Šéfmechanik týmu CB Motorsport se za prací přestěhoval ze západu Čech. „Jako fotbalista jde za prací, tak i já přišel do Budějovic,“ říká mechanik, který má velkou zásluhu na úspěších pilota Zdeňka Čermáka. Strnadovi proto právem za rok 2007 patří část českého i rakouského mistrovského titulu a titul mistra Středoevropské zony.


Zůstal jste nakonec jako šéfmechanik na jihu Čech, jaká byla vaše cesta k automobilům?

Od té doby, co jsem vystudoval střední průmyslovou školu v Plzni, která je zaměřena na automobilismus, dělám závodní auta. Vlastně se jim věnuju celý život. Týká se to stavby i provozu.


Stejně jako při jiném sportovním výkonu i v automobilovém sportu musí mechanik načerpat zkušenosti?
Určitě. Já už absolvoval spoustu soutěží v různých disciplínách. Zabýval jsem se rallye, zajímaly mě okruhy, závody do kopce. A teď jsem u rallyekrosu.


Jak konkrétně jste se objevil v českobudějovickém týmu?
Zdeňkovi Čermákovi jsem stavěl auta na zakázku, domluvili jsme se na další spolupráci. Budu se o jeho auta starat i v dalším období, vývoj a všechno ostatní přesuneme z Mariánských Lázní do Budějovic.


Od doby, kdy jste studoval v Plzni, už přece jen utekla nějaká doba, i automobilový sport se asi vyvíjí závratným tempem?
Sport se vyvíjí všeobecně. S tím rotují i lidi. Jako se někdo stěhuje za prací na druhou stranu republiky…


…třeba jako fotbalista balí zavazadla a musí za prací do klubu na opačném konci republiky?
…přesně tak. Stejné je to i u automobilových mechaniků. Těch, kteří se na závodech starají o auto, je víc. Musí ale být i někdo, kdo se postará o chod celého týmu a spojí všechny jeho součásti. Takových mechaniků už je méně.


Zdeněk Čermák letos skončil na čtvrtém místě v ME. Jsou srovnatelné podmínky českých týmů s evropskými konkurenty?
Zázemí se v České republice může udělat stejné jako v jiných evropských týmech. Komponenty, které používáme na stavbu aut, jsou totožné. To nejde udělat jinak. Jsou firmy, které se zabývají výrobou špičkové techniky, pokud chceme jezdit špičku v Evropě, musíme používat komponenty, které jsou na trhu nejlepší.


Šikovné české ruce mají historicky mezi motoristy vynikající pověst…

Každý do stavby, do techniky, ještě vnáší své myšlenky a vývoj. To jsou krůčky, kterými se rodí výborný výsledek. V tomto směru můžeme mít něco navrch. V České republice to ještě funguje tak, že je tady spousta chytrých lidí. Kdysi jsme byli strojírenskou velmocí, spoustu věcí sami dokážeme udělat.


S pilotem musíte velmi úzce spolupracovat. V náročném termínovém kalendáři určitě vzniká i prostor pro ostřejší výměny názorů?
To je jako v rodině. Někdy se skutečně pohádáme. Většinou je to kvůli blbostem, ale jde vždycky o to, abychom se posunuli dopředu. Nikdy to nikdo z nás nemyslí zle, ale je pravda, že hádky nějaké jsou. Když se nedaří, snažíme se hlavně problém zanalyzovat. Zjišťujeme, proč se to stalo, jak to napravit. Nikdy neděláme předčasné závěry, nikdy na nikoho nevyrukujeme s tím, že on je viník. Hlavně se snažíme, abychom chybu znovu nezopakovali. Všechno je jen technika, do železa není vidět, a závodní auto jako takové je vždy poruchový stroj. Je tam spousta dílů, které nejsou sériové, nepodléhají výrobnímu procesu jako v továrně. Tak se to musí brát. Podle mne, když se bez technické závady dojede šedesát procent závodů, tak je to velký úspěch. To se nám v týmu hravě daří.


Zdeněk Čermák je v divizi 1A nejlepší v ČR, v ME to stačí „jen“ na čtvrté místo. Proč?
Závody v republice bereme i jako testování dílů, je to pro nás získávání dalších zkušeností. Abychom při mistrovství Evropy věděli, že všechny věci na autě máme vyzkoušené, že nám vydrží. Určitý díl na výkonu má jezdec a štěstí. Rallyekros je kontaktní sport. Nejede se jen na stopky, ale v chumlu. Stát se může kdykoli – cokoli. Kartami navíc míchá i Joker Lap, který v jiné disciplíně není.


Mohli bychom jeho podstatu laikům vysvětlit?
Závodník jede v jednom kole jinou trať než jeho soupeři. Má třeba v průběhu jízdy velký náskok, jenže projede Joker Lapem a zase se zařadí do chumlu. Je to také hodně o náhodě. Do závodu promlouvají techničtí i sportovní komisaři. Je to prostě sport. Není to tak, že máte špičkového pilota, špičkové auto, a proto všechno vyhrajete. Je ještě spousta dalších faktorů okolo, které o konečném výsledku spolurozhodují.