovém hodnocení Poháru FIM lichotivé šesté místo. „Jeden závod jsem vyhrál a jednou jsem byl druhý. Ale čtyři závody jsem také nedojel. Jinak to mohlo být ještě lepší,“ je přesvědčen.
Pokud by k tomu nebyl donucen z věkových důvodů, Superstocky by určitě neopouštěl. „Neměl bych jinak důvod měnit třídu,“ přikývne. „Pokud bych byl o měsíc mladší, mohl jsem zůstat…“
Supersporty jsou pro mladšího z bratrů Smržových novinkou. „Pokud jsem nechtěl jít kvalitativně dolů, tak existovaly prakticky jenom dvě varianty. Buď superbiky, nebo šestistovky supersporty,“ vysvětluje.
V mistrovství světa superbiků startuje Matějův starší bratr Jakub a tato kubatura by ho pochopitelně lákala. „Byly týmy, za které bych mohl jet, pokud bych tam přinesl finanční vklad. Stejně to udělal před dvěma roky brácha. Přešel z dvěstěpadesátek do superbiků, zaplatil peníze a jel. Nejel špatně, někdo si ho všiml, další rok jel zadarmo a nyní už jede za určitou úplatu. To je běžný postup, ale je třeba mít k dispozici dost velké množství peněz.“
Druhou verzí byly supersporty. „To bylo podstatně levnější. Stálo to v uvozovkách pouhé čtyři miliony korun,“ pousměje se. Podmínkou ale bylo spojení Smržova týmu MS Racing s maďarským Factory Racing. „Původní jezdec maďarského týmu Németh přešel do tátova týmu a jede u nás Superstocky. Díky tomu jsme platili u Factory ne osm milionů, ale jenom čtyři,“ vysvětluje, proč došlo k fúzi obou stájí.
Németh loni v MS supersportů neudělal ani bod a vzhledem ke svému věku může startovat ve třídě Superstock. Proto došlo k jezdecké výměně.
S Maďary skončili
Společný tým MS Factory Racing už je ale minulostí. Po dvou závodech v Austrálii a Kataru došlo k ukončení spolupráce. „Na obou závodech jsem měl k dispozici jen jednu motorku a neměli jsme dostatek dílů k tomu, abychom mohli fungovat na úrovni mistrovství světa. Bylo to všechno na amatérské bázi. Maďarská část týmu skončila a další závod ve Valencii pojedu už normálně za otcův tým MS Racing,“ nabízí překvapivou novinku.
Po závodě v Kataru ukončil Smržův tým s Factory veškerou spolupráci. „Důvod byl jednoduchý. Absolutní nedodržení podmínek, na kterých jsme byli smluvně domluveni,“ uvádí Matěj Smrž, jenž rozvázal s Maďary smlouvu.
Přechod do objemově nižší kubatury nebyl pro Smrže vůbec jednoduchý. „Na jednu stranu jsem šel nahoru, protože jsem se z Poháru FIM posunul do regulérního mistrovství světa. Na stranu druhou rozdíl v objemu motorek nikdo nesmaže. Motorky jsou pomalejší a také o trochu menší, což je při mé vyšší postavě malinko problém. Na motorku se srovnám, ale není to ono. Těším se, až se zase někdy posunu na větší motorku,“ netají se touhou po návratu do litrové třídy.
Na prvním závodě v Austrálii sahal po premiérovém bodu, ale nakonec dojel šestnáctý. „Měli jsme problémy s technikou. Nebyli jsme vybaveni tak, abychom mohli být konkurenceschopní s těmi nejlepšími. Nebyli jsme ale nějak úplně trapní a nakonec by od bodu chybělo opravdu málo,“ vrací se k úvodnímu závodu sezony v Austrálii.
Druhý závod v Kataru Jihočech nedokončil. „Objel jsem jeden a půl kola, upadl přede mnou jeden ze soupeřů a neměl jsem šanci se mu vyhnout. Závod tak pro mne skončil ve druhém kole a ani nevím, na jakém místě jsem v té době byl. Někde za dvacítkou, ale nebyl to špatně rozjetý závod,“ míní.
Mladší Smrž si poprvé ve svém životě zazávodil mimo evropský kontinent. „Už jsem ale cestoval všude možně, takže jsem zvyklý. V Kataru se mi nelíbilo. Všude horko a prach. Austrálie je nádherná. Tam se mi líbilo. Byl tam pouze znát časový posun. V noci jsme nebyli schopni usnout a přes den se nám zase chtělo spát. Dalo se s tím ale srovnat,“ tvrdí.
O víkendu čeká Smrže třetí závod MS ve Valencii. „Pojedeme zase s naším týmem. Určitě to nebudeme dělat hůř než Maďaři,“ ujišťuje.
Zatímco celý závodní tým odcestoval do Španělska už v pondělí, sám pilot odlétá až dnes. „Závody jsou pro mne odpočinkem,“ říká jezdec, jenž má v civilním životě na starosti prodejny Hondy a Kawasaki v Č. Budějovicích. A práce má až nad hlavu. „Táta řeší jako manažer závodní tým a já mám na starosti obchody. Není to legrace skloubit obojí dohromady, ale snažíme se dělat obojí co nejlépe. Rozhodně se ale vůbec nenudím,“ usměje se.