Přesto i on zaznamenal letos pozoruhodný výsledek, když v Poháru FIM litrových Superstocků obsadil konečnou dvanáctou příčku se ziskem 52 bodů.
Ve dvanáctidílném seriálu pouze třikrát nebodoval. „Dvakrát jsem dojel za bodovanou patnáctkou a jenom jednou jsem závod nedokončil kvůli pádu,“ zdůrazňuje mladší z bratrů Smržových. Právě karamboly ho totiž v minulosti provázely poměrně často.

Dobrá příprava

Zatímco ve své premiérové sezoně ve třídě Superstock 1000 skončil dvaadvacátý, letos zaznamenal významný posun dopředu. „Letos to bylo úplně o něčem jiném,“ přikyvuje spokojeně. „Loni jsem hrozně často padal. Pádů jsem se naštěstí vyvaroval,“ dodává.


Podle Smrže stojí za letošními dobrými výsledky kvalitní zimní příprava. „Trénoval jsem úplně jinak než v minulosti. Připravoval jsem se spolu s bratrem Jakubem s atlety Dukly Praha. Byl jsem dobře fyzicky připraven a to má dobrý vliv i na psychiku,“ uvádí Smrž, jenž si nemůže vynachválit spolupráci se svým trenérem, někdejším účastníkem motokrosového mistrovství světa Arnoštem Zemenem mladším. „Má se závoděním velké zkušenosti a dobře si rozumíme,“ libuje si.

Zemenovi věří

Zemen patří mezi velká jména českého motokrosu minulých let. „Je to můj osobní trenér. Jezdí se mnou na všechny závody a často i na tréninky. Všechno s ním řeším. Sestavuje mi tréninkový plán a na jeho velké zkušenosti hodně spoléhám,“ netají se velkou důvěrou ke zkušenému trenérovi.
Oproti loňsku Smrž podstatně zrychlil, přesto na druhou stranu prakticky nepadá. „Zrychlil jsem, ale hodně jsem zklidnil svůj styl jízdy. Jedu čistě a to má velký vliv na výsledky,“ je přesvědčen.


Ještě jednu velkou změnu zaznamenal proti minulé sezoně. Už totiž nepůsobí zároveň jako technický ředitel týmu MS Racing, ale zůstal pouze jezdcem, který se může soustředit pouze na závodění. „To je moje jediná starost. Musím odvést co nejlepší výkon na motorce. Už se nemusím starat o chod týmu, což mi také asi prospělo. Člověk má čistou hlavu. Když jsem musel řešit spoustu jiných věcí a pak jsem se měl soustředit na závody, tak to nebylo jednoduché.“

Začal podnikat

Čistě profesionálním závodníkem ale Matěj Smrž není. „Otevřel jsem motocyklovou prodejnu, takže v soukromém životě mám starostí až nad hlavu,“ usměje se. „Jedna starost ubyla, jedna zase přibyla. Ale celkově je to přece jen klidnější,“ připouští.


Nejlepší výsledek letos zajel v britském Silverstone, kde se postavil jako třetí na stupně vítězů. „To byl můj životní úspěch,“ souhlasí. „Jelo se na vodě a nahrály mi všechny okolnosti. I díky Arnoštovi jsem se ale rychle vrátil zase na zem. Úspěch to byl, ale nějak jsme ho na druhou stranu nepřeceňovali,“ tvrdí.


Smržovým cílem bylo letos umístit se v konečné klasifikaci v první desítce. Ta mu sice o kousek utekla, přesto nebyl nějak zklamán. „Dvanácté místo nebyla žádná tragédie. Ital Badovini, jenž byl celou dobu za mnou, vyhrál poslední závod, a tím nás všechny přeskočil. Rakušan Mahr mi odskočil v předposledním závodě, který jsem nedojel. Na desáté místo určitě bylo. O to více mne to motivuje pro příští sezonu,“ říká odhodlaně.

Lepší motocykly

Také v příští sezoně zůstane Smrž ve stejné kubatuře Superstock 1000 ccm. „Stejné zůstává také jezdecké obsazení týmu. Pojede se mnou Angličan Burry Burrell a opět pojedeme na motocyklech Honda. Příští rok poprvé pojedeme s podporou holandského týmu Tenkate. Od nich bychom měli dostat motorky. Je to špičkový tým mistrovství světa superbiků i supersportů. Hodně si od tohoto kroku slibujeme,“ těší se Smrž na příští sezonu.


V té by se rád pohyboval v elitní desítce. „Hodně důležitá bude zimní příprava a dobrá technika. Měl bych mít rychlejší motorku než loni. A k tomu všemu je třeba mít také kus závodnického štěstí,“ vypočítává, co všechno je třeba ke splnění vysokého cíle.


Poprvé by si českobudějovický tým měl nové motocykly vyzkoušet při testování v březnu příštího roku.


V budoucna by Matěje Smrže lákalo mistrovství světa superbiků. „Spousta špičkových jezdců vyšla právě ze stocků. Fabrizio, Lanzi nebo Vermeulen z Moto GP. Já bych se tam jednou také rád prosadil.“