Kariéra motocyklového jezdce Matěje Smrže postupuje neustále vpřed. Dalším krokem na cestě k výšinám byl letošní posun do mistrovství světa supersportů.

Mladší z bratrů Smržových v něm startuje v barvách týmu svého otce MS Racing. Původně to ale mělo být trochu jinak. „Vstoupili jsme do spolupráce s maďarským týmem Factory. Odjel jsem v jejich barvách dva závody, ale vůbec nic nefungovalo. Neměli jsme odpovídající techniku ani zázemí. Proto jsme se rozhodli vypovědět smlouvu a začít jezdit mistrovství světa s vlastním týmem. Ale stálo nás to spoustu peněz,“ připouští. „Celkem sedmdesát tisíc euro,“ pohotově doplní Matějův otec a majitel týmu Martin Smrž.

Na první letošní bod ze světového šampionátu čtyřiadvacetiletý pilot stále čeká. „Nebylo to pro nás vůbec nic jednoduchého. Museli jsme koupit motorku, znovu zaplatit startovné a dát všechno zase dohromady,“ zdůvodňuje Matěj Smrž.

Jeho otec k tomu říká: „Museli jsme všechno znovu zaplatit a ještě nebylo jednoduché se vyvázat ze smlouvy s Maďary. Podle ní měl navíc Maďar Németh jezdit v našem týmu ve třídě Superstock 1000. Nechali jsme ho odjet ještě jeden závod, ale pak už jsme po něm vzhledem k situaci chtěli finanční zálohu. Tvrdil, že nemá peníze, ale přitom jel na divokou kartu mistrovství světa dvěstěpadesátek. Byl to ze strany Maďarů podvod na podvod,“ kroutí hlavou. „Za každého jezdce se platí startovné třicet tisíc euro. To jsme samozřejmě zaplatili i za Németha…“

Pátý závod šampionátu v italské Monze přinesl Matěji Smržovi nepříjemný pád. „To už motorka celkem fungovala, ale v kvalifikaci jsem měl pád. To se při závodech prostě stává. Natekl mi kotník a nemohl jsem s ním prakticky hnout. Bylo vyloučené, abych nastoupil do závodu,“ lituje.

Dva závody v zámoří tým MS Racing vynechal a chystá se zase do italského Misana. Tam už se vedle Smrže postaví na start MS supersportů i jeho nový týmový kolega Rumun Robert Muresan. „Přinese do týmu nějaké finance a podle smlouvy dostane dvě motorky. Letošní model jako hlavní a moji loňskou jako záložní. Já budu mít jednu motorku, ale bude to model 2009,“ naznačuje aktuální změny v týmu. „Motorku budu mít určitě lepší, ale na šestistovku jsem fyzicky moc velký. To je holý fakt. Do budoucna bych potřeboval do vyšší kubatury,“ je přesvědčen Matěj Smrž.

Jako přípravu na další závody absolvoval tým MS Racing domácí šampionát v Brně. Tento závod ale Matěj Smrž raději ještě vynechal. „Kotník ještě dost bolel. Já osobně brněnský okruh znám a asi by mi to zase až tolik nedalo,“ tvrdí.

Ideální příležitost osahat si nový motocykl i prostředí tak měl jeho rumunský kolega. „Všechno se to navíc spojilo s prezentací našeho týmu v Brně,“ dodává. „Muresan vypadá dobře. Loni jezdil mistrovství světa stopětadvacítek a nevedl si špatně,“ tvrdí Smrž senior.

Brno bude vrcholem

Právě červencový závod mistrovství světa na Masarykově okruhu v Brně je pro tým MS Racing tradičně jedním z vrcholů sezony. „Klademe na tento závod velký důraz,“ přikývne jezdec. „Sejde se tam drtivá většina našich partnerů. Bývá to dost hektické. Samotný závod je pro mne ale jako každý jiný. Samozřejmě mi tam fandí víc lidí, což mi dělá radost. Ale okruh mi moc nesedí. Škoda, že se česká Velká cena nejede v Brands Hatch nebo v Portimau. Tam mi okruhy vyhovují podstatně víc,“ přiznává.

V Poháru FIM třídy Superstock 1000 má tým MS Racing aktuálně tři jezdce. Ondřej Ježek je v průběžné klasifikaci sedmý a Brit Burry Burrell osmý. „To jsou výborné výsledky. Ondra Ježek se navíc podle mého názoru posune ještě výš,“ je přesvědčen Martin Smrž.

Třetím do party je Brazilec Philippe Thiriet, jenž zatím na body nedosáhl. „Máme po Némethovi ještě jedno místo v této třídě volné. Něco už se rýsuje. V Brně pojede šestistovky na divokou kartu mladík Salač. Ve hře je také Michal Šembera nebo jeden slovenský pilot. Nejvíce by se mi líbil Australan Brendan Roberts, jenž odešel ze superbiků, ale to je jezdec kategorie, která peníze do týmu nepřináší, ale naopak je dostává,“ říká nejstarší Smrž.