V páteční úvodní kvalifikaci obsadil osmou příčku, kterou v sobotu ještě vylepšil na pátou pozici. Bez problémů se tak probojoval mezi nejlepší dvacítku jezdců, jež absolvuje tzv. superpole.

Hned v úvodu vyřazovací jízdy však postihl našeho nejlepšího silničáře posledních let nepříjemný pád. “ Při nájezdu do Variante Ascari jsem byl v prvním rychlém měřeném kole trochu delší na brzdy. Při snaze o nejlepší průjezd po počáteční nájezdové chybě jsem přehnal zatížení předního kola a došlo k pádu,“ vysvětluje Smrž.

Vzhledem k tomu, že rozjezdová kola superpole trvají jen devět minut a jezdci v nich stačí odjet maximálně pět kol, zvládl Jihočech již jen poslední minuty této kvalifikace na svém druhém motocyklu, který mu mechanici narychlo připravili v boxu. K postupu do další rozjížďky, z níž je vyřazeno dalších osm jezdců, ho přes veškerou snahu oddělily dvě desetiny sekundy. “To bylo rozhodně zklamání. Cítil jsem, že mi nedělá problém jet s nejrychlejšími továrními jezdci (v základní kvalifikaci se umístil Smrž jako první netovární jezdec - pozn. redakce). Nemrzel mě ani tolik pád, to se stává, v superpoli jedou všichni na limitu, ale byla z toho až sedmnáctá pozice na startu, která mi nedávala moc šancí pro nedělní závod,“ posteskl si.

Monza je v Itálii kultovním závodním okruhem, který v den závodu přivítal jeho účastníky skvělou kulisou sto dvaceti tisíc fanoušků. Ti domácí byli v početní převaze a očekávali triumf domácích jezdců. Jejich představy dokonale naplnil Max Biaggi, jenž dokázal zvítězit v obou jízdách superbiků na italském stroji Aprilia RSV.

Smrž se musel vyrovnávat se špatnou pozicí na startovním roštu. V první finálové jízdě mu navíc nevyšel optimálně startovní manévr. „Neodstartoval jsem dobře a po průjezdu prvním kolem jsem byl stále sedmnáctý. V Monze hodně záleží na průjezdu první šikanou. Pozice, ze které jsem startoval, mi příliš na výběr nedávala,“ jen pokrčí rameny.

Sice bojoval, ale nakonec dokázal urvat pouze jediný bod, když cílem projel patnáctý. „Vzhledem k tomu, že motocykl byl po sobotním pádu v dost zuboženém stavu, neměli jsme možnost jej dokonale seřídit v nedělním warm upu,“ dodává na vysvětlenou.

Druhá jízda, to už byla v podání ortodoxního Jihočecha úplně jiná káva. Dokázal se prokousat polem jezdců před sebou, zaklepal na brány elitní desítky a nakonec si odnesl osm bodů za osmou příčku. „Pro druhou jízdu jsme udělali několik změn a cítil jsem, že se zpět dostávám do dobrého tempa. Když jsem postupně dojel a předjel Checu, Scassu i Byrna na Ducati, zajížděl jsem již časy srovnatelné s první pětkou. Za vítězem jsem zaostal v osmnáctikolovém závodě o dvacet vteřin, což vzhledem k okolnostem považuji za dobrý výsledek.“

V celkovém pořadí šampionátu je Smrž třináctý, na elitní desítku ztrácí ne zrovna nepřekonatelných osmnáct bodů. „Pořád mám velmi dobrou šanci vyrovnat nebo ještě vylepšit svůj loňský výsledek,“ připomíná své loňské desáté místo v konečném účtování mistrovství světa. „Do konce sezony zbývá ještě osm závodů, to je šestnáct rozjížděk. Příležitostí bodovat tak bude ještě spousta,“ dobře si uvědomuje.